De opstart van de ID.3 in de Gläserne Manufaktur in Dresden is het meest recente voorbeeld van de eleketrische campagne van Volkswagen.
(persbericht/bewerkt)
Het merk begint binnenkort met de levering van de ID.4, de eerste volledig elektrische SUV. Dit jaar wordt ook een ander model in de ID.-familie op de markt gebracht. Naarmate het aantal modellen groeit, groeit ook het volume: nadat het merk vorig jaar ongeveer 134.000 zuiver elektrische auto’s heeft afgeleverd, is voor de komende jaren een verdere stijging gepland. Het uitbouwen van een wereldwijd netwerk voor de productie van elektrische voertuigen speelt hierbij een doorslaggevende rol. “Het merk Volkswagen zet zijn e-campagne systematisch voort. Naast nieuwe elektrische modellen omvat dit ook de transformatie van het wereldwijde productienetwerk. Dit ondersteunt onze ambitie om wereldwijd leider te worden in e-mobiliteit,” zegt Thomas Ulbrich, lid van de Raad van Bestuur voor e-mobiliteit bij het merk Volkswagen.
Het meest recente voorbeeld: de start van de ID.3-serieproductie in de Gläserne Manufaktur Dresden. Vanaf eind januari zullen dagelijks 35 ID.3-voertuigen worden geproduceerd in de Saksische vestiging, waar eerder al de luxueuze berline Phaeton, de Bentley Flying Spur en meest recent de e-Golf van de band rolden. De Gläserne Manufaktur wordt ook uitgebouwd als onderzoeks- en innovatievestiging, waar innovatieve projecten worden aangestuurd die later in grotere vestigingen van het merk Volkswagen kunnen worden geïmplementeerd en waar bezoekers en gasten een totale merkervaring van de ID.-familie wordt aangeboden.
Anting, de eerste nieuw gebouwde MEB-fabriek van Volkswagen
Voorts zijn de Chinese vestigingen in Anting en Foshan eind 2020 begonnen met de productie van MEB-voertuigen van de modellen ID.4 CROZZ en ID.4 X. De fabriek in Anting is een fabriek voor zuiver elektrische auto’s en de eerste nieuw gebouwde MEB-fabriek van Volkswagen ter wereld.
Samen hebben de vier MEB-fabrieken van Volkswagen in Zwickau, Anting, Foshan en Dresden een maximale productiecapaciteit van meer dan 900.000 voertuigen per jaar. Daarnaast is er de ŠKODA-fabriek in Mladá Boleslav, die ook al met de MEB-productie is begonnen. In de toekomst zullen daar dagelijks tot 350 voertuigen van de volledig elektrische ŠKODA ENYAQ iV van de band rollen. Alle MEB-fabrieken bevinden zich nu nog in een aanloopfase. Maar in de toekomst zal dit productienetwerk een maximale productiecapaciteit hebben van één miljoen elektrische voertuigen per jaar. En met Emden, Hannover en Chattanooga (VS) zijn de volgende vestigingen al bezig met de voorbereiding van de MEB-productie. De eerste voertuigen moeten daar volgend jaar van de band rollen.
Centrale rol voor Volkswagen Group Components
Naast de autoproducerende fabrieken, zijn ook de fabrieken van Volkswagen Group Components zich aan het herpositioneren voor e-mobiliteit. Zo levert de fabriek in Kassel elektrische aandrijvingen en platformonderdelen voor het MEB. Zowel in de vestigingen van Braunschweig als in Foshan wordt het batterijsysteem voor het MEB ontwikkeld en geproduceerd. De kernelementen van elektromotoren – rotor en stator – worden geleverd door de onderdelenfabriek in Salzgitter. En met het Center of Excellence voor batterijcellen (CoE) is ook de concernbrede knowhow voor batterijtechnologie in Salzgitter bijeengebracht. Dit omvat ook de productie: vlak ernaast wordt tegen 2024 de eerste batterijcellenfabriek van de joint venture Northvolt Zwei gebouwd in samenwerking met de Zweedse batterijproducent Northvolt AB.