Home > Circuit > IMSA: GTE verdwijnt

IMSA: GTE verdwijnt

De IMSA heeft gisteren een ingrijpende wijziging aangekondigd wat betreft de GT-reglementen. Vanaf het komende seizoen verdwijnt de categorie GTLM, waarin de GTE-wagens actief zijn. Dit seizoen rest er nog één constructeur, Corvette en dat is duidelijk te weinig naar de toekomst toe. De nieuwe GT3-wagens, volgens het reglement 2022, vormen vanaf volgend seizoen de topklassen: de GTD-Pro, De huidige GTD-klasse blijft ook bestaan, maar louter voor privéteams.

De GTD Pro zal ook openstaan voor fabrieksteams en wordt dus de nieuwe GT-topklasse van het Amerikaanse uithoudingskampioenschap. In tegenstelling tot de GTD-klasse, mogen de teams beroep doen op professionele rijders voor de complete line-up.

In Europa verandert er vooralsnog niets, want hoewel het FIA WEC in LM GTE Pro ook nog maar twee constructeurs telt, Ferrari en Porsche, zijn er nog heel wat teams in LM GTE Am, maar ook in de GTE-klasse in ELMS. In Le Mans telde de LM GTE Am in 2020 meer dan 20 deelnemers en in FIA WEC zien we dit seizoen maar liefst dertien wagens aan de start verschijnen. De basis van de GTE-wagens in Europa is voorlopig dus nog voldoende om de switch naar GT3 niet te maken.

Laurens Vanthoor won in 2019, samen met Earl Bamber de titel in IMSA GTLM, uiteraard met Porsche.