Home > #Hoofdnieuws > Daytona 24: strijd om zege belooft spannend te worden

Daytona 24: strijd om zege belooft spannend te worden

In Florida staat dit weekend, twee weken na Dubai, een tweede grote uithoudingsrace op de kalender. De 59ste editie van de 24 uur van Daytona belooft een spannende editie te worden met heel wat mooie namen voor de fans van de enduranceracerij.

Foto’s: © IMSA-Porsche

Daytona is net als Le Mans een race die openstaat voor prototypes en GT’s, maar voorlopig nog niet met dezelfde categorieën als in de Franse wedstrijd. Die eenheid zou er op termijn (deels) wel moeten komen, met de klasse LMDh vanaf 2023 waarin we onder meer Porsche, Audi en Acura zullen zien. Vandaag is de topcategorie in de VS nog steeds de DPi, waarvan we komende zaterdag zeven exemplaren aan de start zien verschijnen. Zij maken in principe uit wie zondagavond om 21u40 zich de opvolger van Wayne Taylor Racing mag noemen, een team dat drie van de afgelopen vier edities won.

Echter WTR ruilde in het tussenseizoen Cadillac in voor Acura in en het valt dus af te wachten wat het effect van die wissel zal zijn. Het team heeft met Taylor-Albuquerque-Rossi-Castroneves een sterk kwartet, maar die vinden we nog in DPi. Met Cameron-Pla-Montoya-Allmendinger start er sowieso een tweede sterke Acura (Meyer Shank Racing) en ook Mazda heeft met het trio Bomarito-Tincknell-Jarvis een ijzer in het vuur.

Cadillac is het best vertegenwoordigd met maar liefst vier wagens, waaronder het exemplaar van Cadillac Chip Ganassi Racing voor tweevoudig winnaar Renger van der Zande, ex-F1-rijder Kevin Magnussen en Scott Dixon. De Nieuw-Zeelander is een levende legende, met zes titels in IndyCar, drie zeges in Daytona en een overwinning in de Indy 500. Chip Gananssi telt al zes zeges in Daytona.  

Ook JDC-Miller met Bourdais-Vautier-Duval en de beide wagens van Action Express Racing (Derani-Nasr-Conway-Elliot en Johnson-Kobayashi-Pagenaud-Rockenfeller) maken aanspraak op winst.

LMP2 en LMP3

Naast de zeven Amerikaanse prototypes, zien we ook tien LMP2’s en zeven LMP3’s. In LMP2 treffen we een waslijst grote namen aan, tot zelfs de ex-F1-rijders Robert Kubica en Giedo van der Garde, maar gezien de Pro/Am-samenstelling van de teams, is het onwaarschijnlijk dat we deze wagens op het eindpodium zien. In LMP3 treffen we dan weer het enige Belgische team aan, Mühlner Motorsport met het trio Kranz-Hörr-Koch.

GTE en GT3: crisis en bloei

Naast de prototypes zien we in Daytona uiteraard ook GT-wagens, 25 om exact te zijn, of net iets meer dan de helft van het veld van 49 wagens. In GTE is de crisis enigszins gecamoufleerd, met naast de drie vaste bolides, de beide Corvette en de WeatherTech Porsche, ook drie ‘gastteams’, met name de beide officiële BMW M8 en een RISI Ferrari 488. BMW zal overigens naast Daytona ook Watkins Glenn, Sebring en Petit Le Mans rijden. De teams zijn van een ontzettend hoog niveau, maar voor de zege moet het al erg vreemd lopen indien niet één van beide Corvette C8.R die pakt.

In GTD zien we een geheel ander beeld, met maar liefst negen merken! BMW, Audi, Porsche en Mercedes zijn uiteraard de traditionele Duitse constructeurs in de ‘Amerikaanse GT3’, maar ook Aston Martin, Lamborghini en Ferrari tekenen present, naast Lexus en Acura. Met AF Corse, GRT Grasser en TF Sport zien we overigens ook Europese teams in de GTD-klasse. Van Belgische zijde maken zowel Laurens Vanthoor als Jan Heylen, beide in een Porsche kans op de zege, al is GTD misschien wel de meest open categorie van allemaal.