Vandaag heeft het KAMAZ-master fabrieksteam opnieuw de hardste rally ter wereld, de Dakar, gewonnen. Het team pakte na twaalf dagen competitie niet alleen de zege, maar palmde het volledige podium in, waarbij meer dan één record sneuvelde en dat met Goodyear als officiële bandenpartner.
Dmitry Sotnikov is sinds 2014 actief in de Dakar en dit is zijn maidenzege. Samen met zijn copiloot Ruslan Akhmadeev en de mecanicien aan boord, Ilgiz Akhmetzianov, nam het team met startnummer #507 de leiding na de eerste etappe, om die niet meer af te staan. Ze wonnen ook vijf van de twaalf chronoritten van de editie 2021. Anton Shibalov en de crew van de #501 werden voor de tweede opeenvolgende maal tweede, op 00H 41’ 38” van teamgenoot Sotnikov. De Dakar veteraan, Airat Mardeev en het team van de #509 reden naar brons (+01H 16’ 35”). Martin Macik (+01 47’ 51”) van BIG SHOCK RACING, Ales Loprais, INSTAFOREX LOPRAIS PRAGA (+02H 02’ 31”), en Aliaksai Vishneuski van MAZ Autosport toonden ook hun kunnen tijdens de 12 zeer zware proeven. Siarhei Viazovich van MAZ Autosport won de proloog en de 3de etappe met KAMAZ-master. De winnaar van de Dakar 2020, Andrey Karginov, kende heel wat problemen tijdens de openingsdagen en geeft zo de fakkel als winnaar aan zijn teamgenoot Dmitry Sotnikov door.
Een van de ingrediënten van het succes van KAMAZ-master is de enorme teamgeest. De indrukwekkende blauwe trucks zijn steeds op zoek naar een volgende dagzege, maar onderling is er geen zweem van rivaliteit. Het team heeft uiteindelijk één gemeenschappelijk doel: een KAMAZ-master truck op de hoogste podiumplaats van de Dakar te krijgen en als het even kan het hele podium inpalmen.
(lees verder onder de foto)
De Dakar heeft de naam en de faam de hardste autosportwedstrijd ter wereld te zijn en dit jaar werd dat eens te meer duidelijk. “De Dakar wordt nooit routineus en vergt ieder jaar weer een precieze voorbereiding en teamwerk dat de klok rond perfect moet zijn. De trucks, het rijden en navigeren, en de expertise van de technische crew werden doorlopend getest in de aanloop naar de Dakar 2021. Het kleinste detail is belangrijk en het team werkte dag en nacht om dit geweldige resultaat te bewerkstelligen”, aldus Vladimir Chagin, teammanager van KAMAZ-master. “Tijdens deze extreme motorsportmarathon is ook iedere seconde van belang. Naast onze eigen technologie, is er nog één ander vitaal element om de teams rijdende te houden: robuuste banden. Snelheid is belangrijk, maar blijven rijden is nog belangrijker om de concurrentie voor te blijven. Met Goodyear, onze betrouwbare bandenpartner, beschikt ons over banden die met een lange levensduur en bovendien bieden de standaard Goodyear OFFROAD ORD banden enorm veel grip. Daarom worden zeges mogelijk, ongeacht de omstandigheden of de sterkte van de concurrentie”, besluit Chagin.
“Mijn hartelijkste felicitaties voor het KAMAZ-master team. De plaatsen één, twee en drie bezetten in de categorie voor trucks in deze Dakar is een ongelofelijke prestatie en het bewijs van de expertise van het team en de kwaliteiten van de bolides en hun uitrusting”, vertelt Maciej Szymanski, Marketing Directeur van Goodyear Commercial Europe. “Zonder enige twijfel zijn onze banden extreem getest op dit volledig nieuwe parcours. De enorme robuustheid, weerstand en grip speelden een sleutelrol in de quasi perfecte prestatie van het team, net zoals wij dagdagelijks een antwoord bieden op de eisen van de veeleisende transportoperaties van onze klanten.”
Goodyear is ook de exclusieve bandenpartner van het FIA European Truck Racing Championship en test zo de standaard wegbanden in erg extreme omstandigheden. Zo draagt de vooruitstrevende technologie gebruikt voor het karkas van de banden bij tot een langere levensduur en een hogere kilometrage. Dat is dan weer erg belangrijk voor de bijdrage tot de doelstellingen op vlak van duurzaamheid van het bedrijf.