Home > #Hoofdnieuws > Belcar 2021: reglementen grondig aangepast

Belcar 2021: reglementen grondig aangepast

De organisatoren van het Belcar Endurance Championship zijn tot een grondige hervorming van het reglement gekomen. Zo komen er drie klassen, in casu prototypes, GT’s en toerwagens, waarbij de laatste twee ook nog eens in twee subdivisies verdeeld worden. Deze aanpassing geldt voor het laatste jaar alvorens er een akkoord voor de komende drie jaar moet worden gevonden. Het is niet zeker dat in 2022 de prototypes dan nog op de startgrid zullen staan.

Opvallend is verder dat er geen algemene kampioen meer zal zijn, maar een kampioen per klasse. Zoals gezegd gaat het om prototypes, GT’s en toerwagens. De prototypes rijden in één categorie, voor de twee andere klassen is er een opdeling voorzien:

BELCAR GT

Alle GT-wagens worden ingedeeld in BELCAR GT. Dit bevat elke GT-auto die deelneemt aan het Belcar Endurance Championship. Deze klasse wordt onderverdeeld in twee categorieën:

GTa: Deze klasse bevat de snellere GT-auto’s in het veld. Bijvoorbeeld de Lamborghini Super Trofeo, Porsche 991 & 992 Cup, Ferrari Challenge, Audi R8 GT2, Porsche GT2 RS, MARC 2 Mustang en Solution F BMW i8.

GTb: Deze klasse zal de minder snellere GT-auto’s in het veld bevatten. Bijvoorbeeld de BMW M4 GT4, Porsche Cayman MR, Lotus Exige, Lamera, Saker…

BELCAR T

Alle toerwagens worden geklasseerd in de klasse BELCAR T. Deze klasse wordt ook onderverdeeld in twee categorieën:

Ta: Deze klasse zal de snellere touringcars in het veld bevatten. Bijvoorbeeld de BMW M2 CS, Audi RS3 LMS, Seat Cupra, BMW M3 E90 / E46 / E36 en alle toerwagens + 2.500cc.

Tb: Deze klasse zal de minder snellere toerwagens in het veld bevatten. Bijvoorbeeld de BMW 325i E90 / E46 / E36, Mazda MX5, Toyota GT86, Renault Clio en meer.

Verder wordt de normtijd in Zolder verlaagd naar 1min29 en valt de normtijd in de kwalificaties weg, maar komt er wel een opvallend nieuwigheid in de startopstelling, zoals hier wordt uitgelegd:

De kalender werd eerder al vrijgegeven: