Home > #Hoofdnieuws > Getest: de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

Getest: de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio

In 1950 won Alfa Romeo alle F1-wedstrijden op de Indy 500 na, en domineerde het Italiaanse merk de volledige top van het WK F1. Alfa Romeo was in die periode misschien wel hét sportieve merk bij uitstek. De Italiaanse autobouwer kende ondertussen hoogtes en laagtes, maar vandaag is het merk uit Noord-Italië terug in de F1 en ook, het maakt het weer schitterende productiewagens, wagens waar passie het codewoord is.  

Foto’s: © Jens Mommens

Net op de dag dat het einde van de prachtige Alfa Romeo 4C werd aangekondigd, mocht Autosportwereld.be de onvolprezen Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio aan de tand voelen. In 2015 lanceerde Alfa Romeo de Giulia, toen enkel in de topversie Quadrifoglio, maar ondertussen bestaat de Italiaanse berline uiteraard ook als ‘normale’ diesel of benzine, een auto waarmee wij trouwens eerder al konden testen en die een stevige concurrent voor de Duitse fleetwagens is.

De Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio is geen verbeterde versie van die mooie berline van Alfa Romeo, neen deze auto is gewoon een verhaal apart. De Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio weigert zich neer te leggen bij de politieke correcte tendensen en alleen al het hart van de Italiaan maakt dat duidelijk. Onder de motorkap zit een twin-turbo V6-benzinemotor, die 510 pk ontwikkelt, goed maar liefst 600 Nm koppel (bij 2.500 o/min) en dat vermogen gaat exclusief naar de achterwielen. De transmissie naar de achterwielen profiteert van het Active Torque Vectoring systeem. Dat systeem garandeert, dankzij de twee elektronisch gestuurde mechanische koppelingen, een optimale koppelverdeling tussen de twee achterwielen. De automatische 8-versnellingsbak van de Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio is overigens zalig om mee te rijden, want het schakelen gaat enerzijds gepaard met de nodige emotie en gebeurt anderzijds razendsnel. In de RACE-modus doet de Giulia dat in slechts 150 milliseconden.   

Echt autorijden

Alfa Romeo mag zich met deze auto zeer zeker meten met de bekende drie uit Duitsland, met name de Audi RS4, de BMW M3/M4 en de Mercedes C63 AMG. En waar de Duitsers misschien beschikken over een moderner aanraakscherm, ademt deze Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio een soort passie uit die vandaag nog in heel weinig wagens te vinden is en zeker niet bij berlines. De uitstekende Sparco-sportzetels, de rode startknop, de Akrapovic-uitlaten en het carbon dak, geven zin, veel zin, en deze Quadrifoglio gaat mee in die ‘zin’. De auto voelt aan als een racewagen voor de weg, reageert bijzonder direct, met een zeer scherpe stuurinrichting en een magistrale respons in de RACE-modus (verder kan de auto met een eenvoudige draai aan de knop in Dynamic, Normal of All Weather gezet worden). Het vermogen is enorm en de wegligging zeer sterk.

Echter, dit is geen auto voor wie wil doen alsof, maar een auto voor wie nog weet wat autorijden echt kan zijn. De enige kritiek… was dat we de auto naar het Alfa-testcenter dienden terug te brengen…

Hiermee sluiten we een schitterend testjaar 2020 af, waarin Autosportwereld.be de kans had om die auto’s te testen die het verschil maken, auto’s die uit passie geboren zijn. Tot in 2021!