Stoffel Vandoorne begon vol goede moed aan zijn tweede seizoen van de Formula E. Tijdens de atypische slotfinales behaalde hij een spectaculaire tweede plaats in het rijderskampioenschap. Ook in het komende seizoen zal hij met de Silver Arrow concurreren. Naar aanleiding van de pre-season testings die van 28 november tot 1 december plaatsvinden in Valencia, blikt hij al even vooruit naar het komende seizoen.
Foto’s © Mercedes-Benz
Je eindigde het seizoen op een hoogtepunt in Berlijn. Heeft dat je een flinke boost gegeven in je voorbereiding op seizoen 7?
Stoffel Vandoorne: “Het eindigen op een hoogtepunt was natuurlijk geweldig. Een seizoen afsluiten met een overwinning voelt altijd prettig aan, want het momentum blijft nog een tijdje bij je. Bovendien was het een overwinning die het team al geruime tijd verdiend had. We hebben goed gepresteerd, maar het is nooit helemaal gelukt. Toen we eindelijk succes hadden, gaf dat de ploeg en mijzelf enorm veel vertrouwen, want we hadden het gevoel dat we een vakje hadden aangekruist. We weten nu dat we het kunnen en moeten dit momentum meenemen naar het nieuwe seizoen waar ik overigens erg naar uitkijk. Vorig seizoen was het lastig en de omstandigheden uitzonderlijk, maar nu hebben we weer een jaar ervaring achter de rug en zijn we volgend seizoen hopelijk goed gepositioneerd met onze nieuwe wagen.”
Hoe uitdagend is het voor jou als rijder om te racen terwijl je moet nadenken over alle strategische elementen op hetzelfde moment?
“Het is extreem uitdagend. De Formule E is technisch zeer veeleisend en we investeren veel tijd en moeite in de voorbereiding op de raceweekenden. De reden dat we zo lang in de simulator zitten voor de races, is omdat we in de Formule E slechts 1 dag actie hebben. We proberen zoveel mogelijk werk te doen voordat we op het circuit aankomen. Soms is er gewoon te veel informatie om te verwerken als je er eenmaal bent, daarom testen we eerst een paar dagen in de simulator om voldoende informatie en gegevens bij de hand te hebben. Zo kunnen we de werklast op de baan tot op zekere hoogte verminderen, zodat we ons meer op andere zaken kunnen richten. Als team proberen we te analyseren hoe de anderen op bepaalde scenario’s zullen reageren en hoe we die zelf moeten aanpakken. Maar uiteindelijk gaat het altijd anders in de race, hoe goed je ook van tevoren plant en hoeveel tijd je ook in de voorbereiding steekt. Uiteindelijk gaat het nooit zoals verwacht. Er komen steeds weer andere zaken naar voren die moeten worden aangepakt terwijl ze gebeuren, wat een goede communicatie tussen de coureur en het team vereist”, aldus onze landgenoot.
Hoe belangrijk is het aspect van de samenwerking met jouw ingenieurs?
Stoffel: “Het is van groot belang dat jij en je ingenieur elkaar goed begrijpen, zodat hij precies weet wat je bedoelt met wat je als rijder zegt. Alles gebeurt in een fractie van een seconde. Je moet kalm blijven, want er is zoveel informatie om op te nemen. Daarnaast moet je hem kunnen vertellen wat er gebeurt, zodat hij je de juiste feedback kan geven. Dat is heel belangrijk in de Formule E. Mijn race-ingenieur Marius en ik konden het vorig jaar goed met elkaar vinden. Het was ons eerste seizoen samen en ik denk dat we een uitstekende relatie met elkaar hebben opgebouwd. Natuurlijk moesten we elkaar eerst een beetje leren kennen en uitzoeken wat we allebei nodig hadden, maar we hebben zeker heel goede vooruitgang geboekt.”
Wat zou je gelukkig maken aan het einde van Seizoen 7?
“Het belangrijkste is dat we het momentum van de laatste ronde in Berlijn met ons meenemen naar het nieuwe seizoen. De tweede plaats in het klassement van de rijders en de derde plaats in de teamcompetitie heeft de druk op iedereen in het team verhoogd om het nog beter te doen en de resultaten te verbeteren, maar we moeten realistisch blijven. We zitten nog maar in ons tweede seizoen en de Formule E is een zeer uitdagend wereldkampioenschap. We hebben vorig seizoen te maken gehad met ongewone omstandigheden, die al dan niet in ons voordeel hebben gespeeld – het is moeilijk te zeggen, maar het doel is om op een meer regelmatige basis te strijden voor de overwinning. Laten we nog eens nadenken over vorig jaar. Ja, ik ben tweede geworden in het rijderskampioenschap, maar dan hadden tien andere coureurs dat ook kunnen bereiken. De achterstand op de eerste plaats was uiteindelijk vrij groot, dus ons primaire doel zou moeten zijn om aan de leiding te gaan, ongeacht waar we het seizoen eindigen. Natuurlijk zou ik graag een deelnemer aan het wereldkampioenschap willen zijn, maar eerst moeten we proberen de kloof te verkleinen en nog consequenter te worden. We moeten te allen tijde aan de top staan en dat geldt ook voor het constructeursklassement. We vormen samen met Nyck een zeer sterk team. Hij behaalde zijn eerste podiumplaats aan het einde van het seizoen en heeft daardoor zijn zelfvertrouwen versterkt, dus ik denk dat we goed gepositioneerd zijn om te profiteren van het momentum effect dat ik eerder noemde”, aldus Vandoorne.