De dynamische nieuwe Jaguar XF Berline en XF Sportbrake vallen op door het verbeterde koetswerk, het gloednieuwe interieur met luxueuze nieuwe materialen, en de naadloos geïntegreerde, geconnecteerde en toekomstbestendige technologieën. De nieuwe XF belichaamt het beste van het eigentijds Britse design en technologische kunnen.
Een nieuwe generatie van de 2,0-liter viercilinder Ingenium-turbodieselmotor met de MHEV-technologie (Mild Hybrid Electric Vehicle) en de nieuwste 2,0-liter viercilinder Ingenium-benzinemotor drijven de nieuwe Jaguar XF aan. Beide krachtbronnen bieden een grotere efficiëntie en leveren krachtige prestaties.
Het koetswerk werd van een nieuwe voorbumper met grotere en lagere luchtinlaten voorzien waardoor de wagen breder oogt. Dat beeld wordt nog versterkt door een breder radiatorrooster waarvan de details op het klassieke logo van Jaguar geïnspireerd zijn. De luchtsleuven in de flanken zijn nu voorzien van het iconische Leaper-embleem, waaruit de uitzonderlijke aandacht voor het detail in de hele wagen blijkt.
De nieuwe, slanke koplampen (vier stuks) op basis van de ledtechnologie zijn met de ‘Double J’ dagrijlichten (DRL) uitgerust en zijn optioneel verkrijgbaar met de Pixel-ledtechnologie. De Adaptive Driving Beam, die de weg voor het voertuig beoordeelt en het grootlicht automatisch aanpast om tegenliggers niet te verblinden of verkeersborden naar voren te halen, maakt het mogelijk om verschillende lichtbundelpatronen te creëren door telkens andere ledsegmenten te selecteren. Op die manier geniet de bestuurder een optimaal zicht zonder dat andere weggebruikers gestoord worden.
De hoogwaardige ledtechnologie is standaard voor het hele gamma en is op de SE en HSE modellen verkrijgbaar met de Auto High Beam Assist. De technologie maakt gebruik van een naar voren gerichte camera om automatisch tussen de groot- en dimlichten te schakelen, zodat tegenliggers niet verblind worden. Als optie zijn ook geanimeerde richtingaanwijzers verkrijgbaar.
De designaanpassingen achteraan, waardoor de wagen lager oogt, omvatten een bredere bumper en een achterschort waarvan het bovenste deel in de koetswerkkleur uitgevoerd is. De XF Berline is nu ook uitgerust met donkere omlijstingen voor de achterlichten.
In de R-Dynamic uitvoering beschikken de nieuwe XF en XF Sportbrake over een aantal opvallende designelementen die de wagen een sportiever uiterlijk bezorgen. Daarnaast zijn alle modellen verkrijgbaar met het bijkomende Black Exterior Pack, dat een nog dynamischer uiterlijk combineert met specifieke elementen in Gloss Black.
Een prettig aanvoelend en luxueus interieur
De XF heeft een gloednieuw en bijzonder luxueus interieur, dat zich door een grote connectiviteit en een uitsproken rust en verfijning onderscheidt. Het nieuwe cockpitdesign is gedurfder, dynamischer en is sterker op de bestuurder georiënteerd. De nieuwe sportieve middenconsole heeft een vloeiend profiel dat tot het instrumentenbord omhoog loopt, en omvat een optionele draadloze lader en een versterker voor het telefoonsignaal.
Het hart van het nieuwe interieur is het naadloos ingebouwde, centraal gemonteerde en gebogen HD-aanraakscherm van 11,4” met een sierlijke omlijsting in een magnesiumlegering. Via dat scherm wordt het nieuwe Pivi Pro-infotainmentsysteem** bediend. Voor de mooi gevormde bovenste inzetstukken in de deuren en voor het ‘pianodeksel’ dat over de hele breedte van het instrumentenbord loopt, worden hoogwaardige afwerkingsmaterialen gebruikt, zoals houtfineer met open poriën en aluminium. De met een laser geëtste balkjes op de mid-line luidsprekers en de metalen draaiknop van de JaguarDrive Control belichamen de aandacht voor het detail.
Julian Thomson, Design Director van Jaguar, verklaarde: “De Jaguar XF heeft een nieuw exterieurdesign dat een assertievere en zelfverzekerde uitstraling geeft, terwijl het volledig nieuwe interieur luxueuzer is en blijk geeft van uitzonderlijk vakmanschap. Het interieur van de XF integreert naadloos geavanceerde technologieën en het is gewoonweg een prachtige plek om te vertoeven.”
Het bovenstuk van de nieuwe Drive Selector – slechts een van de vele mooie details – is met stiksels zoals die van een cricketbal afgewerkt, terwijl het onderste deel uit heel precies gefabriceerd metaal vervaardigd is om aangenamer aan te voelen. De nieuwe deurpanelen, met een nieuwe 360° handgreep, zijn vlotter toegankelijk en bieden meer opbergruimte voor drankflessen en andere voorwerpen.
De nieuwe zetels zijn voorzien van bredere kussens, van nieuwe massagefuncties en van grotere zones met verwarming en koeling. In alle standaard hoofdsteunen is een Jaguar Leaper gestempeld, terwijl een set ‘Est.1935 Jaguar Coventry’ bekledingslabels het erfgoed van het merk in de verf zet.
Een reeks van geavanceerde technologieën verzekert de gezondheid en het welzijn van alle inzittenden. De ionisatie van de interieurlucht is als optie op alle modellen verkrijgbaar en verbetert de luchtkwaliteit dankzij de Nanoe-technologie, die allergenen en onaangename geuren helpt te verwijderen. Het systeem omvat ook een PM2.5-filter die ultrafijne deeltjes – deeltjes van 2,5 PM – opvangt om de gezondheid en het welzijn van de inzittenden te verbeteren. De klant kan het systeem eenvoudigweg activeren door op de knop ‘Purify’ te drukken.
Geavanceerde, efficiënte motoren
Het motoraanbod voor de nieuwe Jaguar XF en XF Sportbrake omvat specifieke viercilinder Ingenium-benzinemotoren en een Ingenium-dieselmotor van de nieuwe generatie met de MHEV-technologie (Mild Hybrid Electric Vehicle). De nieuwe XF die altijd met een achttrapsautomaat uitgerust is, is beschikbaar met een achter- of vierwielaandrijving.
Geavanceerde connected technologieën
De nieuwe XF is uitgerust met de nieuwste generatie van de elektronische voertuigarchitectuur van Jaguar: EVA 2.0. Dat systeem ondersteunt een reeks van nieuwe technologieën die het mogelijk maken dat de toekomstgerichte wagen op elk moment verbonden en up-to-date is.
De nieuwste Pivi Pro-infotainmenttechnologie** is toegankelijk via het gloednieuwe, gebogen HD-aanraakscherm van 11,4″. De voornaamste voordelen daarvan zijn een grotere helderheid – het scherm is drie keer helderder en 48% groter dan het vorige – en de vereenvoudigde menustructuren waarmee bestuurders tot 90 procent van de gebruikelijke opdrachten met maximaal twee tikjes vanaf het beginscherm kunnen openen of bekijken.
Om bestuurders snel toegang tot essentiële informatie te geven, is de nieuwe XF met een nieuw 12,3″ HD Interactive Driver Display uitgerust. Dat onderscheidt zich door verbeterde grafische elementen en door een configureerbare lay-out waarmee navigatiekaarten op het volledige scherm weergegeven kunnen worden, samen met aanwijzingen van het navigatiesysteem (bocht per bocht), digitale wijzerplaten, media, contactlijsten en details van het infotainmentsysteem. De nieuwe XF maakt gebruikt van de nieuwste Head-up-Display-technologie om de bestuurder alle informatie die hij nodig heeft, ter beschikking te stellen en hem toch zo weinig mogelijk af te leiden.
(persbericht)