Home > Industrie > De nieuwe BMW M3 en M4

De nieuwe BMW M3 en M4

35 jaar na het debuut van de eerste BMW M3 presenteert BMW M GmbH de
nieuwste generatie van zijn iconische high-performance sportauto’s. De nieuwe BMW M3 Sedan en de nieuwe BMW M4 Coupé bieden een nog hoger niveau van circuitwaardige prestaties én inzetbaarheid voor dagelijks gebruik. Van beide modellen is er een nog krachtiger Competition uitvoering. Tegelijk met de wereldpremière van de nieuwe BMW M3 Sedan, de nieuwe BMW M4 Coupé en hun Competition varianten debuteert ook het eerste M model bij BMW Motorrad:de nieuwe BMW M 1000 RR met technologie van de BMW motorfietsen uit het Superbike Kampioenschap.

De levering van de nieuwe BMW M3 Sedan en BMW M4 Coupé modellen start in maart 2021. De beschikbare aandrijflijnen bieden ongekend veel mogelijkheden om de auto’s naar persoonlijke voorkeuren te configureren. De nieuwe BMW M3 Sedan en nieuwe BMW M4 Coupé hebben een 6-cilinder-in-lijn motor met M TwinPower Turbo techniek, die 353 kW (480 pk) via een handgeschakelde 6-versnellingsbak – uniek in dit segment – aflevert aan de achterwielen. In de BMW M3 Competition Sedan en BMW M4 Competition Coupé levert deze krachtbron 375 kW (510 pk) en is hij gekoppeld aan een 8-traps M Steptronic transmissie. De beide Competition modellen komen ook beschikbaar met M xDrive vierwielaandrijving (naar verwachting vanaf de zomer van 2021).

Klanten kunnen dus kiezen uit drie aandrijvingsconfiguraties voor ofwel de Sedan ofwel de Coupé. Significante rijdynamische voordelen ten opzichte van de voorgaande M modellen zijn geboekt doordat het ontwikkelingsproces en de tuning onderdeel was van het testwerk voor de nieuwe BMW M4 GT3 raceauto. Andere overeenkomsten van de nieuwe M modellen tekenen zich af in de aandrijving en het onderstel, het visueel expressieve design en een nieuw M specifiek controle- en bedieningssysteem. Het resulteert in auto’s die plezierig rijden over lange afstanden en in het dagelijks gebruik, maar die zich met evenveel gemak laten aanpassen tot opwindende sportmachines voor het rijden op het circuit.

6-cilinder-in-lijn motor met instant vermogensafgifte en M hoogtoerige karakteristieken.

De motoren voor de nieuwe high-performance auto’s koppelen het M hogetoerenconcept aan de nieuwste versie van M TwinPower Turbo techniek. Het resulteert in een hoogtepunt in de lijn van de legendarische 6-cilinder-in-lijn benzinemotoren van BMW, als het gaat om vermogen en trekkracht. Een lichtgewicht ontwerp en exceptionele stijfheid zijn de buitengewone kenmerken van de op maximale prestaties gerichte componenten die aan de basis van de motor staan. Twee turbo’s met indirecte laadluchtkoeling, een voor de doorstroming geoptimaliseerd luchtinlaatsysteem en directe brandstofinjectie met een maximale werkdruk van 350 bar dragen bij aan de directe vermogensafgifte en de gretigheid tot in de hogere toerentallen.

De motor voor de nieuwe BMW M3 Sedan en BMW M4 Coupé haalt een maximumkoppel van 550 Nm tussen 2.650 en 6.130 toeren per minuut. Het maximumvermogen van 353 kW (480 pk) is beschikbaar bij 6.250 toeren per minuut. De motor in de Competition modellen bereikt een maximumkoppel van 650 Nm tussen 2.750 en 5.500 toeren per minuut. Het maximumvermogen van 375 kW (510 pk) wordt geleverd bij 6.250 toeren per minuut, waarbij het maximale toerental van deze versie, het zogenaamde rode gebied, ligt bij 7.200 toeren per minuut.

De karakteristieken zorgen voor een zeer indrukwekkende rijbeleving. De nieuwe BMW M3 Sedan en BMW M4 Coupé hebben slechts 4,2 seconden nodig om van 0 naar 100 km/h te accelereren en 13,7 seconden van 0 naar 200 km/h. De Competition modellen accelereren van 0 naar 100 km/h in 3,9 seconden en van 0 naar 200 km/h in 12,5 seconden. Een modelspecifiek uitlaatsysteem met elektronisch geregelde kleppen biedt een opwindende en volle sound.

Een op maat gemaakt koelsysteem zorgt ervoor dat de optimale bedrijfstemperaturen voor alle onderdelen van de aandrijflijn onder alle omstandigheden behouden blijven. Dus zowel bij het rijden van korte afstanden door de stad als bij het rijden op de limiet op het circuit. Een centrale koelingsunit krijgt assistentie van twee hoge-temperatuurradiateurs in de wielkuipen. In de Competition modellen omvat het systeem bovendien een extra oliekoeler en een separate koeler voor de transmissieolie. De in de autosport opgedane expertise van BMW M GmbH komt ook duidelijk naar voren bij het concept van de oliesmering. Het motorcarter heeft twee afzonderlijke oliekamers en een geïntegreerd aanzuigkanaal. Een additioneel aanzuigtraject maakt het voor de elektronisch geregelde oliepomp mogelijk om olie aan de kleinere kamer te onttrekken als extra smeringscapaciteit nodig is. Dit zorgt altijd voor een betrouwbare olievoorziening, ook bij extreem hoge bochtensnelheden en felle acceleraties.

Ongekend veelzijdig: handgeschakelde 6-versnellingsbak, 8-traps M Steptronic transmissie met Drivelogic, achterwielaandrijving en M xDrive.

De combinatie van een 6-cilinder-in-lijn motor en een handgeschakelde 6-versnellingsbak in de nieuwe BMW M3 Sedan en BMW M4 Coupé levert een klassieke rijdynamische ervaring. De handbak is voorzien van een Gear Shift Assistant, die bij het afremmen voor een bocht tijdens het terugschakelen automatisch het motortoerental verhoogt voor een slipvrije, soepele overgang.

De 8-traps M Steptronic transmissie met Drivelogic in de Competition modellen onderscheidt zich door overbrengingsverhoudingen die perfect aansluiten bij het karakter van de motor en door de brede spreiding van de overbrengingen. De transmissie schakelt volledig automatisch, maar handmatig wisselen van versnelling is ook mogelijk op commando van de M specifieke transmissiehendel of de schakelpaddles op het stuurwiel. De schakelkarakteristiek is aan te passen met de Drivelogic knop, die is geïntegreerd in de transmissiehendel. De bestuurder kan kiezen uit drie setups in zowel de automatische als de handgeschakelde modus.

Voor het eerst in de historie van de BMW M3 en BMW M4 is voor beide modellen vierwielaandrijving mogelijk, naar verwachting vanaf de zomer van 2021. Dit M xDrive systeem is primair afgestemd op achterwielaandrijving en is gelinkt aan het Actieve M Differential op de achteras. De bestuurder kan in het Setup menu kiezen uit 4WD en 4WD Sport rijprogramma’s, waarbij de laatste een in verhouding groter deel van de trekkracht van de motor naar de achterwielen leidt. Het uitschakelen van DSC (Dynamic Stability Control) brengt het 2WD rijprogramma in stelling. De vermogensafgifte aan enkel de achterwielen en het achterwege blijven van stabiliserende interventies van de assistentiesystemen trakteert ervaren rijders op een ongefilterde sportieve rijbeleving.

M specifiek onderstel, extreme hoge torsiestijfheid.

De extreem hoge weerstand tegen torderen van de carrosserie en de onderstelophanging speelt een sleutelrol voor de combinatie van dynamiek, wendbaarheid en precisie waarom de BMW M modellen bekendstaan. Dat geldt ook voor de lineaire opbouw van G-krachten bij acceleratie en de besturing die neutraal blijft tot op de limiet. Specifieke verbindingselementen in het motorcompartiment, voor het subframe met aluminium panelen aan de voorzijde, onder de vloer en voor het zeer stijf met de carrosserie verbonden subframe achter spelen een rol voor de precieze controleerbare handling, ook in dynamisch intense situaties.

Het Adaptieve M Sportonderstel met elektronisch aangestuurde schokdempers en M specifieke afstemming voor de voor- en achterwielen is standaard voor de nieuwe BMW M3 Sedan en de nieuwe BMW M4 Coupé. Beide hebben ook Variabele M Servotronic besturing en een M specifieke versie van het integrale remsysteem, dat twee verschillende settings biedt voor remrespons en pedaalgevoel. Het DSC systeem werkt met meer precisie door de integratie van een gelimiteerde wielslip functie. De standaard M Dynamic Mode opent de weg naar een bijzonder sportieve rijervaring, compleet met gecontroleerd driften. Standaadspecificaties omvatten ook gesmede M lichtmetalen wielen – in 18-inch voor en 19-inch achter, met banden in de maat 275/40 ZR 18 voor en 285/35 ZR 19 achter.

Eye-catching design draagt bij aan de zintuigelijke aantrekkingskracht.

Het heel eigen carrosseriedesign van de nieuwe BMW M3 Sedan en nieuwe BMW M4 Coupé maakt meer dan ooit een krachtig statement van suprematie in performance en opwindende rijbeleving. M specifieke designfeatures zijn sterk gericht op de vereisten voor high-performance sportauto’s en harmonieus geïntegreerd in de moderne designtaal. Een sterke bijdrage aan de visuele impact leveren de M specifieke versie van de grote, verticale BMW nierengrille met horizontale spijlen, de krachtig gevormde wielkuipen met in het oog springende M kieuwen en de prominent verbrede dorpels met optische verbinding met de onderrand van de bumpers. De sedan en coupé hebben een dak dat is gemaakt van met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP) met aerodynamisch geoptimaliseerde vinnen, een achterspoiler en twee paar uitlaateindpijpen die nu op alle M modellen zijn te vinden.

De carrosseriekleuren omvatten het nieuwe Sao Paulo Yellow non-metallic, Toronto Red metallic en Isle of Man Green metallic. Een optioneel M Carbon exterieur pack en modelspecifieke BMW M Performance Parts zijn beschikbaar vanaf de marktintroductie.

Het interieur van de nieuwe BMW M3 Sedan en BMW M4 Coupé valt op door duidelijk gestructureerde oppervlakken en een ergonomisch sterk op de bestuurder gericht cockpitdesign. Nieuw ontwikkelde en elektrisch verstelbare M Sportstoelen en verfijnde uitgebreide lederen bekleding Merino zijn standaard en voor het eerst is ook stoelventilatie leverbaar. Een opvallende toevoeging aan de optielijst zijn de nieuwe M Carbon kuipstoelen, die racefunctionaliteit combineren met een lichtgewicht constructie en comfort bij langere afstanden. Deze innovatieve stoelen hebben geïntegreerde hoofdsteunen, die afneembaar zijn voor rijden op het circuit. Andere kenmerken zijn een verlicht modellogo en elektrische verstelling. De door de racerij geïnspireerde structuur maakt toepassing van meerpunts veiligheidsgordels mogelijk.

M specifiek controle- en bedieningssysteem.

Het controle- en displaysysteem van de nieuwe BMW M3 Sedan en BMW M4 Coupé omvat een reeks nieuwe features die bijdragen aan de innemende en intense rijbeleving van deze modellen. Het optionele M Drive Professional, dat zijn debuut maakt in deze modellen, biedt functies voor rijden op het circuit. Het omvat een innovatieve nieuwe M Traction Control, met gelimiteerde wielslip functie voor het DSC systeem. Die functie is in tien standen in te stellen. Andere elementen van M Drive Professional zijn de M Drift Analyser en de M Laptimer, voor het registreren van rondetijden en het genereren van andere informatie van circuitsessies.

Met de Setup knop op de middenconsole zijn settings voor de motor, het onderstel, de stuurbekrachtiging en het remsysteem aan te passen, plus – afhankelijk van het model en de specificaties – het M xDrive systeem, de Gear Shift Assistant en de Traction Control. Twee individueel samengestelde configuraties voor de totale setup zijn op te slaan en te activeren met de M knoppen op het stuurwiel.

Uitgebreide uitrusting en kwalitatief hoogwaardige opties voor alle wensen op het vlak van comfort, veiligheid en prestaties.

Met standaarduitrusting en optionele uitrusting leggen de nieuwe BMW M3 Sedan en de nieuwe BMW M4 Coupé de lat weer hoger als het gaat om race flair, comfort en functionaliteit. Toonaangevende assistentiesystemen staan de bestuurder voor veiligheid bij in monotone en onduidelijke situaties in het verkeer. Beide modellen zijn standaard uitgerust met Park Distance Control (PDC) met sensors voor en achter, Front Collision Warning en Lane Departure Warning, plus de Speed Limit Info met verkeersbordherkenning. Opties zijn onder meer het systeem Driving Assistant Professional met de Steering & Lane Control Assistant, Active Navigation, BMW Drive Recorder en de nieuwste generatie BMW Head-Up Display met M specifieke informatie. De optionele Parking Assistant omvat onder meer functies als Reversing Assistant.

Een stalen dak met een glazen schuif-/kantel zonnedak is zonder meerprijs als optie leverbaar voor beide modellen, in plaats van het dak van met koolstofvezel versterkt kunststof. Het nieuwe optionele M Race Track Pack is gericht op verlaging van het gewicht met componenten als M Carbon keramische remmen, lichtere M lichtmetalen wielen (optioneel met semi-slick banden) en M Carbon kuipstoelen.