In 2012 stond de hybride technologie voor de autosport nog in de kinderschoenen en toch kozen de FIA en de promotor van het FIA WEC voor een gedurfde stap: de topklasse openen voor hybride prototypes in hun nagelnieuwe WK, het eerste WK Uithouding sinds het tijdperk van de Groep C-wagens. In november van dit jaar wordt dat tijdperk afgesloten en vanaf volgend seizoen spreken we van Hypercars, wagens die trager zullen zijn dan de huidige LMP1’s. Negen seizoenen gingen voorbij en de drie grote spelers, Audi, Porsche en Toyota, wonnen ieder driemaal Le Mans.
Foto’s: Autosportwereld.be en Audi Media
Het hybride tijdperk begon nochtans met een zware tegenvaller. Peugeot, de gedoodverfde tegenstander van Audi in de ‘Diesel’-jaren, gaf onverwacht verstek, terwijl de wagens al op weg waren naar de opener van het WK in de VS. Gelukkig kwam Toyota datzelfde jaar nog het WK vervoegen en het Japanse merk won in Brazilië een eerste maal. In 2014 schoof ook Porsche mee aan tafel en in 2015 en 2016 beleefden Le Mans en het FIA WEC hoogdagen met drie grote constructeurs die het tegen elkaar opnamen. In 2015 was er ook een poging van Nissan, maar dat werd een flop over heel de lijn. Jammer genoeg komt aan alle mooie liedjes een einde en na het uitsappen van Audi einde 2016, deed Porsche een jaar later hetzelfde en bleef Toyota dus alleen over.
Ondertussen gingen negen edities van de 24 uur van Le Mans voorbij en de drie constructeurs verdeelden de zeges in Le Mans netjes onder elkaar. Bij de rijders wonnen Marcel Fässler, André Lotterer en Benoit Tréluyer tweemaal voor Audi, net als Earl Bamber (Porsche), Fernando Alonso (Toyota) en Brendon Hartley, waarbij Hartley het als enige voor twee verschillende merken deed (Porsche en Toyota). Sébastien Buemi en Kazuki Nakajima schreven geschiedenis, want zij wonnen driemaal in de negen ‘hybride LMP1’ edities, uiteraard met Toyota.
Hoewel er snel gereden werd de voorbije jaren, bleef het afstandsrecord van de turbodiesel Audi R15 (2010) overeind. Het trio Rockenfeller, Bernhard-Dumas legde toen 397 ronden af, respectievelijk negen en tien meer dan de winnende Toyota TS050 van 2018 en 2020 of toch nog steeds meer dan 100 kilometer meer in 24 uren.
Er rest deze schitterende wagens nog één afspraak, midden november in Bahrein en dan weten we ook wie zich de laatste wereldkampioen van een era mag noemen.