De 88ste editie van de 24 Uur van Le Mans geeft stilaan zijn geheimen prijs, al is en blijft deze race onvoorspelbaar tot op de meet, dat weet vooral het team van Toyota zeer goed. Echter, met vijf ronden bonus op de directe concurrentie mogen Brendon Hartley, Sébastien Buemi en Kazuki Nakajima beginnen dromen van de zege en voor de Zwitser en de Japanner zou dat de derde opeenvolgende overwinning zijn.
Vooraan lijkt alles wat in een plooi te zijn gevallen, zeker na de problemen met de rechter deur van de jagende #1 Rebellion van het trio Menezes, Senna en Nato. Zij zakten terug achter hun collega’s Dumas, Deletraz en Berthon. De strijd om de tweede plaats is nu een zuiver Zwitserse aangelegenheid. Rebellion kan bij het afscheid aan de autosport zo het beste resultaat ooit in Le Mans neerzetten.
In LMP2 gaat de strijd om de zege tussen de #22 United Autosports Oreca 07 en de #38 Oreca 07 van Jota. Het verschil tussen beide wagens schommelt naar gelang de pitstops tussen één en twee minuten. Eenzelfde scenario zien we in de strijd voor de derde plek in de LMP2-categorie, tussen de #26 G-Drive Racing Aurus-01 en de Oreca 07 van het Franse Panis Racing. Opvallend is de zesde plaats voor Signatech Alpine, dat in de openingsfase van de race meteen tijd verloor met een waterlek. De Richard Mille Oreca 07 van Calderon, Flörsch en Visser is negende.
Mogelijk Belgische zege in LM GTE Pro
In LM GTE Pro blijven we genieten van een duel tussen de #95 Aston Martin Vantage van Lynn-Tincknell-Martin en de #51 Ferrari 488 GTE EVO van Pier Guidi, Calado en Serra. Het verschil is na 20 uur racen nooit groter geweest dan één minuut! De derde plek lijkt zo goed als zeker te gaan naar de #95 Aston Martin van Westbrook, Sorensen en Thiim. Porsche blijft sukkelen met de acceleratie, zoals Gianmaria Bruni ons nog eens bevestigde deze ochtend en de beide Porsche 911 RSR zijn voorlaatste en laatste van de zeven overblijvende wagens in de klasse.
In LM GTE Am tot slot, heeft de TF Sport Aston Martin ondertussen een ronde bonus op de concurrentie, een trio bestaande uit de #77 Dempsey-Proton Porsche 911 RSR, de #83 AF Corse Ferrari 488 GTE EVO en de #56 Team Project1 Porsche 911 RSR.