In Le Mans zijn we ondertussen vier uur ver, met Toyota dat stilaan wegrijdt van Rebellion, een duel Aston-Ferrari in LM GTE Pro en goed en slecht nieuws voor de Belgen.
Het verschil tussen de beide Toyota en de beide Rebellion loopt stilaan op naar één ronde. Hoe hard de Zwitsers ook hun best doen, Toyota is overal net iets beter. Bovendien zou regen helemaal in het voordeel van het Japanse team kunnen zijn, gezien de hybride technologie en dus de gedeeltelijke vierwielaandrijving op de TS050 Hybrid. Vooraan wisselen de #8 en #7 elkaar af gezien ze door de lekke band van de #8 van Buemi-Hartley-Nakajima op een verschillende pitstopstrategie zitten.
In LMP2 zonderen zes teams zich vooraan af. United Autosports, met de beide wagens, Jota, Duqueine team, Jackie Chan, G-Drive #26 en Panis Racing zitten binnen de minuut van elkaar, terwijl de concurrentie stilaan op een ronde zit. In LMP2 noteren we ook de opgave van de #11 EuroInternational Ligier van onze landgenoot Christophe d’Ansembourg. Zijn teamgenoot Erik Maris ging van de baan en dat was het dan. De Brusselaar was ‘not amused’ in zijn reactie na de opgave.
De Leener weer op pad
Goed nieuws echter ook uit het Belgische kamp, want Thomas Preining kreeg de #88 proton Porsche dan toch weer in de pitlane en nu rijdt de wagen weer rond, weliswaar laatste op 43 ronden van de leider in LM GTE Am, de AF Corse Ferrari van Collard-Perrodo-Nielsen. Gene opgave voor rookie Adrien de Leener dus.
In LM GTE Pro spelen de banden een grote rol, maar niet in het voordeel van de beide Porsche 911, die na vier uur racen vijfde en zevende liggen. Laurens Vanthoor is vijfde op 45 seconden, maar de tweede Porsche 911 RSR heeft al twee minuten achterstand op het leidende trio, de #71 AF Corse Ferrari, de #97 Aston Martin – met een goede Maxime Martin – en de #51 AF Corse Ferrari.
De race verloopt overigens zeer snel met heel weinig onderbrekingen.