De eerste fase van de kwalificaties in de 88ste editie van de 24 Uur van Le Mans is achter de rug en we kennen dus de wagens die morgen, tussen 11u30 en 12u00, voor de poleposities in de diverse klassen zullen vechten. Vooraan lijkt de eerste startplaats voor Toyota weggelegd te zijn, alleen weten we nog niet in welke volgorde.
Met tijden van 3.17.089 en 3.17.336 of vijf seconden sneller dan de eerste Rebellion, moet Toyota zich geen zorgen maken. De enige vraag is uiteraard welke Japanse hybride LMP1 zaterdag als eerste start… Voorlopig voert het trio Lopez-Conway-Kobayashi de troepen aan in de #7.
In LMP2 was het een nagelbijter, met enorm kleine verschillen en tijden die niet zo gek veel trager waren dan die van de drie conventionele LMP1. Vooraan vinden we de Racing Team Nederland Oreca 07-Gibson, met een razendsnelle Nyck De Vries, op twee seconden van de traagste LMP1. Ook bij de top 6 zijn: de #37 Jackie Chan DC Racing Oreca, de beide United Autosports Oreca (#22/#32), de G-Drive Racing Aurus 01 #26 en tot slot de High Class Oreca #33. De EuroInternational Ligier van Christophe d’Ansembourg is er niet bij morgen.
Aston op een andere planeet in GTE
In GTE was het Aston boven alles, met een één-twee, met de ‘Deense’ #95, voor het exemplaar van Maxime Martin (#97), de beide AF Corse Ferrari 488 GTE EVP (#51/#71) en de Porsche (#91/#92). Ook Laurens Vanthoor gaat dus door naar de Hyperpole.
In LM GTE Am mogen de beide Aston Martin naar de Hyperpole (#90 TF Sport/#98 AMR), net als de Porsche 911 RSR #86 Gulf Racing, de #77 Dempsey-Proton en #56 Team Project 1 met Larry Ten Voorde en de #61 Luzich Ferrari 488 GTE EVO. Adrien De Leener ziet zijn Porsche op 11de plek stranden, net als Max van Splunteren.