Het kon moeilijk nog spannender worden in de finale van het FIA F3 kampioenschap. Logan Sargeant en Oscar Piastri, de beide Prema titelkandidaten startten er met absolute gelijke punten. En achter hen was er de jonge Théo Pourchaire (ART), die vastbesloten was volop voor zijn kansen te gaan. Het leverde een absoluut zinderende race op.
foto: ©fiaformula3.com
Bestraffingen, meegebracht vanuit Monza, compliceerden de zaken voor beide titelkandidaten nog in de eerste race van het Mugello weekend. Een zege van hun Prema teamgenoot Vesti op zaterdag hield voor de Deen met 142,5 punten nog een waterkansje open, en tevens een ernstige kans op een kampioenschapspodium. Uitdager Pourchaire klom zaterdag op het podium en trapte zijn titelkansen met 151 punten plots weer naar een hoger niveau. Sargeant en Piastri zaten deze zondagochtend aan de ontbijttafel met beiden 160 punten. De zaak was dus duidelijk: diegene die voor de andere eindigde, zou kampioen worden. Logan Sargeant, de Amerikaan uit Florida, had de beste papieren in handen. Sargeant, eerder berekend en met de gave om zijn momenten op de juiste ogenblikken te kiezen, stond op een vijfde startplaats. Pourchaire erfde op de “omgekeerde grid” de achtste startplaats. Hij moest op zijn minst 10 punten meer binnenhalen dan Sargeant of Piastri. Een moeilijke opdracht in een heetgebakerd startveld waar de meeste deelnemers niets meer te verliezen hadden in deze laatste race. Piastri, de aanvallend ingestelde Australiër uit Melbourne, die had het de laatste races vooral zichzelf moeilijk gemaakt. Hij startte als 11de en moest hoe dan ook voorbij Sargeant geraken, zes plaatsen verder op de grid.
De charge van Pourchaire
Terwijl poleman Lawson (Carlin) er als een speer vandoor ging naar de zege in de race, leek Sargeant een goede start te hebben gemaakt. Terwijl Pourchaire en Piastri werden opgeslokt door een geagiteerd peloton, handhaafde Sargeant zich op de vijfde plaats. Tenminste, toch voor twee bochten want dan is er geharrewar met Fernandez (ART) en wordt Sargeant in het gravel gereden door Zendeli (Trident). Safety car en opgave Sargeant! Vanaf dan werd het een niet aflatend duel voor de titel tussen een ontketende Théo Pourchaire en Oscar Piastri. Pourchaire gebruikte de herstart om alvast twee posities te winnen. De 16-jarige Fransman raapte daarna de posities op: voorbij Vesti en Fernandez, voorbij Hughes, voorbij Fittipaldi… Maar naarmate de rondes aftelden, slonken ook de mogelijkheden voor Pourchaire. Hij strandde op 1.4 seconde van de tweede plaats van Beckmann. Een tweede plaats die hem absolute zekerheid had gegeven over de titel.
Maar die titel ging dus naar Oscar Piastri. Na het verdwijnen van Sargeant loodste de Australiër zich naar de tiende positie, duldde teamgenoot Vesti voor zich en toonde zich tevreden om het tempo van het peloton te volgen. Naarmate Pourchaire vooraan opklom, reageerde ook Piastri. Voorbij teamgenoot Vesti eerst en daarna, op de lijn, nog voorbij Fernandez.
Het betekende dat de titel naar Piastri ging met 164 punten, voor Pourchaire (161) en Sargeant (160). Een indrukwekkende prestatie van Piastri, de regerende Renault Eurocup kampioen, die in zijn rookieseizoen de titel pakt in F3! En al even indrukwekkend is de prestatie van de jonge Fransman Pourchaire, kampioen in de ADAC F4, die nu vicekampioen wordt in zijn rookieseizoen in F3. En het mag nog eens gezegd worden: het deelnemersveld van het FIA F3 kampioenschap is mogelijk een van de sterkste velden in de huidige autosport, waarbij alles wordt uitgevochten in korte, felle races en elke fout cash betaald wordt in de puntenstand.