[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.5.1″ _module_preset=”default”][et_pb_row _builder_version=”4.5.1″ _module_preset=”default”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.5.1″ _module_preset=”default”][et_pb_text _builder_version=”4.5.1″ _module_preset=”default”]
Drieënzeventig jaar. Zoveel jaren zitten er tussen het debuut van Ferrari in 1947 en de modernste wagen die ze gebruiken tijdens het seizoen 2020. We zetten ze even zij aan zij en dan wordt duidelijk welke ontzaglijke sprongen de autotechniek in bijna driekwart eeuw heeft gemaakt.
Ferrari zag het licht als de race-afdeling van Alfa Romeo. Daarna ging Alfa zelf zijn wagens inzetten en verdween Ferrari even van het toneel. Maar na de tweede wereldoorlog was Enzo Ferrari terug, en deze keer met een eigen geconstrueerde wagen. De Ferrari 125S was de eerste racewagen onder de eigen naam van de Scuderia, en debuteerde tijdens een wedstrijd voor sportwagens in Piacenza op 11 mei 1947. Een zege werd het niet want een kapotte brandstofpomp dwingt rijder Franco Cortese tot opgave. Het is twee weken later, op 25 mei 1947, dat Cortese de 125S naar de zege stuurt in de Grand Prix van Rome, een stratencircuit rond de Caracalla baden. Hij wint er na 40 ronden (137 km) aan een gemiddelde van 88.5 km/u. Ferrari verslaat er de Maserati van Guido Barbieri met 10 seconden. De legende wordt geboren.
In het F1 wereldkampioenschap maakte Ferrari zijn debuut op 21 mei 1950, tijdens de GP van Monaco. Alberto Ascari reed er de 125 F1 naar de tweede plaats. Voor een eerste zege in de F1 moest Ferrari wachten tot 14 juli 1951. Toen pakte de Argentijn José Froilàn Gonzalez met de 375 F1 de zege in de Grote Prijs van Engeland. Anno 2020 maakt Ferrari zich op om zijn 1000ste Grand Prix te rijden en is het met 237 zeges het meest succesvolle team in de Formule 1.
(foto’s: topfoto: pixabay/rv & Artes Max (Spain) – Ferrari SF1000 / Charles Leclerc / MCO / Scuderia Ferrari, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=87368819 &
Ferrari 125S, wikipedia/publiek domein)
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row column_structure=”1_2,1_2″ _builder_version=”4.5.1″ _module_preset=”default”][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.5.1″ _module_preset=”default”][et_pb_text _builder_version=”4.5.1″ _module_preset=”default”]
FERRARI 125 S (1947)
motor: V12 van 1496,73 cc
vermogen: 118 pk bij 6800 t/min
[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.5.1″ _module_preset=”default”][et_pb_text _builder_version=”4.5.1″ _module_preset=”default”]
FERRARI SF1000 (2020)
motor: hybride met V6 van 1600 cc
vermogen: geschat op meer dan 1000 pk
max. toerental: 15000 t/min
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row column_structure=”1_2,1_2″ _builder_version=”4.5.1″ _module_preset=”default”][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.5.1″ _module_preset=”default”][et_pb_image src=”https://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2020/09/Ferrari_125_S.jpg” title_text=”Ferrari_125_S” _builder_version=”4.5.1″ _module_preset=”default”][/et_pb_image][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”4.5.1″ _module_preset=”default”][et_pb_image src=”https://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2020/09/1920px-2020_Formula_One_tests_Barcelona_Ferrari_SF1000_Leclerc.jpg” title_text=”1920px-2020_Formula_One_tests_Barcelona,_Ferrari_SF1000,_Leclerc” _builder_version=”4.5.1″ _module_preset=”default”][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]