Foto: © Circuit Zolder
Harry Steegmans (links op de foto) is sinds kort de nieuwe General Manager van Circuit Zolder. De 49-jarige Antwerpenaar is een sportliefhebber en meer nog een autosportliefhebber. De komende seizoenen wil hij de Limburgse site verder moderniseren en daarbij zal de autosport zeker niet vergeten worden.
Het is niet makkelijk om midden in een crisis ergens van start te gaan en zeker niet als nieuwe General Manager, maar het is de taak die Harry Steegmans wacht. “Maar ik ben zeer gemotiveerd en nog meer na mijn eerste weken, want ik heb hier een zeer gemotiveerde groep mensen ontmoet, getuige hun inzet om dit – onverwachte – weekend WTCR samen op poten te zetten. Ik heb niemand moeten overtuigen om er zijn of haar schouders onder te zetten. Ik geniet ervan als mensen passie voor hun werk hebben en dat is hier zo.”
Steegmans woont dan wel in Antwerpen, maar zijn roots liggen via zijn ouders ook in Limburg. In het verleden was hij vaak te gast op Circuit Zolder, ook als rijder. Steegmans reed onder meer in Belcar en de Lotus Cup en behaalde in 2007 een tweede plaats in de Limburgse 24-uursklassieker met het team AD Sport. Racen doet hij al een tijdje niet meer, “maar ik ben weer beginnen tennissen, ik heb echt een voorliefde voor sport en daarom voel ik me hier ook goed.”
Recent verscheen er artikel in de regionale krant van Limburg, HBVL, waarin onder meer over de verre toekomst (2020-2035) werd gepraat. Wie tussen de lijnen leest, begrijpt dat Circuit Zolder zelfs als circuit een fysieke verandering kan ondergaan, zeker gezien de samenwerking met Hermann Tilke, de wereldvermaarde architect van F1-circuits.
“Maar laten we vooral naar de nabije toekomst kijken”, gaat Steegmans verder. “We zitten midden in een moeilijke periode en toch kunnen we een mooi seizoen op de kalender zetten, met tweemaal DTM, WTCR en een onuitgegeven editie van de 24 Uur van Zolder, die echt een mooi sluitstuk van dit vreemde seizoen moet worden. Verder wil ik de autosport nog meer op de kaart zetten, in harmonie met andere sportieve evenementen, want hier is veel mogelijk. We hebben 20.000 parkeerplaatsen, water, plaats om te lopen en te fietsen… Vul zelf maar in. Wat de autosport betreft, ik begrijp het belang van de breedtesport, ook in de autosport. Daarnaast mogen we ook de boot van nieuwe energievormen niet missen! Ik zou hier maar al te graag ook elektrische auto’s zien racen, in welke vorm dan ook.”
Hoe dan ook, Harry Steegmans lijkt de man op de goede plaats te zijn om de autosport en Circuit Zolder een versnelling hoger te laten schakelen.