Home > Circuit > F1: Dubbelaffiche op Silverstone eert 70 jaar F1

F1: Dubbelaffiche op Silverstone eert 70 jaar F1

De Grote Prijs Formule 1 op Silverstone van het komende weekend is gewoon die van Groot-Brittannië. Pas een week later is er de wedstrijd die de verjaardag zal vieren van 70 jaar Formule 1. Maar wat betekent dat?

(foto: rv/pixabay)

Eerst en vooral is er iets te zeggen rond wat men eigenlijk viert. Toen op 13 mei 1950 (en dus niet op 2 augustus, en al zeker niet op 9 augustus) de eerste Grand Prix van het nieuwbakken wereldkampioenschap werd gereden, stond die te boek als “the 2° British Grand Prix” en kreeg van de pas gevormde FIA de eretitel “Grand Prix van Europa”. Maar we kunnen een aantal clichés wel ontkrachten. Vergeet dus de nonsens over de Grand Prix van Silverstone of de Engelse Grand Prix in 1950: de wedstrijd was de Britse Grand Prix, subtitel Grand Prix van Europa.

Bestond de FIA toen al?
Wel, eigenlijk nog maar pas. De FIA werd opgericht als AIACR, Association Internationale des Automobiles clubs reconnus, in 1904. De verantwoordelijkheid voor het organiseren van sportwedstrijden werd in 1922 gegeven aan de Commission Sportive Internationale. Na de tweede wereldoorlog werd de AIACR hernoemd naar de Féderation Internationale de l’Automobile (1947). De voogdij over races kwam toe aan de Féderation Internationale de Sport Automobile (FISA). Pas na een reorganisatie in 1994 werd autosport, en dus ook F1, rechtstreeks onder de FIA geplaatst.

Was het de eerste Grand Prix?
Zeker niet! De allereerste wedstrijd die de naam Grand Prix droeg werd door de Franse automobielclub georganiseerd in juni 1906 in Le Mans. De Hongaar Ferenc Szisz won in een Renault.

Was het dan de eerste wedstrijd voor F1 wagens?
Neen! De regelgeving voor de F1 werd nog door de AIACR opgesteld in 1939. Voluit heette dat “Formule Internationale numéro 1”, aangezien er tegelijk ook de regelgeving voor de lichtere “voiturettes” werd uitgewerkt, die dan “Formule Internationale numéro 2” werd. Afgekort dus: Formule Un en Formule Deux… Het in voege treden ervan werd door de tweede wereldoorlog onderbroken. Een wedstrijd in Turijn, op 1 september 1946 was eigenlijk de eerste wedstrijd die onder “formule internationale numéro un”, formule één dus, van start ging. Als voetnoot toch vermelden dat deze wedstrijd onder diverse namen terug te vinden is: als Gran Premio di Torino en als Gran Premio del Valentino en ook als Circuito automobilistico di Torino. Achille Varzi mocht van Alfa Romeo deze zwaar beladen wedstrijd winnen.

Was het dan de eerste keer dat een wereldkampioenschap werd gehouden?
Neen! Al in 1925 organiseerde de AIACR een wereldkampioenschap. Dat was wel alleen maar voorbehouden aan merken, niet aan rijders. Enkel de 500 mijl van Indianapolis, de Grote Prijs van België (over 800 km!), de Grote Prijs van Frankrijk (op Monthléry, over…1000 km) en de Italiaanse Grote Prijs (over 800 km op Monza) telden mee. Antonio Ascari, Giuseppe Campari, Pete DePaolo en graaf Gastone Brilli-Peri schonken Alfa Romeo de allereerste “constructeurstitel”

Wat vieren we dan als 70-jarig bestaan?
Wel heel precies: dat in 1950 voor het allereerst een wedstrijd werd gereden van het ‘wereldkampioenschap voor rijders’ onder de regels van de ‘formule internationale numéro 1’. Er werd dat jaar een titel voor rijders gegeven aan Giuseppe Farina. Sedertdien is er elk jaar, 70 jaar lang, een F1 wereldkampioenschap voor rijders gehouden. Er was geen constructeurstitel in de F1 in 1950! Die zou pas worden ingevoerd in 1958.