Home > Industrie > Mercedes-Benz gaat partnership aan met Living Tomorrow

Mercedes-Benz gaat partnership aan met Living Tomorrow

Hoe ziet de mobilteit van morgen eruit? Deze en andere vragen houden niet alleen de auto-industrie bezig, maar ook de samenleving als geheel. Als pionier in de automobielwereld gaat Mercedes-Benz samen met Living Tomorrow en andere partners uit verschillende sectoren en overheden de uitdaging aan om duurzame antwoorden te vinden op deze ambitieuze vraag. Met vereende krachten en een geïntegreerde, holistische aanpak kan er worden nagedacht over de noodzakelijke en duurzame mobilteitsoplossingen van morgen. Samen met Living Tomorrow kan de onderneming ideeën en concepten testen en verfijnen met experts en het grote publiek. Want mobilteit als basis voor onze individuele vrijheid vraagt om een verantwoorde langetermijnvisie en duurzame oplossingen.

Brussel. Mercedes-Benz maakt momenteel een fundamentele transformatie door van autofabrikant naar aanbieder van mobiliteitsdiensten. Deze bedrijfsstrategie voor toekomstige mobiliteit is gebundeld onder de term CASE: C van Connected, A van Autonomous, S van Shared & Services en E van Electric & Emission-free. Het doel is om klanten intuïtieve mobiliteit te bieden door de vier strategische CASE-pijlers op een slimme manier te combineren. Op deze manier wil Mercedes-Benz een actieve en toonaangevende rol spelen; niet alleen in de snel veranderende en complexe mobiliteitsindustrie, maar vooral ook in de samenleving als geheel. Dankzij de samenwerking met Living Tomorrow kan de onderneming elementen uit de CASE-strategie testen en in de praktijk brengen. Bovendien kunnen, als onderdeel van de samenwerking, met de andere partners van Living Tomorrow verdere stappen worden gezet op weg naar duurzame mobilteit.

“Living Tomorrow is een ontmoetingsplaats van alle geïnteresseerde partijen die zich oprecht bezighouden met de manier waarop wij in de toekomst zullen leven, werken en ons zullen verplaatsen”, aldus Niels Kowollik, CEO van Mercedes-Benz Belgium Luxembourg. “Met onze CASE-strategie werken wij volop aan de creatie van een nieuw ecosysteem rondom de auto en met Living Tomorrow hebben we de mogelijkheid om dit in Europa’s grootste innovatiecentrum verder uit te werken. Onze visies op intuïtieve en vooral duurzame mobiliteitsoplossingen en nieuwe businessmodellen kunnen er in de praktijk worden gebracht.”

Ambition2039: de weg naar duurzame mobiliteit

De samenwerking met Living Tomorrow betreft enerzijds de transformatie van Mercedes-Benz van een traditionele autobouwer naar een aanbieder van mobiliteitsdiensten en anderzijds de bedrijfsstrategie Ambition2039. Daarbij kijkt de autofabrikant op holistische wijze naar het aspect duurzaamheid in de gehele waardeketen. Doel is een volledig CO2-neutraal personenwagengamma vanaf 2039. Dit omvat aspecten als grondstoffen en toeleveringsketens, de productie van de voertuigen tot de gebruiksfase en recyclingconcepten. Met andere woorden: Mercedes-Benz wil de toekomstige mobiliteit op een sociaal, economisch en ecologisch verantwoorde manier vormgeven.

“Wij willen deze Ambition 2039-strategie niet alleen in onze eigen onderneming realiseren”, aldus Niels Kowollik. “Binnen het platform dat Living Tomorrow biedt, willen we onze expertise delen met andere bedrijven en overheden. Zeker in dichtbevolkte regio’s als de Benelux-landen hebben we meer dan ooit baat bij duurzame, veilige, efficiënte en voor iedereen toegankelijke mobilteitsoplossingen. COVID-19 heeft dit ambitieuze plan overigens versneld en biedt extra mogelijkheden om onze samenleving en vooral onze steden anders en slimmer te organiseren.”

Breed portfolio

Een belangrijk onderdeel van de Ambition2039-strategie is elektromobiliteit. Inmiddels beschikt Mercedes-Benz naast de volledig elektrische EQC en EQV al over meer dan vijftien plug-in hybrids in het portfolio – een aantrekkelijk modellengamma dat zich uitstrekt van de compacte modellen tot de toonaangevende Mercedes-Benz S-Klasse. Het doel is om klanten in de nabije toekomst meer dan twintig plug-in hybrid-modelvarianten – met een steeds grotere elektrische actieradius – aan te bieden. De GLE 350 de 4MATIC biedt nu al een elektrische actieradius van bijna 100 km (WLTP). In veel gevallen meer dan voldoende voor de dagelijkse ritten. Daarnaast wil Mercedes-Benz in 2022 niet minder dan tien volledig elektrische modellen op de markt hebben.

(persbericht)

You may also like
Mercedes schakelt een tandje hoger bij de elektrificatie van hun gamma
Industrie: pionier in elektromobiliteit: elektrische Merceces Benz 190 uit 1990
Industrie: duurzaam, efficiënt, dynamisch: de plug-in hybridetechnologie werpt zijn vruchten af
Industrie: Mercedes-Benz biedt hulp bij de productie van medische apparatuur