Carlo Abarth’s “prestatieconcept” ging veel verder dan een zoektocht naar pure kracht, maximumsnelheid en acceleraties. Zijn aandacht ging uit naar allround prestaties, en dus naar onderzoek en ontwikkeling van innovatieve technische oplossingen om de aerodynamica, de wegligging en het remvermogen te verbeteren.
“In dezelfde geest hebben we de Spoiler-ad Assetto Variabile geproduceerd. Deze maakte enkele maanden geleden zijn debuut op de gelimiteerde editie Abarth 695 70° Anniversario”, aldus Luca Napolitano, Hoofd van EMEA Fiat & Abarth Brands. “Het is één van de beste en meest iconische aerodynamische oplossingen voor een auto voor de weg, ontwikkeld op basis van de filosofie van de oprichter van het merk. Deze laatste bestudeerde de aerodynamica op het circuit en op de dagelijkse wegen.. De belichaming van een door de aerodynamica ontworpen voertuig is de befaamde, meermaals gelauwerde “Silver Torpedo” Abarth 1000 Bialbero Record Pininfarina uit 1960, die meerdere snelheidsrecords verpletterde, en in de latere, even beroemde 1966 Abarth 1000 Corsa, één van de eerste auto’s ter wereld met een spoiler uit kunststof.”
De nieuwe Abarth 695 70° Anniversario brengt hulde aan dit record met zijn nieuwe Spoiler ad Assetto Variabile, een kenmerkend Abarth race-onderdeel dat eveneens doet denken aan de spoiler van de Lancia Delta Integrale in de jaren tachtig, die de bestuurder het gevoel gaf een echte rallyrijder te zijn op de publieke weg.
De Spoiler ad Assetto Variabile en al zijn geheimen
De Spoiler ad Assetto Variabile is het resultaat van het werk die de ingenieurs van Abarth leverden in de FCA-windtunnel in Orbassano, nabij Turijn, en op het Vallelunga-circuit bij Rome. Deze verbetert de aerodynamische prestaties van de auto en verhoogt daardoor de grip op snelle ‘mixed tracks’ en de stabiliteit bij hoge snelheden. Voor Carlo Abarth waren de prestaties een constante uitdaging, vooral op het circuit.
Net als in een race, waar het niet ongebruikelijk is dat technici de kanteling van de spoiler handmatig afstellen, zodat de bestuurder het gedrag van de auto kan afstemmen op het parcours en zijn rijstijl, kan de spoiler van de Abarth 695 70° Anniversario ook handmatig worden afgesteld, in 12 standen met een kantelhoek van 0° tot 60°. In een poging om maximale flexibiliteit te bieden, krijgen de piloten de mogelijkheid om de spoiler aan te passen aan het parcours dat ze gaan afleggen, en om hem te positioneren zoals ze willen, ongeacht de snelheid..
Bij een maximale helling (60°), bij een snelheid van 200 km/u, verhoogt de spoiler de aerodynamische belasting tot 42 kg. Vooral op snelle ‘mixed tracks’ zorgt dit voor een uitstekende voertuigdynamiek en een verbeterde stabiliteit bij hoge snelheden. Een concreet voorbeeld hiervan is de “Rome Curve” op het Vallelunga-circuit. De Spoiler ad Assetto Variabile kan de stuurcorrectie met bijna 40% verminderen, voor een “schonere” en efficiëntere aandrijving, waardoor de bestuurder meer vertrouwen krijgt om sneller te gaan. Optimalisatie van de aerodynamica heeft ook invloed op de akoestiek, die ideaal is om de turbulentie te verminderen, voor een meer comfortabel dagelijks gebruik..
Om een dergelijk technisch niveau te bereiken, werd de nieuwe Abarth 695 70° Anniversario getest in de volledige aerodynamische windtunnel in Orbassano, ten zuiden van Turijn, waar FCA zijn voertuigen op de proef stelt. Dankzij dit expertisecentrum kon de Spoiler ad Assetto Variabile op de Abarth 695 70° Anniversario worden ontwikkeld en getest, in alle mogelijke configuraties en onder alle mogelijke omstandigheden.
Aerodynamica en zijn vroegste toepassing, de eerste spoiler uit kunststof voor de 1966 Abarth race-auto
Van 1956 tot 1966 vestigden Scorpione-auto’s maar liefst 133 records, het resultaat van een extreem gebruik van de concepten en wetten van de aerodynamica. Deze illustere geschiedenis omvat de 8 verbazingwekkende records die de Abarth 1000 Bialbero Record Pininfarina in 1960 brak. Grotendeels dankzij de toepassing van de wetten van de aerodynamische efficiëntie, kreeg de Abarth 1000 Bialbero Record Pininfarina onmiddellijk de bijnaam “Silver Toprpedo,” voor zijn strakke stroomlijning. Ontwikkeld in de windtunnel van de Polytechnische Universiteit van Turijn, resulteerde de nieuwe aerodynamica in een uitzonderlijke Cx van 0,20.
Maar om terug te komen op de slogan van de oprichter: “Zondag op de baan, maandag op kantoor”, bleek het noodzakelijk om ook de aerodynamica van “normale” racewagens te verbeteren. Abarth deed dit door het werk aan het officiële team en de productie van raceonderdelen te combineren met sportief en commercieel succes. In de jaren zeventig bouwde Abarth met zijn sporttuningkits stadsauto’s om tot racewinnaars, wat de weg vrijmaakte voor veel jonge coureurs om een succesvolle racecarrière te beginnen.
Het eerste model dat profiteerde van deze aërodynamische inzichten en kennis was de Abarth 1000 Corsa (de raceversie van de 600). In 1962 waren de overwinningen alomtegenwoordig, de finish werd gepasseerd met een beroemde open achterste motorkap, wat, afgezien van het afvoeren van de warmte van de motor, duidelijk resulteerde in een aerodynamisch voordeel.
Abarth produceerde vervolgens in 1966 een kunststofspoiler en was daarmee één van de eerste bedrijven die gebruik maakte van dat onderdeel op een racewagen. De Abarth 695 70° Anniversario Spoiler ad Assetto Variabile brengt een eerbetoon aan dit record en bewijst dat het circuit voor het merk Abarth altijd het ideale testterrein is geweest om technische en technologische oplossingen te testen vooraleer ze te monteren op de Abarth’s voor de weg.
(persbericht)