Een van de leukste aspecten van rijden met een cabriolet is het gevoel van de wind in het haar, waardoor u zich dichter bij de wereld rondom u voelt. Dat klinkt heel eenvoudig, maar met de nieuwe LC Convertible heeft Lexus echt alles in het werk gesteld zodat u, wanneer u het dak neerlaat, geen comfortverlies lijdt. En dit zowel wanneer u langs een zonovergoten kustweg rijdt of op een bochtenrijke besneeuwde alpenpas.
Het doel: voorkomen dat koude lucht het onderlichaam afkoelt en de temperatuur en luchtstroom rond het hoofd en de schouders onder controle houden, zodat u van een verfrissende bries kunt genieten zonder het koud of snikheet te hebben.
IDEAAL COMFORT BIJ HEET OF KOUD WEER
De cabine vormt een totaal andere omgeving wanneer het dak neergelaten is. Om de juiste temperatuur in stand te houden, waren dan ook nauwkeurige aanpassingen aan het airconditioningsysteem noodzakelijk.
De LC Convertible heeft een openluchtregeling die met een sensor in het dak automatisch detecteert of het dak omhoog of omlaag staat en de airconditioning dienovereenkomstig aanpast. Wanneer het dak neergelaten is, worden diverse factoren, zoals de hoeveelheid zonlicht, de buitentemperatuur en de snelheid van de wagen gebruikt om de temperatuur en de luchtstroom van de airconditioning te berekenen.
Regelbare verwarmingselementen in de hoofdsteunen richten lucht op uw nek, zodat u het onmiddellijk warm heeft. Dit systeem houdt rekening met verschillende lichaamslengten en werkt automatisch, of indien u dit wenst ook handmatig, met drie warmte-instellingen.
LEXUS CLIMATE CONCIERGE
De intelligente Lexus Climate Concierge werd aangepast voor de Convertible en coördineert de regeling van de automatische airconditioning, de stoel- en nekverwarming en het verwarmde stuurwiel. Dit systeem weet ook of de passagiersstoel onbezet is, zodat de verwarming daar kan worden uitgeschakeld om energie te sparen.
Lexus besteedt altijd aandacht aan het detail en aan de omotenashi-principes van naadloos comfort en gastvrijheid. Daarom werd de luchtstroom van de airconditioning lichtjes verhoogd om extra warmte te voorzien in belangrijke zones, zoals de achterzijde van de handen van de bestuurder op het stuurwiel.
AERODYNAMISCHE DETAILS
Lexus onderzocht ook hoe de aerodynamiek van de wagen kon bijdragen tot een kalme en comfortabele cabine, ook nu weer met aandacht voor de omotenashi-benadering waarbij de mens centraal staat.
Eerst werd onderzocht hoe lucht over de wagen stroomt wanneer het dak neergelaten is. Op basis daarvan creëerden de ingenieurs een taillelijn aan de zijkant van de wagen die aan de achterkant van de deuren omhoog loopt naar het oppervlak van het kofferdeksel – dat zelf op een ideale hoogte werd geplaatst. Dit detail doet de lucht vlotter over de wagen stromen, zodat de inzittenden geen hinder ondervinden.
Achter de achterstoelen is er – standaard – ook een transparante rijwindgeleider aangebracht, die onaangename luchtstroom onderdrukt en de cabine stil genoeg houdt om met elkaar te kunnen spreken bij een rijsnelheid tot ongeveer 60 km/uur. Dit is misschien maar een kleine voorziening, maar ze beperkt de luchtstroom rond het gezicht van de inzittenden met ongeveer 20%.
OPTIONEEL WINDSCHERM
Voor nog meer comfort bij hogere rijsnelheden kunt u een optioneel windscherm plaatsen. Dit vermindert de luchtstroom rond het hoofd nog meer (met ongeveer 67% bij 100 km/uur). Het maasscherm zit netjes achter de achterstoelen en kan blijven zitten wanneer het dak wordt neergelaten.
Talrijke verschillende maaspatronen werden uitgetest om het ontwerp met het beste resultaat te kunnen kiezen. Er werd ook speciaal aandacht geschonken aan het uitzicht van het scherm, zodat dit in perfecte harmonie is met het luxueuze interieur van de cabriolet.
(persbericht)