Afgelopen week werden de eerste technische details van Le Mans Daytona ‘h’, de toekomstige topcategorie van het FIA WEC en het IMSA WeatherTech SportsCar, aan constructeurs en chassisfabrikanten voorgesteld. Dit werk is het samenwerking van een samenwerking tussen de technische afdelingen van de ACO en IMSA, evenals met een tiental autofabrikanten en de vier geselecteerde chassisfabrikanten (Dallara, Ligier, Multimatic en Oreca).
De basisprincipes van het LMDh-platform zijn de volgende:
- LMDh is een klasse die kan rijden in het FIA WEC en IMSA
- In LMDh werkt men met een kostenplafond. De auto’s zullen als basis de toekomstige generatie LMP2 hebben, meer bepaald de complete auto zonder de carrosserie, de motor en het hybride systeem.
- Alleen constructeurs (in samenwerking met één van de vier geselecteerde chassisfabrikanten) kunnen een LMDh bouwen
- De auto’s hebben deze kenmerken:
- Gestileerde carrosserie met de naam van een fabrikant
- Een motor van een fabrikant
- Een enkel gemeenschappelijk hybride systeem via de achteras
- Homologatie voor een periode van minimaal 5 jaar
De technische basis voor de nieuwe LMDh-categorie houdt in:
- Minimaal gewicht 1030 kg
- Totaal vermogen van 500 kW, verbrandingsmotor en hybride systeem samen
- Een carrosserie, met identieke aerodynamische prestaties
- Unieke bandenfabrikant (Michelin)
- BOP om de prestaties te balanceren tussen LMDh en LMH
Het doel is als volgt: de topcategorie van het WEC, met de 24 Uur van Le Mans, zal de wagens uit de Le Mans Daytona h en de Le Mans Hypercar omvatten, met een BoP die voor gelijke prestaties zorgt. Tegelijkertijd zal de IMSA, met de Rolex 24 Hours of Daytona als grootste evenement, de LMDh’s aanvaarden.
De komst van de categorie LMDh is gepland voor het seizoen 2022, zowel voor de ACO als voor IMSA. Het definitieve reglement moet worden gepresenteerd tijdens of vóór de 24 uur van Le Mans in september 2020.