De teambaas van Ferrari, Mattio Binotto heeft duidelijk laten weten geen voorstander te zijn van een verlaging van het budgetplafond. Hij zei zelfs te twijfelen over de toekomst van Ferrari in Formule 1 als er een verlaging komt. De F1 is hard getroffen door het corona-virus. Binotto heeft geadviseerd om geen overhaaste beslissingen te nemen, want een verdere verlaging zou ertoe kunnen leiden dat F1 niet meer de koningsklasse van de autosport is.
In 2019 zijn alle teams tot een akkoord gekomen voor een budgetplafond in 2021 van 175 miljoen dollar. Het seizoen 2020 is nog niet gestart en er zijn reeds negen races uitgesteld of geannuleerd. Vorige week was er een vergadering tussen de FIA en Liberty Media over de limiet van de uitgaven. Er lag een voorstel op tafel om het budgetplafond te verlagen naar 145 miljoen dollar in 2021 en 130 miljoen in 2022, maar er kwam geen akkoord.
“Om tot het akkoord van 175 miljoen dollar te komen, werden al serieuze opofferingen gedaan, vooral op gebied van personeel”, legt Binotto uit. “We willen ons DNA behouden zoals het nu is en met een verdere verlaging zal dit moeilijk gaan.”
Achter de woorden van Binotto bestaat er wel de dreiging dat Ferrari zich terugtrekt uit F1. Een tactiek die ook in het verleden werd gebruikt omdat Ferrari bewust is van haar invloed op de Formule 1. Ferrari is het enige team dat elk jaar actief is geweest in F1 sinds de start in 1950. Een budgetplafond op twee niveaus is een mogelijkheid voor Ferrari. De top drie teams (Ferrari, Red Bull en Mercedes) krijgen dan een apart budgetplafond, dit zou de andere team ook ten goede komen.
Deze regeling zou niet voldoen voor Renault, vertelt Renault teambaas Cyril Abiteboul aan AUTOhebdo. “We moeten niet alles in vraag stellen. Wij zijn voorstander van simpele dingen, één budgetplafond. Het is te ingewikkeld en niet nodig om met verschillende budgetplafonds te werken.”
Dat Formule 1 hard is getroffen bevestigt ook de teambaas van AlphaTauri, Franz Tost: “De contracten zijn zo opgesteld dat de teams inkomsten verliezen als er niet wordt geracet. Elke niet gereden race kost ons ongeveer twee miljoen euro. Als we niet in juli gaan racen wordt de toestand kritisch, zeker als er al helemaal niet wordt geracet dit jaar. Geen races dit jaar resulteert in een economische ramp. Wat met de sponsoren, gaan zij ons blijven steunen? Hoe ziet de economische situatie eruit? Alleen dan kunnen we praten over een budgetplafond.”