Home > Industrie > Industrie: beroemde en vergeten modellen: Type 147 “Fridolin” (1964-1974)

Industrie: beroemde en vergeten modellen: Type 147 “Fridolin” (1964-1974)

Foto ©: Volkswagen press

Toen de Duitse Federale Post van plan was om een vloot praktische en compacte bestelwagens aan te schaffen, toonde Volkswagen het type 147 “Fridolin” en die zette de uitzonderlijke veelzijdigheid van het Volkswagen-platform in de verf.

In de jaren vijftig van de vorige eeuw waren de Duitse posterijen op zoek naar een bestelwagen die door de postmedewerkers voor hun dagelijkse rondes kon worden gebruikt. Deze overheidsdienst richtte zich vervolgens tot verschillende Duitse fabrikanten, waaronder Volkswagen. Jammer genoeg had Volkswagen op dat ogenblik slechts één bestelwagen, de Transporter Type 1, in zijn gamma. Dat voertuig werd ongeschikt geacht voor de posterijen omdat het te groot was en de Kever bleek niet groot genoeg voor postzakken. Daarom vroeg de Duitse Post in 1962 aan het ontwerpbureau van Volkswagen om een voertuig te ontwerpen dat aan volgende specificaties zou voldoen: een laadvermogen van 350 tot 400 kg, een laadruimte van 2m3, schuifdeuren en een directe toegang van de stuurpost naar de laadruimte.

Om de ontwikkelingskosten te beperken, besloot Volkswagen om voor de bouw van dit bedrijfsvoertuig een beroep te doen op de bestaande organenbank. Het onderstel is afgeleid van dat van de Karmann-Ghia Type 14, de 1.200cc motor komt van de Kever en tal van onderdelen zijn afkomstig van de Transporter of de Type 3. Dit bedrijfsvoertuig wordt bij Westafalia (de constructeur die destijds campers maakte op basis van de Combi) geproduceerd en komt vanaf 1964 op de markt onder de naam ‘type 147’. De voornaamste afnemer werd de Duitse Post (ruim 5.000 exemplaren) en de bestelwagen kreeg snel de bijnaam “Fridolin”.  Deze ‘type 147’ werd ook door de Zwitserse posterijen gesmaakt (al hadden die een krachtiger 1.300 cc motor nodig) en er waren ook enkele particuliere bedrijven, zoals Lufthansa, die het voertuig gingen gebruiken. Na 10 jaar en 7.340 geproduceerde kwam er een einde aan het “Frido”-avontuur. Bij gebrek aan antiroestbehandeling verdwenen de meeste exemplaren na hun diensttijd massaal uit het straatbeeld. Er wordt geschat dat er vandaag nog slechts 200 voertuigen overblijven.

Hoe ongelooflijk het ook lijkt, de Fridolin is een model dat volledig op maat werd ontwikkeld volgens de specificaties van de Duitse posterijen. Hoewel deze manier van werken om logistieke en financiële redenen niet langer de norm is, wordt een groot aantal bedrijfsvoertuigen regelmatig aangepast of omgebouwd om aan de specifieke eisen van elke klant te voldoen. Zo werd bijvoorbeeld de motorisatie en de batterij van de elektrische eCrafter speciaal aangepast op vraag van de … Post!

You may also like
Industrie: ontworpen voor het West-Duitse leger, de Volkswagen 181
Corona-verhalen: terreinwagen vermomd als van, de T3 Syncro
Industrie: beroemde en vergeten modellen: Golf Country (1990-1991)
Corona-verhalen: beroemde en vergeten modellen: de W12 Nardo