Home > #Hoofdnieuws > Corona-verhalen: Yvan Muller: “mijn doel was F1 en ik wou niet racen in 2018”

Corona-verhalen: Yvan Muller: “mijn doel was F1 en ik wou niet racen in 2018”

Yvan Muller heeft gesproken over zijn F1 droom en over zijn plannen om niet te racen in het WTCR in 2018.

’s Werelds meest succesvolle touring car rijder met vier WTCC titels en 48 WTCC overwinningen, Yvan Muller was te gast bij de nieuwe wekelijkse podcast gepresenteerd door Goodyear en als host Martin Haven, commentator van WTCR.

De 50-jarige Fransman, rijdt komend seizoen met een Lynk & Co 03 TCR van Cyan Racing in het WTCR. Nu racet hij in touring cars, maar zijn ultieme droom was ooit Formule 1, legt hij uit in de podcast.

“De eenzitters waren een goede leerschool en F1 was mijn doel tot ik besefte dat er ook een leven is buiten F1. Toen heb ik besloten om over te stappen naar touring cars”, vertelt Muller. “Op het einde van het F3000 seizoen in 1993 dacht ik dat ik aan het einde van mijn carrière was gekomen, gelukkig heeft BMW mij aangenomen. Dat is ook de reden waarom aan ik zoveel verschillende races heb deelgenomen: Le Mans, Dakar, ice racing.”

Na drie jaar niet geracet te hebben kwam Muller terug op het einde van het 2017 WTCC seizoen voor de race in Qatar, in 2018 besloot hij in het WTCR te stappen met zijn YMR team, gesteund door Cyan Racing.

“Het was niet mijn bedoeling om om opnieuw te rijden”, vertelt Muller. Het was wel nodig dat we kennis hadden van het WTCR omdat Lynk & Co in 2019 kwam. Ik besloot dan om een team op te richten met Thed Björk in een wagen en mijn neef Yann Ehrlacher in de andere wagen. De bedoeling was dat ik mij zou toeleggen om het management gebeuren, maar onze sponsor wou dat ik een van de wagens kroop. Ik zei: ‘als dat de enige manier is om op de startgrid te komen, dan zet ik mijn helm opnieuw op.’ Gelukkig heeft Yann dan nog een contract gekregen bij een ander team.”

Na het missen van de WTCR titel in 2018 aan Gabriele Tarquini met een verschil van drie punten, ging Muller voor 2019 naar Cyan Racing Lynk & Co. Hij streed in 2019 tot het einde voor de titel. In Sepang, de super finale van het seizoen waren er nog vier kanshebbers, maar Muller werd derde. Zijn punten en die van Björk hebben er wel voor gezorgd dat Cyan Racing Lynk & Co de constructeurstitel heeft binnengehaald. In 2020 wordt hij terug herenigd met zijn neef Yann Ehrlachter.

You may also like
WTCR Slovakiaring: Berthon het snelst in kwalificaties
WTCR Slovakiaring: druk weekend voor Gilles Magnus
WTCR Nürburgring: Magnus over zijn lastig maar leerrijk weekend
WTCR Nürburgring: race 1 en 2 in beeld gebracht