Home > #Hoofdnieuws > Divers: “sim-racen is de laatste jaren ontploft”

Divers: “sim-racen is de laatste jaren ontploft”

Foto ©: Dynamixx

Sim racing, het is een fenomeen dat steeds populairder wordt, zowel bij jong als oud. Aangezien er nu geen ‘echte’ autosport te zien is, krijgt online racen meer en meer aandacht. Echte rijders die naar onder meer iRacing, Assetto Corsa Competizione, F1 2019 overschakelen en het zo tegen de beste sim-racers opnemen, wie wil dat nu niet zien? Ook jij kan meedoen met sim-racen. Autosportwereld.be sprak met Jochen Lenaerts, zaakvoerder van Dynamixx.

Sim racing?

Competitief online racen tegen andere gamers, het is iets wat toch al een poos bestaat, vertelt Jochen Lenaerts: “Begin jaren 2000 zijn we begonnen met het organiseren van wedstrijden op het internet, waarbij je tegen elkaar kan racen. Tot dan was iedereen bezig met het spelen van career modes en online racen is toch een stuk plezanter, omdat je dan ook dat competitiegevoel hebt. Het is pas vanaf 2012-2013 dat het online racen echt populair begon te worden. Daarnaast is sim-racing ook iets wat toegankelijk is voor alle leeftijden en het hoeft zeker niet duur te zijn, met een PlayStation en Gran Turismo kom je al een heel eind.”

Wat heb je nodig voor een goede setup?

Er zijn verschillende manieren om te starten met sim racing en je kan er zo ver in gaan als je wil. Jochen licht enkele mogelijkheden toe: “Je hebt verschillende manieren, de goedkoopste manier is een set van Logitech kopen, bijvoorbeeld de G29-set, maar dat is heel basic en raad ik de mensen niet aan. Als je pas begint, zou ik aanraden om te kijken naar een set van Thrustmaster. Zij hebben nieuwe pedalen uitgebracht waarbij je zelf kan instellen hoe hard je het rempedaal indrukt. 200 euro is in deze spotgoedkoop, met een stuur erbij betaal je ongeveer 500 euro en dan heb je al een redelijke set-up. Als dat niet goed genoeg meer is, kan je natuurlijk overschakelen naar het materiaal dat de echte professionals gebruiken, zoals materiaal van onder andere Fanatec,… Met dat materiaal heb je echt wel de beste kwaliteit, maar daar betaal je dan ook wel voor. Dat raad ik dan ook meestal niet aan voor de ‘gewone’ speler, want de kost is vrij hoog en een PlayStation gaat die software niet kunnen ondersteunen. Dynamixx biedt ook complete set-ups aan, dus scherm, PlayStation, stuur, pedalen, racestoel en dat begint bij 1800-1900 euro en je hebt dan meteen alles. Wil je overschakelen naar de PC zit je al snel aan 3000 euro”, gaat Jochen verder.

Foto ©: Dynamixx

Coronavirus heeft een positief effect op sim racing

Door het coronavirus zitten nu heel veel mensen thuis, ook racers moeten binnenblijven en dan is sim-racing vaak de beste optie om het te trainen. “Wij werken ook samen met enkele merken, zoals Track Racer. Sinds de stormloop van twee weken geleden, is Track Racer volledig uitverkocht. Sim Lab is ook volledig uitverkocht en we weten niet zeker wanneer de stukken terug gaan binnenkomen. Bij Dynamixx hebben we wel het geluk dat we ook zelf onze frames maken, dus deze kunnen we blijven maken. Op dit moment zien we wel een stijging in de verkoop van 40%, dus we kunnen wel zeggen dat het coronavirus ervoor heeft gezorgd dat de verkoop is gestegen. Dat komt ook omdat sinds enkele jaren veel grote merken nu ook inzien dat ze via esports mensen kunnen bereiken die ze anders niet bereiken. Zo komen er ook automatisch meer mensen naar het circuit. De autosport in de wereld ligt nu ook plat en dan schiet alleen nog maar het online gebeuren over. Alle grote rijders beginnen nu overal online te racen, wat je vroeger niet zag. Vooral iRacing is populair bij de rijders, omdat dat het meest complete platform is.”, vertelt Jochen.

Sim-racen in de toekomst?

Meer en meer teams beginnen in te zien dat sim-racing belangrijk is voor de ontwikkeling van de rijders en om hun kwaliteiten te verbeteren. Het kan een belangrijke rol spelen in de toekomst. “We werken ook regelmatig samen met Sam Dejonghe, hij test veel van ons materiaal. Hij zegt ook dat alles wordt ontwikkeld op de simulator. Dat wordt dan vooral gedaan om het kostenplaatje lager te houden. Rijders worden nu zelfs verplicht om eerst te testen in de simulator voordat ze in het echt mogen racen. Met een simulator kan je ook gewoon heel goed en snel zien wat iemand in zijn of haar mars heeft, je kan dan perfect zien hoe die persoon in het echt rijdt. De grootste reden voor het uitvoerig gebruik van de simulator is het financiële plaatje, de teams kunnen heel veel geld besparen”, besluit Jochen Lenaerts.

You may also like
E-Circuit: Cornelis en Stockmans opnieuw een klasse te sterk
E-Circuit: volg hier de vierde ronde van de virtuele VLN
E-circuit: Virtual Belcar in beeld
E-Circuit: Cornelis en Stockmans winnen eerste Belcar-manche