Herinner u het weekend van 14 en 15 maart, het begin van de corona-crisis en ook het weekend van de Spa Rally, de tweede manche van het Belgian Rally Championship. Plots ging het licht op rood voor DG Sport, en ondanks het feit dat alles in orde was om een schitterende rally af te werken, kregen we geen wedstrijd. Toegegeven, we hadden een krop in de keel bij de gedachte aan al het werk van de teams, rijders en vooral de organisatie DG Sport. Vandaag spraken we met Christian Jupsin, de man achter het bedrijf.
“We hadden het heel moeilijk. Iedere sticker hing op de wagens, alle folders waren gedrukt en alle tenten stonden recht…”, vertelt Christian Jupsin, topman van DG Sport. “Het was echt een zeer moeilijk moment voor iedereen die bij de organisatie betrokken was. Van nature ben ik echter een optimist en niet lang na de feiten zijn we opnieuw beginnen plannen voor de toekomst.”
Op het moment dat jouw rally niet mocht doorgaan, startte in Frankrijk de Rally Le Touquet… de opener van het Franse rallyseizoen, op enkele uren rijden van Spa…
“Vreemd, maar alles was terug te brengen tot de beslissing van President Macron om pas op maandag met de maatregelen van start te gaan. In België was dat meteen. Dat was vreemd, maar het is nu zo.”
En ondertussen rijden we in Spa midden december?
“Inderdaad, dat was voor ons een mogelijkheid om niet een seizoen over te slaan, maar nog dit jaar terug te keren. Eigenlijk is die datum niet zo nieuw, want we probeerden in het verleden in deze tijdspanne onze rally als finale van het ERC te laten plaatsvinden. Echter de kosten verbonden aan het kampioenschap van Eurosport zijn te hoog, dus is het er niet van gekomen. En in tegenstelling tot in andere landen, krijg je hier op dat vlak gene hulp van de overheid. Nu kan het dus wel. Opgepast, voor de liefhebbers van sneeuw… midden december ligt er zelden of nooit sneeuw in de Ardennen, maar je weet nooit. Het is voor ons ook geen optie om zomaar een editie over te slaan, dat kan als je een Club bent die met vrijwilligers één evenement per jaar organiseert, maar niet met een bedrijf dat volop in deze zwaar getroffen sector aan de slag is.”
Hoe moet het nu verder?
“Wat en wanneer, dat is koffiedik kijken. We krijgen weinig tot geen concrete informatie over de toekomst, maar als de autosport weer aantrekt, zal dat eerst lokaal zijn. Hoe groter de evenementen, hoe moeilijker het zal zijn. Anderzijds, er zijn mensen die beweren dat de komende negen maanden er niets zal zijn, wel dan is het eenvoudig: dan zal er nog weinig van de autosport overblijven. Wij blijven echter positief en werken aan de toekomst, zowel met onze evenementen op vier als twee wielen.”