Home > #Hoofdnieuws > VAS RX: Favorieten bij de les

VAS RX: Favorieten bij de les

De regionale rallycross-rijders trapten vandaag op het Duivelsbergcircuit te Maasmechelen het seizoen 2020 op gang. Na de regen van de voorbije dagen braak de zon meermaals door boven het Duivelsbergcircuit, waarover de voorbije weken heel wat werd geschreven.

Zaterdagochtend werd dan eindelijk het verlossende startschot gegeven en kon het seizoen naar gewoonte starten op het vertrouwde Duivelsbergcircuit. Verdeeld over vier klassen streden de heren en dames uit het VAS-gebeuren van rallycross voor de dagwinst en kostbare punten voor het kampioenschap.

Klasse D: Promotie
Gezien het feit dat de rijder of rijdster die hier kampioen werd telkens een andere klasse dient op te zoeken was het uitkijken naar wie zich in deze opener opwierp als te duchten titelkandidaat. Het was Werner Nietvelt die met zijn Honda Civic in de finale met een zege de kroon op het werk zette nadat hij in twee van de drie te rijden reeksen de beste tijd wist neer te zetten. Ruud Lavrijsen (Peugeot) was dan weer in reeks twee de snelste maar die kwam niet verder dan de zesde plek in de finale. Zjef Everaert (BMW) en Basile Huys (Opel Astra) eindigden respectievelijk tweede en derde.

Klasse A : min 1600cc
In deze klasse kregen de reguliere VAS-rijders gezelschap van Jordy Putzeys die met zijn Opel Astra kwam proefdraaien voor zijn nationale optreden in Super1600 op zondag. Maar dat liet Ben Lenaerts niet aan zijn hart komen met de Peugeot 207, aangeschaft in Denemarken. Die liet liefst drie snelste tijden noteren in even veel reeksen en startte dan ook vanop pole in de ultieme finale. Ook daar kwam Lenaerts het snelste weg maar de Astra van Putzeys bleef in de spiegels van de Peugeot opduiken. Uiteindelijk wist Jordy Putzeys Lenaerts alsnog te verschalken. Jordy Putzeys op één dus terwijl Lenaerts vrede moest nemen met plek twee. Steven Ubben (Honda CRX) vervolledigde het podium. Danny Kunnen, vooraf ook getipt als één van de favorieten, werd vierde met zijn Toyota Corolla.

Klasse B: 1600 tot 2100cc
De zwaarste klasse, die voorheen voorbehouden was voor wagens boven 1600cc, werd opgesplitst in een Klasse B van 1600 tot 2100cc en een klasse C boven 2100cc. En dat bleek meteen een succes met 45 inschrijvingen netjes verdeeld over beide klassen. De eerste besttijd in deze klasse was voor Peter Putzeys (Opel Corsa) maar daarna nam Thomas Weltjens, eveneens met een Corsa onderweg, resoluut het commando over. Weltjens kon het daarna afwerken in de finale waarbij hij Bart Ruyssen (Honda Civic) en Peter Putzeys achter zich liet. Sanne Schrooten viel met de Citroën Xsara net naast het podium.

Klasse C: plus 2100cc
Een opvallend aantal BMW-rijders traden aan in de nieuwe topklasse van VAS rallycross. We telden liefst 15 maal het merk BMW op 20 geklasseerden na drie heats. Maar het was de regerend kampioen van de oude klasse B, Bart Goris, die helemaal bovenaan prijkte met zijn … Chevrolet Kalos. Hij reed tweemaal naar een snelste tijd terwijl Andy Leysen, vice-kampioen vorig jaar, met zijn BMW één beste tijd wist te veroveren. Met Bart Goris en Andy Leysen stond het duo dat vorig jaar in klasse B voor de titel streed samen op de eerste rij van de ultieme finale van de dag. Na hen zagen we Robbe Goris, broer van Bart, en de verrassend sterke Yorick Maeyninckx (BMW), in 2017 nog kampioen in de Promo klasse. Bart Goris kwam het snelste weg en na hem kon Robbe Goris in de strijd om plek twee Andy Leysen van zich af houden. Daarna ontspon zich een spannende driestrijd waarbij de broers Goris het sluw speelden. Het was Bart Goris die als eerste jokerde en daarna kon postvatten na Andy Leysen die nog steeds Robbe Goris voor zich zag. Daarna was het de beurt aan Leysen en Robbe Goris om hetzelfde te doen. Nadat elkeen gejokerd had was het Robbe Goris die leidde voor Bart Goris. Toen iedereen zich opmaakte voor een overwinning van Robbe Goris gooide een wielbreuk bij diens Corsa roet in het eten waarna Bart Goris naar de winst kon rijden voor het BMW-duo Maeyninckx-Leysen.

Het werd uiteindelijke een geslaagde seizoensopener waarbij de organisatie van Maasmechelen toonde iedereen terwille te willen zijn om alsnog de definitieve en broodnodige vergunning in de wacht te slepen. Zo zagen, vooral in de aanvangsfase, diverse rijders een zwarte vlag met oranje bol bij het overschrijden van de geluidsnormen. Die rijders konden veelal de juiste oplossing vinden om aan die strikte regels te voldoen.

(foto’s J Dingenen)

You may also like
VAS Rallycross: de kampioenen zijn gekend
Wat doet Jordy Putzeys in corona-tijden?
VAS RX: De kampioenen zijn gekend
VAS RX: Putzeys, Desender en Driesen winnen op de Duivelsberg