De kogel is door de kerk. Op zaterdag 7 maart is er de eerste manche van het VAS regionale rallycrosskampioenschap van de editie 2020. Het had heel wat voeten in de aarde, maar het regionale rallycrosskampioenschap komt er dan toch. Met de openingsmanche op het Duivelsbergcircuit en dat was het onderwerp van heel wat discussie in de media en de politiek. De organisatie van BRCV hield echter voet bij stuk en er wordt volgende zaterdag gereden op de Duivelsberg.
(persbericht/ foto: P.Claesen)
Voor de oudgedienden wordt het even aanpassen want het VAS reglement kent enkele aanpassingen en wij proberen er ook U, beste lezer, even doorheen te loodsen. De grootste wijziging van het allycrosskampioenschap 2020 is de herindeling van de klassen. De deelnemers worden nu ingedeeld in 4 klasses en de D wordt de instapklasse. Bekijken we het even in alfabetische volgorde.
Klasse A: opvolging gezocht voor Dexters
De klasse A, voorheen ook wel eens de min 1600 genoemd, blijft de kleinste competitieklasse en blijft ook trouw aan zijn opzet: wagens met een cilinderinhoud van minder dan 1600cc en een gewicht tot 840 kilogram. Hier gaat men dit seizoen op zoek naar een opvolger voor de kampioen, Didier Dexters. Die volgde vorig seizoen zichzelf op als regerend kampioen en domineerde in 2019 opnieuw de debatten met “de Hulk”, zijn trouwe, gifgroene Toyota MR2. Die is ondertussen verkocht en Didier Dexters zelf zocht een andere uitdaging, op circuit. Krijgen we nu een open seizoen of wordt dit de langverwachte kans voor Wouter Desender in de Honda Civic? Hij zal in alle geval moeten opletten voor zijn merkgenoot Raf Maes, de overgekomen “promotiekampioen” Yenthe Putzeys en Danny Kunnen met de snelle Toyota Corolla.
Klasse B: Dirk Mooren op zoek naar de titel?
Dit was vorig jaar nog de zwaarste klasse, met de dikste motoren en de snelle wagens. De klasse B wordt nu ietwat geheroriënteerd, naar wagens met motoren tussen de 1600cc en 2100cc longinhoud en een minimumgewicht van 940 kg. Dit wordt dus een nieuw gemengd veld waarin we vooral Dirk Mooren en zijn vertrouwde Opel Astra als grootste kanshebber zien. Hij moet waarschijnlijk rekening houden met o.a. Andreas Geebelen in de Peugeot 206 en Thomas Weltjens op de Opel Corsa.
Klasse C: de zwaargewichten
In de klasse C zal de aanpassing aan de nieuwe indeling het grootste zijn. Het was immers de instapklasse voor de rijders met weinig competitie-ervaring die hun debuut wilden maken. Nu echter is de “klasse C” de klasse met de wagens van meer dan 2100cc en met een maximum tot 4000cc cilinderinhoud. Het minimumgewicht is bepaald op 1040 kg en de zware bolides zullen vanaf 2020 dus in deze indeling terecht kunnen. Het was vorig seizoen Bart Goris die in de laatste race de titel greep. Hij zal deze prestatie willen herhalen met de Chevrolet Kalos. Concurrentie krijgt hij van enkele vertrouwde gezichten zoals Andy Leysen met de BMW M5, meervoudig kampioen Jonas Kemps (BMW E36), oude rot Jan Driessen in de BMW Compact en terug van weggeweest: Stijn Severeyns en Yorick Maeyninckx.
Klasse D: instappen in de promotieklasse
De promotieklasse, de instapklasse dus, is voortaan de klasse D. Hier gelden wat bijkomende bepalingen. De wagens mogen maximaal 2000cc aan motorinhoud hebben en slechts tweekleppers zijn boven de 1600cc. Turbomotoren en competitiebanden zijn uit den boze en een aantal welbepaalde onderdelen dienen standaard te zijn. Hier mogen we ieder seizoen uitkijken naar een nieuwe kampioen want de regerend kampioen moet, zo bepaalt het reglement, uitkomen in een van de andere competitie-klasses. We houden wel enige namen in het achterhoofd, zoals Werner Nietvelt (Honda Civic), Sam Bavin (Citroen Saxo) of Piet de Lauw (Opel Ascona). Daarnaast zijn ook de opendeurdag wedstrijden telkens hofleverancier voor een aantal onvermoede talenten.
De aftrap wordt dus gegeven op zaterdag 7 maart, op het Duivelsberg-circuit. De eerste wedstrijden voor de VAS regionale competitie zijn altijd boeiend en kunnen traditioneel bogen op een record aantal inschrijvingen. Allen daarheen dus.