Home > #Hoofdnieuws > Formule E: hoe ziet een raceweekend eruit voor Stoffel Vandoorne?

Formule E: hoe ziet een raceweekend eruit voor Stoffel Vandoorne?

[et_pb_section][et_pb_row][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text]

Dit weekend is het Formula E kampioenschap in Marrakesh aan de zesde race van het seizoen 2019-2020 toe. Naast alle actie die u als fan kan volgen, komt er toch nog heel wat extra bij zo’n raceweekend kijken. Wij zaten samen met Stoffel Vandoorne (Mercedes) en vroegen hem hoe alles verloopt.

Wat houden de voorbereidingen in?

“Elke race wordt voorafgegaan door enkele dagen simulatorwerk. Voor de fly-outs (races buiten Europa, nvdr.) worden deze een week op voorhand gedaan. Dan start de ontwikkelingsrijder op maandag om alles voor ons af te stellen. Daarna zijn er twee dagen voor Nyck en twee dagen voor mezelf. Voor de Europese races worden de meeste voorbereidingen in dezelfde week als de race gedaan”, aldus Stoffel. Hij vervolgt met het drukke schema: “Een weekend start voor ons op donderdag. Dan is het eigenlijk nog best rustig, met meetings en mediamomenten. Op vrijdagmorgen starten we met de trackwalk. Daarna volgen heel wat teammeetings. Het hoogtepunt op vrijdag is de shakedown, waar gecontroleerd wordt of er geen problemen zijn met de wagen.”

Zaterdag: dag van de race

Een racedag start voor de rijders al heel vroeg. Gezien de start van de eerste vrije trainingen meestal al om 7u30 is, vinden we de rijders al om 6 uur op het circuit terug. Daarna volgen de tweede vrije trainingen en kwalificaties zich in snel tempo op. Vandoorne is dit seizoen meestal in de eerste groep terug te vinden. “Door de consistentie en mijn plaats in het kampioenschap start ik tijdens de kwalificaties telkens in groep één”, aldus Stoffel. “Dat is de meest nadelige groep door al het stof dat nog op het circuit ligt, waardoor onze tijden wat lager liggen. Maar dit vormt echter geen probleem, want door onze performante wagen kunnen we ons een weg banen naar de voorste rijen gedurende de race.”

Tijdens de race krijgen de rijders signalen door aan de hand van piepjes in hun oortje. Deze geven aan wanneer ze hun gaspedaal moeten loslaten en regenereren. Elke ronde op het circuit kan dit wat vroeger of later zijn, afhankelijk van het batterijniveau, het aantal rondjes te gaan en het verkeer rondom hen. Na de race volgt nog een debriefing en om 19 uur zit het raceweekend voor Stoffel er op, waarna hij dezelfde dag nog naar huis vliegt.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]
You may also like
In een notendop: HR-nieuws uit de autosport
Formula E Kaapstad: da Costa wint spannende afvalrace
Formula E Kaapstad: Sacha Fenestraz op Pole
Formula E Kaapstad: alles wat u moet weten