Het in-scène zetten van zijn modellen maar op een andere manier. Zo kunnen we het concept “Abarth Stories” omschrijven. Dit project werd specifiek uitgedacht voor de Belux-markt. Sedert de lancering van het merk in 2008 weet Abarth steeds meer succes te boeken in België en het Groothertogdom Luxemburg, en staat zelfs op het punt om een referentie te worden op het vlak van sportieve wagens.
De eerste “Abarth Story” van 2020 brengt de kijkers naar het vorstendom van Monaco waar we de Belgische ex-Formule 1 rijder Thierry Boutsen ontmoeten. Hij was dermate onder de indruk van deze nieuwste uit Turijn afkomstige creatie, de Abarth 695 “70° Anniversario”, dat hij de wagen bestelde… De ontmoeting met Thierry Boutsen vond plaats in januari in Monaco, de plaats waar hij sinds jaren met zijn familie leeft. Het Festival du Cirque De Monte Carlo is volop aan de gang, en met een stralende blauwe hemel buiten, ontmoeten we Thierry Boutsen in de lobby van het hotel Columbus. Boutsen die meer dan 23 jaar van zijn leven heeft gewijd aan de competitie, een man met een passie voor auto’s.
Boutsen: “ik leerde mijn moeder autorijden“
“Ik heb mijn moeder leren autorijden“, vertelt hij sereen aan onze journalist. “Het was aan boord van een Fiat 500.” Dit verklaart zonder enige twijfel zijn enthousiasme voor de sportieve variant van het huidige model, verkocht onder de merknaam Abarth. “Ik heb deze speciale editie ter ere van de 70ste verjaardag van het merk gekocht, en deze is in dezelfde kleurstelling afgewerkt als de Fiat 500 uit 1957 die ik ook in mijn bezit heb. De cirkel is dus rond!” We volgen hem in de nauwe straten van Monaco richting de ‘corniche’ die ons naar de autosnelweg richting Menton brengt, we geven ons onmiddellijk rekenschap van het feit dat Boutsen over immense rijtalenten beschikt als piloot, en die uiten zich aan het stuur van dit nieuw speelgoed. “Deze nieuwe Abarth heeft alles wat men kan wensen : hij is licht, wendbaar, krachtig, perfecte wegligging en krachtige remmen. Alles werd ontwikkeld om de beste te zijn“, beklemtoond de piloot-specialist! Reeds meer dan 20 jaar, en nog steeds gepassioneerd door de wereld van de autosport, doet Thierry Boutsen aan vliegtuigbemiddeling met zijn onderneming Boutsen Aviation, die eveneens in Monaco gevestigd is. “Ik blijf nochtans een autoliefhebber“, voegt hij daaraan toe. “Net om die reden heb ik daarom onlangs een nieuwe firma opgericht gespecialiseerd in de verkoop van collectiewagens, zowel wagens geschikt voor de openbare weg als competitiewagens Onze specialiteit? Zeldzame voertuigen vinden die beantwoorden aan de specifieke criteria van de klanten, van een Lancia Stratos of Porsche 904 naar een Ferrari F1 in rijklare toestand!“
De Abarth 695 “70° Anniversario”
Deze Abarth richt zich zowel tot verzamelaars als tot fans van compromisloze prestaties en sportiviteit en maakt indruk met zijn nieuwe achterspoiler, die rechtstreeks verwijst naar de wereld van de autosport. De spoiler is manueel verstelbaar, net als die van racebolides waarbij mecaniciens in de pits wel vaker de hoek van de spoiler bijregelen om het rijgedrag van de auto af te stemmen op het circuit. De nieuwe Abarth 695 70° Anniversario werd ook getooid met enkele iconische stijlelementen uit het heden en verleden, zoals de Record Monza-uitlaat voor een onmiskenbaar geluid, de nieuwe groene kleur ‘Monza 1958’, de vele details in Campovolo Grijs, de koetswerkkit, de spoilerlip voor- en achteraan en de buitenspiegelkappen. De 17” lichtmetalen SuperSport-velgen en de befaamde rode Brembo-remklauwen zijn eveneens standaard.
De nieuwe 695 70° Anniversario wordt aangedreven door de krachtigste motor in het gamma. De 1.4-turbomotor levert een vermogen van 180 pk en een koppel van 250 Nm bij 3.000 t/min. Hij stuwt de wagen in nauwelijks 6,7 seconden van 0 naar 100 km/u en verder naar een topsnelheid van 225 km/u. Met het oog op het sportieve doelpubliek werd ook de connectiviteit tot in de puntjes verzorgd. De standaarduitrusting wordt vervolledigd door een automatische airconditioning, dagrijlichten, LED-mistlichten, Xenon-koplampen, regen- en lichtsensor, parkeersensoren achteraan en specifieke matten.
(persbericht/bewerkt)