Home > Industrie > FCA Heritage op het Rétromobile-salon 2020

FCA Heritage op het Rétromobile-salon 2020

FCA Heritage, de afdeling gelast met de bescherming en promotie van het historische patrimonium van de merken Alfa Romeo, Fiat, Lancia en Abarth, zal van 5 tot 9 februari 2020 deelnemen aan het Rétromobile-salon, een van de voornaamste Europese evenementen gewijd aan verzamelwagens. Het salon, dat plaatsvindt in de Paris expo Porte de Versailles, ontvangt meer dan duizend oude wagens en ongeveer 620 internationale exposanten op een totale oppervlakte van meer dan 72.000 vierkante meter. 

Op de stand van FCA Heritage (Hal 1, gang F062) werd dit jaar een ereplaats voorzien voor Alfa Romeo, dat zijn 110de verjaardag viert. Die verjaardag wordt ook in de verf gezet door de organisator van het salon, die een schitterende Alfa 8C 2900 op de officiële affiche plaatste.
FCA Heritage is dus aanwezig met een mooie selectie van modellen uit zijn waardevolle collectie, waaronder de uiterst zeldzame Alfa 24 HP uit 1910, het allereerste model gebouwd door de onderneming uit Milaan, die op 24 juni 1910 werd opgericht onder de naam A.L.F.A. (Società Anonima Lombarda Fabbrica Automobili). Naast deze wagen staat de Alfa Romeo 6C 1500 SS uit 1928, die speciaal werd geprepareerd door de experts van FCA Heritage en die triomfeerde in de 1000 Miglia 2019. Beide meesterwerken worden normaal tentoongesteld in het historische museum van Alfa Romeo – La Macchina del Tempo – in Arese, een buitenwijk van Milaan.
Een ander model dat in de schijnwerpers wordt geplaatst is de tijdloze Fiat Panda, die dit jaar zijn veertigste verjaardag viert. Op de stand staat een Panda 30 uit 1980, een van de allereerste exemplaren ooit gebouwd, naast de boeiende en unieke Panda Jolly uit 2006, die werd gebouwd als een exclusieve vipshuttle voor het eiland Capri. Beide modellen benadrukken de spreekwoordelijke frisheid en sympathie van de Panda, een symbolische wagen die wereldwijd al meer dan 7,5 miljoen eigenaars wist te overtuigen.
Op de tentoonstelling vinden bezoekers bovendien de bumpers van de legendarische Lancia Delta HF Integrale. Het gaat om de allereerste losse onderdelen uit het gamma ‘Heritage Parts’ bestemd voor klassieke wagens en geproduceerd door FCA Heritage in samenwerking met Mopar. Speciaal voor deze gelegenheid werden de felbegeerde onderdelen gemonteerd op een wagen uit de jaren negentig, die deel uitmaakt van de historische collectie van FCA Heritage en die momenteel wordt gerestaureerd in de ateliers van de afdeling.
Om de link tussen verleden en heden te benadrukken, worden tot slot drie modellen uit de huidige productie tentoongesteld: de sportberline Alfa Romeo Giulia MJ20 in de nieuwe kleur Villa d’Este Rood, de Abarth 695 70th Anniversary en de exclusieve City Cross Trussardi. Er bestaat geen betere manier om gepassioneerde bezoekers te laten zien dat de parels uit het verleden nog steeds een inspiratiebron voor het heden zijn. 

A.L.F.A. 24 HP (1910)

De 24 HP was het eerste model van het Milanese merk dat was ontstaan uit het akkoord tussen Cavaliere Ugo Stella, directeur van de nieuwe onderneming, en Giuseppe Merosi, een ingenieur uit Piacenza. Het tentoongestelde model beschikt over een torpedokoetswerk van de hand van Ercole Castagna, en luidde een vruchtbare en duurzame samenwerking tussen het befaamde atelier en la Casa del Biscione in. Een leuke anekdote: Alfa Romeo heeft deze wagen in 1953 teruggekocht van een van zijn Zwitserse concessiehouders.
De 24 HP positioneerde zich in de hogere middenklasse van die tijd, met een weliswaar traditionele maar tegelijk innovatieve benadering: het chassis bestaat uit C-vormige Langsliggers en dwarsliggers en de vooras heeft een H-vorm. De ophanging maakt gebruik van semi-ellipsvormige bladveren. De trommelremmen achteraan worden manueel of met een pedaal bediend. Onder de motorkap schuilt een viercilinder-in-lijn met een motorblok uit gietijzer en een vaste nokkenas. De zijdelingse kleppen worden bediend door klepstoters en de nokkenas bevindt zich in het blok. Uit de cilinderinhoud van 4.084 cm³ puurde Alfa Romeo een vermogen van 42 pk bij 2.200 t/min (later opgevoerd tot 45 pk bij 2.400 t/min). De bijzonder geraffineerde transmissie telt vier verhoudingen plus achteruit. De spaakvelgen zijn van het type Sankey. Het leeggewicht bedraagt 1.000 kilogram en
draagt bij tot de voor die tijd uitzonderlijke prestaties, zoals een topsnelheid van 100 km/u. Tot slot kon de 24 HP pronken met een productiekwaliteit die de liefhebbers wist te overtuigen en die het model op slag heel wat succes opleverde: tot in 1913 werden er ongeveer 
200 exemplaren gebouwd, verdeeld over vier reeksen. De meeste chassis werden uitgerust met een Torpédo-koetswerk. De ‘Corsa’-versie met open koetswerk, twee plaatsen en een lager gewicht van 870 kilogram nam deel aan verscheidene competities. Vanaf het begin van de Eerste Wereldoorlog was de productie van de fabriek bestemd voor het Italiaanse leger. Naderhand, door toedoen van Nicola Romeo, werden de autoactiviteiten opgeschort tot na de oorlog, toen de 20-30 ES werd gelanceerd, een verbeterde versie van de 24 HP. 

Alfa Romeo 6C 1500 Super Sport (1928)

De Alfa Romeo 6C 1500 Sport werd in 1928 ontwikkeld voor de competitie. Hij werd aangedreven door een compacte zescilinder-in-lijn van nauwelijks 1.467 cm³, die het vermogen opdreef van 44 tot 54 pk dankzij de dubbele bovenliggende nokkenas, de hogere compressieverhouding en de dubbele carburator.
De Spider-versies, die voornamelijk waren uitgerust met koetswerken van Zagato, Castagna en Touring, oogstten heel wat belangstelling bij gentlemen drivers die een racewagen zochten. Ze toonden zich licht, wendbaar en snel en bouwden een sterke reputatie op.
Om de prestaties nog te verbeteren, kreeg de versie met dubbele carburator het gezelschap van een versie met compressor en enkele carburator, die Super Sport werd gedoopt. Deze variant krikte het vermogen op tot 76 pk bij 4.800 t/min en haalde een topsnelheid van 140 in plaats van 130 km/u.
Tussen 1928 en 1929 werden slechts negentien exemplaren van de Alfa Romeo 6C 1500 gebouwd in de versies Super Sport en Mille Miglia Speciale. 
Op 1 april 1928 won de Alfa Romeo 6C 1500 SS van het officiële team Campari/Ramponi de tweede editie van de Mille Miglia. Die zege legde de basis voor het legendarische palmares dat Alfa Romeo in deze wedstrijd opbouwde: maar liefst elf keer stond het Milanese merk op de hoogste trede van het podium. Een echt record dat nooit meer zal worden verbeterd. In diezelfde periode onderscheidde Boris Ivanowski, een voormalige officier van de Russische Garde, zich door zijn zeges buiten Italië, waaronder de 24 Uren van Spa in 1928 met Marinoni.
Voor hij uitgroeide tot een van de grootste sportwagenconstructeurs, won een jonge Enzo Ferrari de wedstrijd in Modena in 1927 en 1928 aan het stuur van een 6C 1500 SS. 
Het model dat in Parijs wordt tentoongesteld, is afkomstig uit het Historische Museum van Alfa Romeo in Arese. Hij won editie 2019 van de Mille Miglia, een zoveelste zege voor deze auto, die ook de edities van 2005 en 2007 op zijn naam schreef, evenals de Argentijnse Mille Millas Sport in 2007 en 2008. Deze Alfa Romeo blijft dus tot op vandaag wereldwijd racen en winnen.

Fiat Panda 30 (1980)

De Fiat Panda, die in 1980 werd voorgesteld op het salon van Genève en tot op vandaag zijn segment aanvoert met meer dan 7,5 miljoen exemplaren, viert dit jaar zijn veertigste verjaardag. Het model dat op het Rétromobile-salon wordt tentoongesteld, is een van de allereerste exemplaren van de Panda 30, afgewerkt in het rood.
Als evolutie en synthese van de erg succesvolle Fiat 126 en 127 werd de allereerste Panda getekend door Giorgietto Giugiaro. Deze kleine tweevolumestadswagen toont zich compact vanbuiten maar ruim vanbinnen en beschikte over twee deuren en een achterklep. De motor ligt voorin en drijft de voorwielen aan. De technisch eenvoudige lay-out staat volledig in het teken van functionaliteit en interieurruimte, zodat de beschikbare ruimte optimaal wordt benut.
Ook is de Fiat Panda ontdaan van alle overbodige franjes. Grote omhullende bumpers, beschermlijsten op de flanken en een groot glasoppervlak typeren het koetswerkdesign. 
De vlakke voor- en zijruiten garanderen een maximale lichtinval. Het elementaire maar uiterst functionele passagierscompartiment, dat is opgebouwd met eenvoudige en robuuste materialen, is volledig afwasbaar. En ondanks zijn lengte van nauwelijks 3,38 meter biedt de Panda een uiterst veelzijdig interieur met plaats voor vijf personen. Zo kan de achterbank in zeven verschillende posities worden geplaatst. Ze kan zelfs worden omgevormd tot een aangename hangmat, een wieg of een ruim bed. 
Onder de motorkap schuilt een luchtgekoelde tweecilinder van 652 cm³, een evolutie van de motor uit de historische Fiat 500 uit 1957, die ook in de Fiat 126 werd gebruikt. Hij ontwikkelt 30 pk en dreef de Panda 30 voor de Italiaanse markt aan. Daarin verschilt de Panda 30 van de Panda 45, die wordt voortgestuwd door de 903 cm³ grote viercilinder uit de Fiat 127. Beide versies zijn ook te herkennen aan de positie van het radiatorrooster: rechts voor de Panda 30 (om lucht naar de ventilator van de tweecilinder te leiden), links voor de Panda 45 (om de waterkoeling van lucht te voorzien). 
De twee- en viercilinders zijn gekoppeld aan een manuele 4-versnellingsbak en de voorwielophanging maakt gebruik van onafhankelijke MacPhersons en schijfremmen. Achteraan doet hij een beroep op een starre as met bladveren. De erg zuinige Panda haalt een topsnelheid van 115 km/u voor de 30-versie en 140 km/u voor de 45.
In de loop der jaren evolueerde de Fiat Panda verder en de komst van de 4×4-versie, gebouwd in samenwerking met het Oostenrijkse Steyr-Puch, vormde de kleine veelzijdige stadswagen uit Turijn om tot een echte kleine terreinwagen die al snel onmisbaar werd in de bergen. Na een succesvolle carrière van meer dan twintig jaar werd in 2003 een nieuwe Panda gelanceerd, die in 2012 werd opgevolgd door de huidige, derde generatie.
Dit jaar viert de Fiat Panda zijn veertigste verjaardag. Daarom heeft FCA Heritage beslist dit iconische model uit de geschiedenis van Fiat te eren door van elke reeks (Panda 30, Panda Jolly en City Cross Trussardi) een exemplaar voor te stellen in Parijs.

Panda Jolly (2006)

In de zomer van 2006 reed de Panda Jolly over de smalle wegen van het Italiaanse eiland Capri. Deze unieke auto werd ontwikkeld door het Centro Stile Fiat en gebouwd door Stola, een onderneming van de RGZ-groep en marktleider voor de bouw van concept-cars en prototypes. De Panda Jolly, die intussen deel uitmaakt van de historische collectie van FCA Heritage, werd ontworpen als een exclusieve shuttle om viptoeristen rond te rijden op Capri.
Met zijn frisse, elegante en uitgesproken mediterrane stijl inspireerde de lichte Panda Jolly zich op de wereld van de watersporten en van het interieurdesign, met uitgesproken verwijzingen naar de geest van de jaren zestig. Hij sloot aan bij de stijlkenmerken van de Fiat 600 Multipla Jolly, die ruim een halve eeuw geleden rondtoerde op Capri nadat hij in 1956 een ware transformatie onderging bij Carrozzeria Ghia.
De Panda Jolly is te herkennen aan zijn blauwe koetswerk en dankzij de metaalafwerking die zijn vormen perfect doet uitkomen, glinstert hij in de zonnestralen. Zijn pure en essentiële lijnen gaan hand in hand met rijke en waardevolle materialen die de interieurdecoratie kenmerken. Het interieur van de Panda Jolly werd exclusief voor Fiat gecreëerd door Paola Lenti, een toonaangevende onderneming op het gebied van Italiaans interieurdesign.
De zetels en het dashboard zijn afgeleid van het Frame-project: moduleerbare zetels met latten in gesatineerd staal, overtrokken met een materiaal geïnspireerd op zeilboten. Die synthese tussen technologisch en esthetisch onderzoek is hypoallergeen, niet toxisch, antibacterieel, bestand tegen externe invloeden en erg resistent tegen uv-stralen. De zitkussens, die zijn overtrokken met een spons in puur katoen, hebben dezelfde kleur als de zetels en het dashboard.
De vloer, de zijdrempels, de bagageruimte en alle sierelementen zijn uitgevoerd in natuurlijk essenhout, afgewerkt in zandkleur met inleg in witte es. De afwerking van die details gebeurde geheel artisanaal en moet niet onderdoen voor die op de meest exclusieve Italiaanse plezierboten.
De Panda Jolly is bovendien getooid met accenten in gesatineerd staal en getuigt van een uitzonderlijke aandacht voor details.

‘Heritage Parts’, het nieuwe gamma losse onderdelen voor oude wagens

‘Heritage Parts’ is het nieuwe gamma getrouw gereproduceerde losse onderdelen voor klassieke wagens, dat is ontstaan uit de samenwerking tussen de afdeling FCA Heritage en het merk Mopar. Het project vond zijn eerste toepassing in een van de meest emblematische modellen uit de geschiedenis van FCA: de Lancia Delta HF Integrale en Lancia Delta HF Integrale Evoluzione kunnen voortaan beschikken over gereproduceerde voor- en achterbumpers.
Deze wisselstukken worden vervaardigd op basis van de originele gietvormen die door FCA Manufacturing werden bewaard en die nu opnieuw tot leven komen na enkele noodzakelijke restauraties in de FCA-fabriek van Grugliasco. Belangrijk om te weten is dat de bumpers ruw worden aangeleverd. Het zandstralen en lakken zijn voor rekening van de klant.
Door de originele gietvormen en materialen te gebruiken garandeert het aanbod van Mopar en FCA Heritage de perfecte pasvorm van de onderdelen, zodat de wagens voldoen aan de oorspronkelijke homologatie. Dat is een belangrijke nieuwigheid voor de eigenaars van deze Lancia’s, die tijdloze symbolen van de meest prestigieuze rallyzeges zijn.
De lijn ‘Heritage Parts’ combineert dus het onschatbare documentpatrimonium van FCA Heritage met de topkwaliteit, de veiligheid en de betrouwbaarheid van de originele wisselstukken van Mopar, het merk voor bijstand, wisselstukken en klantenservice van de FCA-groep.

(persbericht)