Marc Marquez sloot het seizoen 2019 af in zijn eigengereide stijl: met een zege. Zijn twaalfde van het seizoen.
foto:©motogp.com
Of dat dan nog zijn belang had? Ja hoor, want met deze zege zorgde Marquez ervoor dat Honda de driedubbele kroon haalde: rijderstitel, constructeurstitel en met Repsol Honda, het beste team! En zelfs de paar puntjes die Jorge Lorenzo, in zijn laatste race uiteindelijk nog dertiende, droegen daartoe bij.
Jack Miller nam zoals verwacht de beste start, maar de Ducati rijder zag al snel poleman Quartararo met de Petronas Yamaha langskomen. Marquez ging in de achtervolging en wachtte tot de achtste ronde om uiteindelijk Quartararo voorbij te gaan en naar de zege te rijden. De Fransman bleef binnen schootsbereik maar kon Marquez nooit echt bedreigen. Jack Miller vervolledigde het podium.
In een notendop:
- In Moto2 had Brad Binder heel wat moeite om met zijn KTM voorbij de Dynavolt machine van de Zwitser Luhti te geraken. Dat lukte hem in de eindfases van de wedstrijd en het leverde hem het vicekampioenschap op, drie punten achter de wereldkampioen Alex Marquez. Die gaf op na een valpartij. Jorge Navarro klom mee op het podium.
- Ook Moto3 kende met Dalla Porta al zijn wereldkampioen terwijl Canet stevig het vicekampioenschap in handen had. Diezelfde Canet zorgde met een olie-lekkende motor ervoor dat de start werd uitgesteld. Daarna was het Migno, die lange tijd bakkeleide met Garcia en de verrassende Spanjaard Artigas voor de zege. Garcia speelde zijn kaarten het beste uit en bracht de Estrella Galicia Honda zegevierend over de lijn, de eerste zege voor de Spanjaard. Migno (Mugen KTM) werd tweede terwijl Xavier Artigas voor zijn debuut het podium pakte.
- Twee races waren er in de Moto E, het elektrische kampioenschap. De Braziliaan Eric Granado zegevierde tweemaal voor Aviantia Esponsorama. Achter hem ook tweemaal hetzelfde duo: Bradley Smith (One Energy) voor Hector Garzo (Tech 3) de ene keer, Garzo voor Smith de andere keer. Onze landgenoot Xavier Simeon (Avintia) haalde een vijfde plaats in de eerste race maar viel uit in de tweede koers. De Italiaan Matteo Ferrari (Gresini) had aan een vierde en een vijfde plaats genoeg om de allereerste wereldkampioen in de Moto E te worden.