Een negende en een zesde plaats in Barcelona. Ugo de Wilde had niet meer zoveel punten meegebracht naar huis sinds Silverstone, in het begin van het seizoen. Ook al is het nog niet het verwachte resultaat, toch is de JD Motorsport rijder teruggekomen tot op zes punten van de zesde plaats van het kampioenschap en lijkt hij op de goede weg.
Het Catalaanse weekend was goed begonnen op vrijdag met een 5de en daarna een 7de chrono in de vrije trainingen. Zaterdag werd de jonge rijder van JD Motorsport echter koud gepakt en moest hij zich tevreden stellen met een 11de tijde in de kwalificaties, op bijna een seconde van de pole. “Mijn ingenieur ging de verkeerde richting uit met de bandendruk”, betreurt Ugo. “Omdat ik het circuit goed ken en apprecieer en ik me met mijn coach Benoît altijd goed voorbereid, had ik de schade nog kunnen beperken op de eerste dag. Daardoor dachten we er niet aan dat we op niveau van de afstelling in feite niet juist zaten. Dat zette ons op het verkeerde been. Zaterdag gingen al onze concurrenten een pas vooruit, en wij niet. We waren zelfs trager in de kwalificaties dan in de vrije trainingen want ik voelde nooit de goede grip van de banden.”
Elfde op de startgrid van de eerste wedstrijd. Ugo won dadelijk twee plaatsen bij de start. “Ik profiteerde zelfs van een fout van mijn teamgenoot om op de achtste plaats te geraken voordat ik niet kon weerstaan aan de terugkeer van de leider van het kampioenschap, Oscar Piastri. Mijn bolide was werkelijk niet goed afgesteld. Ik had teveel overstuur en dat gaf me niet veel vertrouwen.” Ugo was al meer dan tevreden om de twee punten te kunnen pakken van de negende plaats.
’s Anderendaags werden er belangrijke wijzigingen aangebracht aan zijn wagen, zij het ietwat te laat. “Dat ging al veel beter”, kon Ugo zich verheugen. Hij werd negende na de ochtendlijke kwalificatie op zondag, op minder dan zes tienden van de pole en acht honderdste van de beste rookie Caio Collet. Hij stond ook vier tienden voor zijn Italiaanse teamgenoot. “Het addertje onder het gras was natuurlijk dat ik voor de vijfde keer van het weekend vertrok met een wagen die zich helemaal anders gedroeg. Ik had enkele ronden nodig om mij aan te passen. Bovendien maakte ik een kleine fout in mijn beste ronde en die kostte me anderhalve tiende, wat twee of drie plaatsen betekende want we zaten met z’n tienen binnen zes tienden van een seconde. Op 4,6 km is dat verre van slecht!”
Zijn tweede start was niet zijn beste. “Ik had iets te veel wielspin en, voor een keer, kon ik geen plaatsen goedmaken in de eerste remzone. Maar ik vocht de eerste drie bochten voor de 8ste positie met Federico Malvestiti. Dat is een taaie rakker maar ik kwam er uiteindelijk aan voorbij.” Ugo zat daarna in een klein treintje aan rijders met Lorenzo Colombo, Alex Quinn, Alex Smolyar en Caio Collet. “Ik had het goede ritme te pakken en zat dikwijls tussen de drie of vier rijders die de snelste ronde haalden”, zei de jongste rijder van het peloton trots. “Maar als ik me te kort in de buurt van de Braziliaan waagde, was ik eraan voor de moeite. Mijn banden oververhitten en mijn tijden gingen naar boven. Ik moest dus afwachtend rijden.” En zijn geduld werd beloond want bij aanvang van de laatste ronde profiteerde hij van een wat gespierde schermutseling en een contact tussen Quinn en Collet om de zesde plaats te halen, als tweede rookie en opnieuw als beste rijder van het team JD Motorsport. Dankzij de 10 punten van dit weekend klimt de 16-jarige Belg tot de 7de plaats in de tussenstand van het kampioenschap, op slechts zes punten van de Indiër Maini Kush.
“Eerlijk gezegd zijn die tien punten goed voor de moraal van iedereen. Ik haalde mijn beste resultaat in de Eurocup Formula Renault sinds Silverstone, begin mei. Maar we blijven niet bij de pakken zitten. Ik wil en ik moet beter doen volgend weekend in Hockenheim in het voorprogramma van de DTM finale. Ik hoop dat we dit keer dadelijk de goede afstellingen vinden en vooral de goede bandendruk. Het sparen van de banden is een sleutelelement in het behalen van succes.”
Amper minder dan vijf dagen na de finish in Barcelona, treffen de rijders zich weer op de baan deze vrijdag tijdens de collectieve tests. “We krijgen opnieuw een klein beetje tijd om ons goed voor te bereiden. Het is kwestie van het methodisch aan te pakken. Gelukkig kon ik in november vorig jaar meedoen aan een testdag op het circuit van Hockenheimring in de FR2.0. Ik ken de baan dus al een beetje. Dat zou me moeten helpen. Het doel voor deze voorlaatste manche van het seizoen is eenvoudig: nog beter doen dan in Spanje en korter bij de top 5 komen. Ik weet dat het niet eenvoudig zal zijn. Maar dat is nu eenmaal het leven van een rijder…”
(persbericht)