Home > Industrie > Kia Motors onthult efficiënte, Plug-in Hybrid-versies met lage emissies van Kia XCeed en Ceed Sportswagon

Kia Motors onthult efficiënte, Plug-in Hybrid-versies met lage emissies van Kia XCeed en Ceed Sportswagon

Kia Motors heeft de volgend stap gezet in zijn elektrificatiestrategie, met de onthulling van nieuwe Plug-in Hybrid-versies van de Kia XCeed en Ceed Sportwagon. Met de twee lage-emissiemodellen, die vanaf begin 2020 te koop zullen zijn in Europa, maakt Kia voor het eerst gebruik van geëlektrificeerde aandrijflijnen in het segment van de compacte gezinswagens.

Emilio Herrera, Chief Operating Officer bij Kia Motors Europe, geeft commentaar: “Deze twee modellen zijn een belangrijke volgende stap voor Kia, waarbij we geavanceerde aandrijflijnen van de volgende generatie introduceren doorheen ons voertuiggamma. De verkoop van het nieuwe Ceed-gamma steeg de eerste helft van 2019 met 40,1% op jaarbasis, en nieuwe Plug-in Hybrid-versies zullen het gamma nog aantrekkelijker maken.

“In de eerste helft van 2019 was één op zeven in Europa verkochte Kia-voertuigen een geëlektrificeerd model, een trend die steeds sneller gaat”, voegt Herrera toe. “Terwijl andere merken praten over hun toekomstplannen voor elektrificatie, heeft Kia al een hele reeks geëlektrificeerde voertuigen gelanceerd. Ons gamma milde hybride, hybride, plug-in hybride en elektrische auto’s bieden kopers meer keuze en lagere gebruikskosten in meerdere segmenten.”

De Kia XCeed and Ceed Sportswagon Plug-in Hybrid zal gebouwd worden in Žilina, Slovakia – de eerste plug-in-modellen van het merk die in Europa van de band zullen rollen. Kia’s ongeëvenaarde garantie van zeven jaar of 150.000 kilometer wordt standaard aangeboden en dekt eveneens het batterijpakket en de motor. Deze exclusief voor Europa gebouwde nieuwe modellen zullen vanaf begin 2020 te koop zijn.

Emissiearme plug-in-aandrijving met mogelijkheid tot volledig elektrische rijden

De nieuwe Kia XCeed en Ceed Sportswagon Plug-in Hybrid bieden een overtuigend alternatief voor conventionele benzine- en dieselmodellen. De nieuwe aandrijflijn combineert een lithium-polymeer-batterijpakket van 8,9 kWh, een elektromotor van 44,5 kW en een efficiënte 1,6 liter ‘Kappa’-viercilinder GDI-motor (GDI = gasoline direct injection). Het totale vermogen en koppel is 141 pk en 265 Nm, genoeg om de Ceed Sportswagon in 10,8 seconden en de Kia XCeed in 11,0 seconden van 0 naar 100 km/u te stuwen.

De aandrijflijn is gekoppeld aan een zesversnellingsbak met dubbele koppeling (6DCT). Daardoor kunnen bestuurders ook zelf schakelen, wat garant staat voor een aangenamer rijgedrag dan bij andere hybridemodellen met een klassieke elektronische continu variabele transmissie (e-CVT). Traditionele hybrides met een e-CVT zetten een deel van het vermogen van de verbrandingsmotor om via de elektromotor, wat tot vermogensverlies leidt door energieconversie. De 6DCT van Kia verschilt hiervan doordat hij het volledige vermogen van de verbrandings- en elektromotor parallel door de transmissie kan laten gaan, met minimaal energieverlies.

Dankzij de standaard regeneratieve remtechnologie kunnen de nieuwe Plug-in Hybrid-modellen kinetische energie terugwinnen en hun batterijpakketten opladen tijdens uitrollen en remmen, wat de globale efficiëntie van de aandrijflijn verder verbetert.

Kia beoogt een elektrische actieradius van circa 60 kilometer voor beide voertuigen, waardoor de meeste dagelijkse ritten puur elektrisch uitgevoerd kunnen worden. De CO2-emissies van de nieuwe Plug-in Hybrid-versies zijn in afwachting van homologatie en zullen vóór de verkoopstart bekendgemaakt worden.

Beide voertuigen zijn uitgerust met Kia’s nieuw Virtual Engine Sound System (virtueel motorgeluidssysteem), een hoorbaar waarschuwingssysteem dat in puur elektrische modus geactiveerd wordt bij lage snelheden of achteruitrijden. Het systeem genereert een virtueel geluidsniveau van max. 59 dBA om voetgangers te waarschuwen voor de aanwezigheid van de auto.

Nieuwe designkenmerken en interieurtechnologieën onderscheiden de Plug-in Hybrid-modellen

Beide modellen hebben hun eigen unieke designkenmerken die hen onderscheiden van benzine- en dieselmodellen in Kia’s XCeed- en Ceed Sportswagon-gamma.

Elke auto heeft vooraan een nieuwe, gesloten ’tijgerneusgrille’ om de aerodynamische efficiëntie te verbeteren en de Sportswagon-modellen zijn aan de buitenkant voorzien van opvallende badges met ‘eco plug-in’ erop. De laadpoort werd op beide modellen geïntegreerd in de linker voorvleugel. Elk model is standaard uitgerust met 16″ aluminium lichtmetalen velgen en heeft zijn eigen velgdesign. 17” velgen (Ceed Sportswagon) en 18” velgen (XCeed) zijn als optie verkrijgbaar. De Ceed Sportswagon is speciaal uitgerust met bumpers van de Ceed Sportswagon GT-Line-modellen, die de luchtstroming bevorderen en voor een sportievere uitstraling zorgen.

Binnenin behoudt het sportieve cabinedesign hetzelfde op de bestuurder gerichte dashboard, de lage zitpositie en de ergonomie van het bestaande Ceed-gamma. De nieuwe plug-in hybridemodellen beschikken echter over een aantal nieuwe functies die de bruikbaarheid verbeteren voor eigenaars die alles uit hun nieuwe aandrijflijn willen halen.

Beide voertuigen zijn uitgerust met een laadindicator, een visueel hulpmiddel dat eigenaars meldt dat hun auto aan het laden is of wanneer de batterij volledig opgeladen is. Doordat de laadindicator zich bovenaan op het dashboard bevindt, hebben bestuurders buiten het voertuig in een oogopslag zicht op de laadstatus van de auto (bijvoorbeeld wanneer hij thuis op de oprit geparkeerd staat en de bestuurder zijn huis nog niet verlaten heeft).

Beide auto’s bieden Kia’s 8,0″ infotainmentsysteem met aanraakscherm of een optioneel 10,25″ infotainment- en navigatiesysteem met aanraakscherm en Kia’s UVO Connect-telematicasysteem. De systemen zijn voorzien van een nieuwe functionaliteit die eigenaars beschikbare laadpunten in de omgeving of onderweg naar hun navigatiebestemming helpen lokaliseren. Dit is uniek voor de nieuwe Plug-in Hybrid-versies. De schermen kunnen ook relevante informatie tonen over de aandrijflijn, met weergave van het resterend batterijniveau en grafieken m.b.t. het energieverbruik. Bovendien kunnen eigenaars het aanraakschermsysteem gebruiken om te plannen wanneer hun voertuig opgeladen moet worden wanneer het thuis aangesloten is, om te profiteren van lagere tarieven tijdens de daluren. Beide infotainmentsystemen bieden standaard Apple CarPlay en Android Auto, terwijl het navigatiesysteem met 10,25″ aanraakscherm uitgerust is met een meervoudige bluetooth-verbinding dat inzittenden de mogelijkheid biedt om twee mobiele apparaten tegelijk aan te sluiten.

Het instrumentenbord krijgt ook een uniek design voor de Plug-in Hybrid-aandrijflijn, met weergave van het resterend laadniveau, de voorziene puur elektrische actieradius en de energiestroom tussen het batterijpakket, de verbrandingsmotor en de elektromotor. Het als optie verkrijgbare nieuwe, volledig digitale 12,3″ ‘Supervision’-instrumentenbord van Kia is ontworpen om gegevens zo duidelijk mogelijk weer te geven met een unieke grafische vormgeving. Het Supervision-hogeresolutiebeeldscherm met 1920×720 pixels vervangt de conventionele snelheidsmeter en toerenteller die op dit moment terug te vinden zijn in de personenwagens van het merk door één doorlopend display.

Het ‘Driver Only’ verwarmings-, ventilatie- en airconditioningsysteem, dat geactiveerd wordt met een nieuwe toets op het dashboard, deactiveert onmiddellijk de luchtstroom naar alle luchtopeningen in de cabine, behalve degene die zich het dichtst bij de bestuurder bevinden. Op die manier wordt de energieopname vanuit de batterij door het ventilatiesysteem beperkt, terwijl de door de bestuurder gewenste temperatuur behouden blijft.  In tegenstelling tot conventionele ventilatiesystemen beperkt het ‘Driver Only’-systeem van Kia niet alleen de luchtstroom naar bepaalde luchtopeningen, maar schakelt het de ventilatoren zelf uit, waardoor het energieverbruik bij de bron beperkt wordt.

Intelligente behuizing van de aandrijflijn en dagelijkse bruikbaarheid

Het Ceed-gamma werd van meet af aan ontworpen met het gebruik van nieuwe hybride aandrijflijnen in het achterhoofd. De introductie van de Plug-in Hybrid-aandrijflijn in de Kia XCeed en Ceed Sportswagon had dan ook een minimale impact op de behuizing, doordat de structuur van bij het begin voorzien was om het batterijpakket van de aandrijflijn te bevatten.

Het batterijpakket van 8,9 kWh bevindt zich naast de brandstoftank van 37 liter onder de achterbank, in tegenstelling tot vele andere plug-in hybride-voertuigen, waarbij het batterijpakket waardevolle laadruimte inneemt. De Ceed Sportswagon Plug-in Hybrid, het meest praktische model van het Ceed-gamma, biedt 437 liter bagageruimte, en tot 1.506 liter wanneer de zitplaatsen van de 40:20:40-achterbank neergeklapt zijn. Het laadvolume van de Kia XCeed Plug-in Hybrid bedraagt 291 liter, en 1.243 met neergeklapte achterbank. Onder de koffervloer van elk model bevindt zich een specifiek opbergvak om de laadkabel in op te bergen wanneer hij niet in gebruik is.

Beide modellen zullen verkrijgbaar zijn met een optioneel trekhaakpakket voor het trekken van geremde aanhangers, een zeldzaamheid bij hybride auto’s.

(persbericht)