Home > Industrie > Nieuwe Passat GTE biedt meer elektrisch rijbereik

Nieuwe Passat GTE biedt meer elektrisch rijbereik

In de nieuwe Passat GTE worden de voordelen van elektrische mobiliteit en de kwaliteiten van een auto voor lange afstanden gecombineerd tot een van de efficiëntste middenklassers van vandaag. De oplaadbare hybrideaandrijving van de Passat GTE start elektrisch en geruisloos. Dat is een duidelijk pluspunt in vergelijking met zijn voorganger: Het elektrische rijbereik in de nieuwe WLTP-cyclus gaat tot maximaal 54 km (Variant) of 56 km (Berline). Daardoor zijn de meeste dagelijkse verplaatsingen in een stadsomgeving voortaan volledig emissieloos.

Het nieuwe model kan nu al besteld worden. Volkswagen heeft de Passat, de meest verkochte middenklasser ter wereld (meer dan 30 miljoen exemplaren), op bijna elk punt nog geperfectioneerd. Een mooi voorbeeld daarvan is de oplaadbare hybrideaandrijving van de Passat GTE. Het energiegehalte van de batterij werd met 31% vermeerderd tot 13 kWh. Het zuiver elektrische rijbereik van de vorige versie – weergegeven in de NEFZ-waarde (Neuer Europäischer Fahrzyklus) – bedroeg 50 km. De nieuwe Passat GTE daarentegen kan in deze cyclus ongeveer 70 km ver rijden. In de bijzonder praktijkgerichte WLTP-cyclus gaat het rijbereik zoals gezegd tot 56 km.

Tijdens langere trajecten en boven een snelheid van 140 km/u ondersteunt de krachtige elektrische motor de efficiënte benzinekrachtbron (TSI) van de Passat GTE. Daarbij werkt de elektrische aandrijving als een extra ‘booster’, die vooral in de sportieve GTE-modus voor een heel eigen dynamiek zorgt.

Wegens het grotere emissievrije rijbereik is de nieuwe oplaadbare hybrideaandrijving de ideale keuze voor bestuurders die in de stad wonen of naar de stad pendelen. De zuinige Passat GTE wordt in een stadsomgeving immers een Zero-Emission-Vehicle: Zelfs in miljoenensteden zoals Berlijn of Parijs volstaat de nieuwe batterijcapaciteit om de meeste dagelijkse verplaatsingen volledig elektrisch en daardoor dus ook emissievrij af te leggen. Bovendien is de nieuwe Passat GTE bijvoorbeeld in Duitsland een economisch zeer aantrekkelijke keuze als bedrijfswagen.

De batterij van de Passat GTE wordt standaard extern via een aansluiting aan de voorkant van het voertuig (plug-in) opgeladen. Daarnaast kan de batterij ook tijdens het rijden worden opgeladen, zodat op het einde van een langere rit voldoende batterijcapaciteit overblijft om in de nabijheid van de bestemming volledig emissievrij te rijden. Voortaan verloopt dit nog eenvoudiger. In plaats van de tot dusver bestaande vijf bedrijfsmodi zijn er nu nog maar drie: de E-modus (zuiver elektrisch rijden), de GTE-modus (sportief rijden met vol systeemvermogen van 160 kW/218 pk, max. koppel van 400 Nm en topsnelheid van 222 km/u) en de Hybrid-modus (automatische omschakeling tussen elektrische motor met 85 kW/115 pk en TSI-motor met 115 kW/156 pk). Als de bestuurder de batterij tijdens het rijden wil opladen, activeert hij via het infotainmentsysteem de Hybrid-modus. Op het aanraakscherm verschijnt dan de weergave van een batterij met een schaalverdeling van 1 tot 10. Via dit scherm stelt de bestuurder in hoeveel capaciteit van de batterij hij wil reserveren voor zuiver elektrisch rijden.

Op de plaats van bestemming wordt de batterij dan weer op de gebruikelijke manier opgeladen. Eén ding staat vast: Met zijn grotere elektrische rijbereik evolueert de nieuwe Passat GTE naar een allrounder, die over lange afstanden uitermate zuinig met de brandstof omspringt en in de stad emissievrij kan rijden.

(persbericht)