Home > #Hoofdnieuws > Total Spa 24: in de voetsporen van een Belg: Bertrand Baguette

Total Spa 24: in de voetsporen van een Belg: Bertrand Baguette

In de aanloop naar de editie 2019 van de Total 24 Hours of Spa bespreken twee landgenoten hun doen en laten tijdens een van de mooiste autosportweekends van het jaar. Bertrand Baguette (#30 Honda Team Motul – Honda NSX GT3) heeft het over de bloedhete omstandigheden op donderdag…


Beste lezer van Autosportwereld.be,

De zomer is voor mij de leukste tijd van het jaar, maar dit was te veel van het goede! Ik denk niet dat ik het ooit al zo warm heb gehad aan het stuur van een racewagen. Gelukkig beschikt ons team over een sportcoach die ons achterna zit om ons op tijd te laten drinken. Om goed gehydrateerd te blijven, is het belangrijk om vaak kleine hoeveelheden in te nemen. Snel en veel drinken is nutteloos en dat moet je alleen maar vaak naar het toilet. Tijdens de 24 Uur van Spa is dat natuurlijk geen goed idee!

Ik ben vroeg opgestaan, omdat ik me ’s morgens niet graag opgejaagd voel. Ik neem dus de tijd om te ontbijten, de actualiteit door te nemen, me klaar te maken, enzovoort. Alvorens om kwart voor 10 aan te komen op het circuit, ben ik nog even langsgegaan bij mijn vrouw en mijn pasgeboren zoontje. Ik woon op vijf minuten van het circuit, maar om voldoende rust te krijgen, heeft het team toch maar een hotel geboekt…

Om tien uur was het tijd voor een eerste, technische briefing met het hele team, met het oog op de vrije training. Er werd verteld wat we precies zouden testen, welke procedures geoefend moesten worden, wie wanneer zou rijden… Tijdens de eerste sessie kregen we meteen een duidelijke indruk hoe de auto zich voelde: buiten adem! De tropische omstandigheden hebben ons de hele dag parten gespeeld en zijn ook een deel van de verklaring waarom we vandaag niet deelnemen aan de Super Pole.

Bertrand Baguette deelt zijn Honda NSX met Mario Farnbacher en Renger van der Zande

Na afloop van de vrije training volgde er meteen een korte debriefing van een kwartiertje, waarin de rijders duidelijk hebben gemaakt wat ze wouden veranderen. Dat past het team toe op de Pre Qualifying-sessie. Vervolgens werd het proces herhaald, met de bedoeling om een afgewerkt product te krijgen voor de kwalificatiesessie. Met drie professionele rijders is dat natuurlijk eenvoudiger dan wanneer je daarbovenop nog eens twee gentlemen drivers moet begeleiden… Tijdens de koelere nachttraining hebben we tot slot de wedstrijd kunnen voorbereiden in omstandigheden die meer representatief zijn voor wat er ons zaterdag te wachten staat. Alleen de regen, daar kunnen we ons moeilijk op voorbereiden!

Tussendoor zit ik natuurlijk niet stil. Als lokale rijder die kans maakt op de zege, is mijn dag gevuld met interviews met RTBF, AutoHebdo, Autosportwereld.be, bovenop een persmoment waarop alle media worden uitgenodigd. En dan zijn er nog, gelukkig, de talrijke fans die me dit weekend komen steunen. Ik probeer zo vaak als mogelijk een praatje met hen te slaan, maar soms moet ik hen ontgoochelen door het drukke schema, zeker op een dag als gisteren. Hopelijk kan ik hen op zondag bedanken met een prachtig resultaat!

Foto’s: SRO – Tino Jacobs

 

You may also like
Daytona 24: welke lessen trekken de constructeurs na de eerste race van het nieuwe tijdperk?
Michelin en Symbio: de weg naar de toekomst van de autosport wordt nu gebaand met MissionH24
TCR500: voor diverse klassen toerwagens
F1: starttijden bekend