[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.0.47″][et_pb_row _builder_version=”3.0.48″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”3.0.47″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text _builder_version=”3.19.9″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”]
Niels Reynvoet en Arne Casier stonden vooraf al aangeschreven als favorieten. De hoofdreden? Omdat zij met de enige R5 van het deelnemersveld reden. De tegenstand, die zou hooguit kunnen komen van een goed draaiende Evo X, of van een krachtige BMW. Maar het werd een Youngtimer die hen tot half wedstrijd zou voorgaan…
Inderdaad. Paul Lietaer liet zien wat de Ford Escort Cosworth RS in zijn mars had als de zaken goed draaien. Een regenbuitje tijdens de eerste passage maakte het toch al glibberige asfalt van de proef in Oekene nog extra glad. En Paul Lietaer, de man die elk kiezeltje en elk paaltje ten westen van de Leie persoonlijk kent, trok alle stoppen los. Dat resulteerde in een voorsprong van 11 seconden na de eerste passage op de gedoodverfde favorieten: Reynvoet en Casier in de Skoda Fabia R5. Een voorsprong die nog uitgebreid zou worden bij de tweede passage. Ondertussen liepen enkele kanshebbers al tegen problemen. Peter Demeyere ontdekte dat op glad asfalt de 430 pk van de Degro Porsche GT3 meer dan een handjevol zijn om onder controle te houden en reed met ruime veiligheidsmarge. Lorenzo Bossu raakte de carterplaat van zijn Evo X kwijt. Steve Bécaert moest met zijn Evo X de Fabia R5 laten gaan. Maar dat deed weinig af aan zijn uiteindelijke doelstelling: plaats houden, en punten verzamelen in functie van het kampioenschap.
Voor Paul Lietaer bleef het sprookje niet duren. De uitlaat werd nog na KP2 gerepareerd maar opnieuw zagen we geen algemene zege voor een Divisie 5 Youngtimer wagen want hij moest de Escort met kapotte remklauw aan de kant zetten tijdens de derde doortocht. De weg lag dan open voor een eerste zege van Niels Reynvoet, bijgestaan door Arne Casier op de Fabia R5. Steve Bécaert cashte zijn punten voor de Divisie 3 titelstrijd en David Campling deed wat van hem werd verwacht: de Subaru Impreza WRC S10 op het podium zetten.
Divisie 1-2 werd een verpletterende zege voor Stefaan T’Joens op zijn “dichtgeknepen” Evo X, die de hele dag de Subaru Impreza WRX STi van Vanovertveldt en Syx domineerde, terwijl de Demedts en Demeulemeester met hun Subaru Impreza in extremis nog Diet en Vandijcke (Peugeot 106) van het podium wipten in de vierde en laatste passage. Bij de Historics ging de overwinning naar Danny Vancoillie op zijn zwarte Opel Kadett C Coupé, Dimitri Bouckaert en Veerle Vervisch op de BMW 325 IX werden de laureaten bij de Divisie 5 Youngtimers met een 7de plaats bij de Historics.
Even respijt nu voor de rallyrijders in de VAS want de volgende afspraak wordt de Rally van Staden, op 15 augustus.
[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”3.0.47″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text _builder_version=”3.19.9″]
TECHNISCHE FICHE
Organisatie: Team Bassin Roeselare (TBR)
Overzicht: 5de manche van het VAS Regionale rallykampioenschap. De wedstrijd komt eveneens in aanmerking voor het PAK provinciaal kampioenschap van West-Vlaanderen 2019.
Deelnemers: 88
Meteo: fris en bewolkt, een regenbui maar de rest van de dag droog
Parcours: 4 passages op KP Oekene
De koplopers:
KP1 tot KP2: Paul Lietaer-Pedro Vienne, KP2 tot KP4 (finish): Niels Reynvoet-Arne Casier
EINDUITSLAG:
1) Reynvoet-Casier (Skoda Fabia R5) in 00:30:37,49 winnaar Divisie 3
2) Becaert-Vandersarren (Mitsubishi Lancer Evo X) +00:21,32
3) Campling-Ducker (Subaru Impreza WRC S10) +01:24,76
4) Lauwaert-Willaert (Renault Clio R3 Maxi) +01:27,60
5) Bossu-Carrette (Mitsubishi Lancer Evo 9) +01:40,66
6) Tjoens-Passchyn (Mitsubishi Evo X) +01:53,74 winnaar Divisie 1-2
7) Reddington-Mullin (Ford Escort MK2) +01:57,11
8) Algoedt-Bostoen (BMW M1) +01:57,19
9) Boone-Boone (Mitsubishi Lancer EVO 6) +02:01,82
10) Vandenberghe-Vanlauwe (BMW M3) +02:10,72
…
12) Vancoillie-Geldhof (Opel Kadett C Coupe) +03:00,79 winnaar Divisie 4 Oldtimers
39) Bouckaert-Vervisch (BMW E30 325 IX) +06:35,15 winnaar Divisie 5 Youngtimer
…[geklasseerd: 68]
(foto’s: VAS pers/L.Deschuyttere/W.Bouchez)
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”3.19.9″][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”3.19.9″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_image src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2019/07/N.Reynvoet-TBR.jpg” _builder_version=”3.19.9″][/et_pb_image][et_pb_image src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2019/07/van-wbwa-coillie-tbr.jpg” _builder_version=”3.19.9″][/et_pb_image][et_pb_image src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2019/07/DSC09584.jpg” _builder_version=”3.19.9″][/et_pb_image][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”3.19.9″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text _builder_version=”3.19.9″]
DIXIT
Niels Reynvoet, winnaar TBR Rallysprint
“Een verrassende zege. We hadden niet verwacht dat Paul Lietaer nog zou opgeven. Het is wel een mooie positieve noot om de tweede helft van het kampioenschap aan te vangen.”
Arne Casier, winnaar TBR Rallysprint, copiloot
“Net als Niels kom ik eigenlijk uit het wielrennen. We hebben vroeger op de fiets nog samen gereden en getraind. Hij heeft wel meer ervaring in rally dan ik. Toen hij vroeg om samen te gaan rijden in de Fabia R5 vond ik dat een te mooie gelegenheid om te laten schieten!”
Danny Vancoillie, winnaar Historic in TBR Rallysprint
“We hadden tegen Lietaer geen kans natuurlijk maar dit bewijst weer eens dat om te winnen je eerst en vooral moet aankomen. We deden een last-minute inschrijving en hadden het geluk om op de tweede plaats te liggen toen Paul opgaf. Maar zelfs dan moesten we toch aardig doortrappen!”
Koen Verhaeghe, 2de plaats bij de Historic in zijn 100ste wedstrijd!
“Wellicht hebben we al meer wedstrijden gereden, maar goed, volgens e-wrc staat de teller op 100 en ik hou me bij het officiële cijfer. Ontzettend blij met het resultaat. De TBR is een mooie rallysprint maar met toch heel verraderlijke gladde stukken. Begin dit seizoen monteerden we een BDA in onze Escort en dat is toch aanpassen. We hebben dan ook geprobeerd het rustig te houden maar deze 100ste wedstrijd is waarschijnlijk de beste die ik al heb gereden, met mijn beste resultaat! Met dank aan Robbe [Ghesquiere] die uitstekend werk leverde als copiloot en natuurlijk aan het VADA serviceteam.”
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]