Vijftien jaar geleden reed Lilian Bryner met haar Ferrari in Spa richting geschiedenisboeken Het is ook 70 jaar geleden dat het Italiaanse merk voor het eerst in de Ardennen wist te winnen. Een goed voorteken voor het Steigerende Paardje, aan de vooravond van de editie 2019?
De editie 2004 van de 24 uur van Spa mag best historisch genoemd worden. Lilian Bryner werd niet alleen de eerste vrouw die een algemene zege behaalde in de Belgische enduranceklassieker, maar ook de eerste die één van de grote 24 uurs-races op haar naam wist te schrijven.
Die zondagnamiddag had Bryner aan het stuur van de BMS Scuderia Italia Ferrari 550 Maranello de eer om het zwart/wit geblokt te passeren, terwijl teammaats Fabrizio Gollin, Luca Cappellari en Enzo Calderari op de muur stonden te juichen.
Het kwartet mocht na een verbazingwekkende kwalificatieronde van Gollin – die legde een rondje Spa af in 2:15.047 – van op de pole positie aan de race beginnen. De grootste tegenstand werd verwacht van de zusterwagen, en van een drietal Ferrari 575GTC Maranello’s, terwijl de Vitaphone Racing Saleen S7-R als outsider werd gecatalogeerd.
Bij de start wist Uwe Alzen in de Saleen gezwind de leiding in de handen, maar de race van de elegante Amerikaanse GT zat er snel op, toen de bolide op de piste zonder benzine viel. Zo werd de strijd een duel tussen de twee Ferrari’s 550 van BMS Scuderia Italia en de 575 GTC van GPC Squadra Corse. Deze laatste renstal had een rechtstreekse link met Ferrari en een all-star rijdersline-up, met ex-F1-rijder Mika Salo, Philipp Peter, Fabio Babini en Vincent Vosse.
De race tussen de drie Ferrari’s bleef verder gaan, tot Stefano Livio rond middernacht zijn 550 in de vangrail parkeerde. De herstelling kostten zowat 20 ronden en alle kansen op de zege. De GPC Ferrari liep beetje bij beetje weg van de overgebleven BMS bolide, want die vier profs wisten het verschil te maken tegen één prof, twee gentleman en één lady driver.
Met nog iets minder dan zes uur te gaan had de 575 anderhalve ronde voorsprong, maar dan kwamen de racegoden tussenbeide. Op de leidende Ferrari ging de diffuser stuk, waardoor de bolide zelfs voor de ervaren profs onhandelbaar werd. Een lange pitstop bleek onvermijdelijk, waardoor de 575 de leiding verloor en de 550 een kleine voorsprong kon nemen.
In de BMS Ferrari bleek Gollin voortdurend de snelste man op de baan, en met zicht op de zege konden zijn teammaats allemaal een tandje bijsteken. Tijdens het laatste kwart van de race slaagden Bryner, Cappellari en Calderari er stuk voor stuk in om schitterende rijbeurten neer te zetten, om zo de voorsprong op de strompelende 575 uit te breiden. De wagen volgde het traditionele recept in uithoudingsraces: consistent rijden en zo weinig mogelijk stilstaan in de pits.
De klok tikte verder en met nog 50 minuten te gaan werden op de leidende auto de remblokjes vooraan uit voorzorg gewisseld. Dan kroop Bryner achter het stuur, startte de V12 en vertrok ze richting recordtabellen. Ze ging met een ronde voorsprong op de 575 over de streep. Om het verschroeiende tempo in de hete, droge weersomstandigheden in de verf te zetten: de rijders van de #2 Ferrari legden 558 ronden af, waarbij het afstandsrecord op het moderne Spa-Francorchamps met 30 ronden werd verpulverd.
Een blije Bryner stelde dit na de race: “Het is de Zwitserse nationale feestdag vandaag en zeker een bijzondere dag. Ik wil mijn teammaats bedanken, want ze leverden de hele 24 Uur een bijzondere prestatie, net zoals alle andere teamleden.”
Bryner was niet de enige amazone die na afloop van de 24 uur van Spa 2004 op het podium mocht staan. In de G3 klasse maakte Vanina Ickx deel uit van de bemanning van de winnende Mühlner Motorsport Porsche 911 GT3. Op het podium kreeg ze het gezelschap van Sylvie Delcour, die met de EBRT Lotus Elise naar de derde plaats reed.
Ickx was trots en blij met het feit dat ze in Spa in de voetsporen van haar legendarische vader had kunnen treden. “Ik heb me ontzettend geamuseerd tijdens deze race. Op het podium staan is altijd een beetje speciaal. In de enduranceracerij is het niet de prestatie van één persoon die telt, maar wel het teamwerk. En Mühlner Motorsport heeft zich uitstekend van zijn taak gekweten. Er stonden in G3 twee dames op het podium en met Lilian Bryner die algemeen wint is dit een grootse dag voor de vrouwen in de autosport.”
Het was de derde algemene zege voor Ferrari in de 24 Uur van Spa, na overwinningen in 1949 en 1953.
Dit jaar steekt Ferrari voor de editie 2019 van de Total 24 Hours of Spa een tandje bij, met drie bolides in Pro. Het merk is ook in andere categorieën populair, met drie auto’s in zowel de Pro-Am als de Am Cup, plus nog een bolide in de Silver Cup. Brengt de 70ste verjaardag van die eerste zege het Steigerende Paardje nog meer geluk?