[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.19.9″][et_pb_row _builder_version=”3.19.9″][et_pb_column type=”2_5″ _builder_version=”3.19.9″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_image src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2019/07/IMG_0631.jpg” _builder_version=”3.19.9″][/et_pb_image][et_pb_image src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2019/07/Wagemans-foto-Weyens.jpg” _builder_version=”3.19.9″][/et_pb_image][et_pb_image src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2019/07/unnamed-5.jpg” _builder_version=”3.19.9″][/et_pb_image][et_pb_image src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2019/06/foto-120190628_191456.jpg” _builder_version=”3.19.9″][/et_pb_image][et_pb_image src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2019/07/unnamed-6.jpg” _builder_version=”3.19.9″][/et_pb_image][et_pb_image src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2019/07/392A2215.jpg” _builder_version=”3.19.9″][/et_pb_image][et_pb_image src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2019/06/ypresrallyhakedown_2019_LD_005-1.jpg” _builder_version=”3.19.9″][/et_pb_image][et_pb_text _builder_version=”3.19.9″]
persberichten ed.:wb/ foto’s: pers & L.Deschuyttere
[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”3_5″ _builder_version=”3.19.9″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text _builder_version=”3.19.9″]
4de plaats – Freddy Loix (Skoda Fabia R5): “Geslaagde comeback, maar het blijft bij die ene keer”
“Ik heb me bij deze comeback, na bijna drie jaar zonder competitie, ontzettend goed geamuseerd. Ik had één lus nodig om opnieuw in het ritme te komen, maar ik kwam tot de vaststelling dat ik nog altijd zin heb om steeds sneller te gaan. Maar ik wist ook dat het hoofddoel was dat we ons amuseerden en er was dan ook geen sprake van dat ik evenveel risico’s zou nemen als tijdens mijn profcarrière. Dat wij als eerste Škoda finishen, heeft vooral te maken met het feit dat de anderen in de fout gingen of wat probleempjes hadden. Het is dus wel een kleine verrassing. Dat verandert echter niets aan mijn status van gepensioneerd rallyrijder: ik kan je vertellen dat het bij deze ene keer blijft!”
[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”3.19.9″]
8ste plaats – Joachim Wagemans (Peugeot 208 T16 R5): “Beter dan ik had durven dromen”
“Het was met deze auto het hoogst haalbare resultaat. Ik had er op voorhand zeker voor willen tekenen. Mijn team en ik hadden opnieuw veel werk gestoken in de auto en dat heeft duidelijk geloond. Daarnaast had ik met François Geerlandt een ervaren copiloot. Hij is erg gekend in de Ypres Rally en wist waar ik zeker voorzichtig moest zijn. We hebben erg verstandig gereden. Er zijn veel auto’s uitgevallen door de warmte en het verkeerd inschatten van het parcours. Ik ben gelukkig fysiek in orde en kon zo de focus steeds behouden. Het is de vijfde keer dat ik aan Ieper deelneem, maar wel de eerste keer met een R5. Met de R5 gaat het zo veel sneller, dus parcourskennis was noodzakelijk. Ik heb veel bijgeleerd. Van de eerste tot de laatste lus maakten we progressie en naar het einde toe was ik volledig aangepast aan de hoge snelheid. We houden een goed gevoel over aan de Ypres Rally.”
[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”3.19.9″]
25ste plaats – Philippe Cracco (Ford Fiesta R5): “Voortdurend opletten”
“Het was fysiek een zware wedstrijd. De proeven lagen er bovendien ontzettend verraderlijk bij. Door de doortocht van de eerste wagens en zeker in de tweede ronde, lag er veel grind op de baan. Het was voortdurend opletten, want de proeven in Ieper zijn ook erg snel. Ik heb me geamuseerd.”
Opgave – Pieter-Jan Michiel Cracco (Skoda Fabia R5): “Nooit harder gereden”
“We reden een 9de tijd op de Qualifying Stage in Nieuwkerke en [vrijdag] ging het ook uitstekend. De proeven in Ieper zijn erg snel, maar dat ligt me wel. Het verschil was minder dan een halve seconde per kilometer ten opzichte van Kris Princen, toch een referentie bij de Skoda-rijders. Ik denk niet dat ik ooit harder heb gereden. [Zaterdag] stonden we lek en daardoor was ik even niet voldoende geconcentreerd. Ik reageerde niet goed bij het tegensturen en daardoor schoven we in een gracht. Heel jammer, want ik moest gewoon de wagen aan de finish brengen om onze doelstelling, een top 10, waar te maken…“
[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”3.19.9″]
Opgave – Vincent Verschueren (Skoda Fabia R5): “Vertrouwen voor de rest van het seizoen”
“Ik ging op de Qualifying voluit om een plaats in de Top 5 te pakken, maar in een snelle rechtse sneed ik de bocht een fractie te diep af. De wagen sprong uit het spoor en we gingen achterstevoren. Gelukkig kon ik de Skoda op het asfalt houden. De 16de startpositie gaat ons wat tijd kosten vrijdagavond, want we zullen af te rekenen krijgen met veel grind en zand in de bochten, na de doortocht van een 15-tal wagens. Ik weet echt niet wat we geraakt hebben of waar we lek reden [op de Kemmelberg]. Ik stond vooraan lek. Heel jammer, want we verliezen een 50-tal seconden. Dat verlies kan je niet meer goed maken. Heel jammer, want we stonden op de positie die we voor ogen hadden, als eerste niet-VW-rijder. [Zaterdag] waren we perfect terug op schema, na een wedstrijd waarin ik hard moest vechten om terug te komen. Helaas blokkeerde de versnellingsbak, wat ons nog nooit overkomen is. Ondanks de opgave, hou ik toch een goed gevoel over aan deze wedstrijd. In het begin van het seizoen had ik het moeilijk, maar dit weekend hebben we weer toptijden kunnen rijden. De VW’s waren een fractie sneller, maar dat hadden we verwacht, want het is een R5 van een andere generatie en binnenkort komt er ook een evolutie van de Fabia R5. We waren de snelste niet-VW-formatie. Dat geeft me vertrouwen voor de rest van het seizoen.“
[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”3.19.9″]
Opgave – Sébastien Bédoret (Skoda Fabia R5): “Kwaad op mezelf”
“Ik ben er zeker van dat we niet te hard aan het aanvallen waren. We lagen op een vierde plaats, en wilden eigenlijk gewoon een goed ritme aanhouden. In een snelle rechtse bocht, in vijfde versnelling, lag de weg er iets vuiler bij dan bij de eerste doortocht. We schoven iets naast de ideale rijlijn, misschien maar 50 centimeter. Maar het wiel linksvoor raakte een duiker en we gingen onmiddellijk over de kop. Ik denk dat we zeven keer zijn gerold… Het was een klein foutje, maar met grote gevolgen. Ik ben echt ontgoocheld voor Škoda België, voor het team van SXM, voor Thomas en… ook voor mezelf! Ik ben echt kwaad op mezelf, want van de baan gaan op een moment dat het volstaat om te finishen, dat is gewoon dom. Ik had het minder erg gevonden indien ik in een secondenstrijd was verwikkeld en ik wist dat ik risico’s aan het nemen was. Voor de crash waren we aan een goede rally bezig. Ondanks een lekke band en de tijd die we verloren na een crash van een andere rijder lagen we op amper dertig seconden van een podiumplaats. Maar goed, ik ging iets te wijd en zeker hier betaal je het kleinste foutje cash. Pijnlijk, maar we zullen maar zeggen dat het deel uitmaakt van het leerproces.”
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]