Vier dagen wedstrijd tussen Nancy en Beaune, ongekende landschappen, en als kers op de taart een beslissing die in de finale van de laatste proeven viel: deze editie van de Marathon de la Route, een organisatie van Trajectoire, is zonder meer een grand cru geworden en de teams waren dan ook zeer tevreden…
Stéphane Blaise en Patrick Lienne (Porsche 911) waren de leiders sinds de tweede etappe, hielden goed stand en leken in Beaune de hoogste podiumplaats te gaan wegkapen. Fout gedacht… want de top 5 van de Marathon de la Route bestond immers uit de beste teams in het genre en dat betekent dat de minste aarzeling of de kleinste fout cash worden betaald. Het niveau was zo hoog dat in bepaalde RT’s, met 14 tijdscontroles, enkele teams geen enkel strafpunt kregen. Meer bewijs van het zeer hoge niveau is dan ook niet nodig.
In die finale liet het duo Blaise-Lienne zich door een verandering van de opgelegde gemiddelde snelheid verrassen en dat kostte hen 8 punten… en meteen ook de zege! De winnaars van Liège-Rome-Liège 2018, Michel Decremer en Yannick Albert (Opel Ascona) maakten meteen gebruik van de opportuniteit en wonnen met 4,4 punten bonus op de dichtste achtervolgers!
“Dat is een zeer miniem verschil”, aldus Yannick Albert na het podium. “Degene die wilde winnen, diende zeer koudbloedig te blijven en dat tot op de meet. Deze zege doet Michel en mezelf heel veel plezier, want onze zege van afgelopen jaar in de Marathon Liège-Rome-Liège, was bijna een toeval. Yves Deflandre kreeg immers een straf zonder in de fout te zijn gegaan. Deze Marathon de la Route was er één naar ons hart. De ‘Liège’ is prestigieus en grandioos, maar deze gebalde editie was enorm intens en van een hoog ritme. Het was een marathon van vier dagen.”
Achter Decremer-Albert en Blaise-Lienne ging de laatste plek op het podium van de Marathon 2019 naar Yves en Benoît Deflandre (Porsche 911), auteurs van een stevige eindspurt, nadat ze de nachtelijke proeven net daarvoor naar hun hand hadden gezet. De oranje 911 ging de Volvo PV544 van Yves Noelanders en Renaud Herman vooraf, de Ford Escort MK1 van Johnny Delhez en Robert Vandevorst en de Ford Cortina Lotus van Kurt Vanderspinnen en Anton Dupan. De beste buitenlanders waren de Britten Mark en Susan Godfrey (MG B), achtste en dat tussen Schoonbroodt-Gehlen (Ford Escort MK1) en Declerck-Vyncke (Porsche 911 Targa). Lamotte-Polet (Lancia Fulvia HF) sloot de top-10 af.
“Deze Marathon de la Route 2019 was een zeer goed uitgave”, analyseert Jean-François Devillers, de organisator. “Vier dagen wedstrijd is makkelijker te beheren dan zeven, maar de teams waren toch enorm verheugd met de schitterende passages, onder meer in de Ardèche en de Drome. Wat gaan we in 2020 doen? Het is te vroeg om dat te zeggen, maar na overleg met de deelnemers, zullen wij een beslissing nemen. Deze formule beviel heel wat mensen, dat staat vast.”
Na vier intense dagen nemen Jean-François Devillers, Eric Chapa, Joseph Lambert en de andere teamleden even rust, alvorens snel aan een nieuwe editie te beginnen.
(persbericht/rechtenvrije foto’s: Trajectoire / J. Mahiels)
Marathon de la Route 2019 / Uitslag (officieus)
- Decremer-Albert (Opel Ascona), 449,9 punten
- Blaise-Lienne (Porsche 911), 454,3 punten
- Deflandre-Deflandre (Porsche 911), 481,7 punten
- Noelanders-Herman (Volvo PV544), 573,7 punten
- Delhez-Vandevorst (Ford Escort MK1), 637,0 punten
- Vanderspinnen-Dupan (Ford Cortina Lotus), 739,3 punten
- Schoonbroodt-Gehlen (Ford Escort MK1), 910,3 punten
- Godfrey-Godfrey (MG B), 994,7 punten
- Declerck-Vyncke (Porsche 911 Targa), 1145,1 punten
- Lamotte-Polet (Lancia Fulvia HF), 1236,7 punten
Enz.