Home > #Hoofdnieuws > Belcar: rijderwissel of niet, that’s the question…

Belcar: rijderwissel of niet, that’s the question…

Dit weekend was er een waslijst aan rijders die alleen één van de wedstrijden van 60 minuten van het Belcar Endurance Championship heeft afgewerkt. Daarover ontstond na de races in Zolder wat commotie. Autosportwereld.be dook in het sportieve reglement van het nationale kampioenschap en kwam tot volgende bevinding…

Er waren heel wat teams die opteerden voor één rijder voor de duur van (één van) de wedstrijden. Zo zagen we in de #700 Porsche Cayman zaterdag Bert en Yannick Redant, zondag alleen Ayrton Redant, in de #88 was er zaterdag Nick Geelen en zondag Cedric Baeten, in de #11 reed zaterdag Bert Longin en zondag Stienes Longin, in de #83 deed zaterdag Ron Van de Water het en zondag Edwin Beyers, en in de #99 waren het zaterdag Nicolas Saelens en Dylan Derdaele samen en op zondag alleen Dylan Derdaele. Andere rijders zoaals Frank Beliën in de #6, John De Wilde (#37), Dave Van de Velde (#123), Mike Fenzl (#68)… reden de twee wedstrijden alleen.

Kan dat evenwel? Het antwoord is ja. Want in artikel 13.2 van het Sportief Reglement lezen we dat gedurende de hele duur van de meeting een wagen door minimum één ( 60/125/180 minuten wedstrijden), en minimum twee (24 Hours of Zolder) rijders dient bestuurd te worden, met een maximum van vijf voor de 24-uursrace in augustus. Artikel 13.1 stelt dan weer dat: “Tijdens de 60 minuten-races elk team verplicht is om één pitstop met pilotenwissel door te voeren. Tijdens de 125/180-minutenwedstrijden is elk team verplicht om twee pitstops met pilotenwissel door te voeren. Een piloot die alleen rijdt dient de wagen niet te verlaten tijdens de pitstop.

Het is dus perfect mogelijk om alleen de wedstrijd af te werken. Om in de einduitslag van het kampioenschap opgenomen te worden moet een rijder minstens viermaal met eenzelfde wagen rijden, gezien het kampioenschap gaat om het startnummer van de auto en niet om de rijders an sich. Dus de rijders die dit weekend slechts eenmaal in actie kwamen, moeten dus nog minstens drie races met hetzelfde wagennummer rijden om zo geklasseerd te worden. De rijders die in beide races reden, moeten nog minstens tweemaal aantreden met dit wagennummer. Ondanks alle discussies laat het reglement dus effectief toe om alleen te rijden…

Over hoelang een rijder dient te rijden, is niets vermeld. Dat blijft een lacune, want iemand die dus in vier races exact één ronde rijdt achter de safetycar, kan dus in principe kampioen worden en dat lijkt ons dan weer een werkpunt voor het reglement en voor de sportieve geloofwaardigheid tout court.