Home > VAS > Regularity > VAS terugblik: Gitter Regularity

VAS terugblik: Gitter Regularity

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”3.19.9″][et_pb_row _builder_version=”3.19.9″][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.19.9″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text _builder_version=”3.19.9″]

Sander en Paul Vanden Wyngaert, de regerende regionale kampioenen in de Regularity, begonnen hun seizoen 2019 onder een goed gesternte: ze wonnen de Gitter Regularity, openingswedstrijd van het VAS regionale kampioenschap.

Het werd een zeer afwisselende regularity wedstrijd waarbij verschillende concurrenten zich aflosten aan de kop van de wedstrijd. Dat betekent meestal ook dat de minste fout kan zorgen voor een ommekeer in de einduitslag. Er was een duidelijke scheiding tussen het eerste deel van de wedstrijd, tot de vierde proef laten we zeggen, en het tweede deel van de wedstrijd.  De aanvang van de Gitter Regularity ging “old skool”, met veel rekenwerk en nauwkeurigheid. Dat was niet de specialiteit van een deel van de deelnemers en meerdere duo’s losten zich af aan de kop. Nadat de organisatie een rekenfout vaststelde in de vierde proef werd deze geannuleerd. Daarna ging het een andere weg op met minder puzzelwerk en meer aangegeven gemiddelden over de afstand. Uiteindelijk werden het zoon Sander en vader Paul Vanden Wyngaert die vanaf de tweede proef naar de leiding gingen en met twee beste prestaties hun voorsprong vergrootten tot aan de finish. Vader Luc en dochter Tasha Van den Bogerd plaatsen hun Daihatsu Rocky op de tweede plaats terwijl vader en zoon Patrick en Ari Meeus met hun mooie Ford Sierra uit 1985 op de derde podiumtrede eindigden.

DIXIT…

Sander en Paul Van Den Wyngaert (VW Corrado 16), winnaars Gitter Regularity.

Paul Vanden Wyngaert: “Het was heel plezierig op dit mooie parcours. Vanaf de eerste ritten zaten we continu mee vooraan. Daarenboven wonnen we ook twee proeven daarbovenop. We streden met drieën kort op elkaar gedurende de hele rally. We willen net als vorig jaar kampioen worden en doen dus mee aan het hele seizoen. Het is fantastisch om dan van af de eerste race op het hoogste schavot te staan.”
Sander Vanden Wyngaert: “een ideale start van het seizoen voor ons. Vorig jaar werden we kampioen zonder een overwinning. Om dan dit jaar te starten met een zege is heel leuk. Het kwam tot laat in de race aan op tienden, tot de anderen uiteindelijk wat foutjes maakten waardoor het verschil nog groot werd.”

Luc en Tasha Van Den Bogerd (Daihatsu Rocky), tweede in de Gitter Regularity

Luc Vanden Bogerd: “Het was heel spannend. In het begin moesten we veel rekenen.  Aan de start van kp1 bijvoorbeeld kregen we 20 seconden voor we moesten starten een briefje met daarop 2 rekenopdrachten om ons gemiddelde uit te rekenen. De eerste 5000 meter aan 13,75 meter per seconde… Dus eerst starten en dan beginnen rekenen waardoor we al over de helft van de kp waren voordat we onze gemiddeldes kenden. Eigenlijk is dit niet veilig want de co-piloot is dan wiskunde aan het doen en niemand leest het roadbook! Het vele rekenwerk leidde tot wat frustratie bij mij maar voor Tash was het geen probleem. Zij bleef rustig tellen terwijl ik zelf het roadbook probeerde te lezen. Tegen het einde van de wedstrijd kwam ons gemiddelde helemaal goed. Het is de eerste keer dat ik reed met met mijn dochter als copilote. We vonden het beiden een geslaagde dag, zeker omdat ons ‘mama’ ook copiloot was in de 2CV van Seppe Verstegen”
Tasha Vanden Bogerd: “Ik vond het ook heel spannend, vooral om die gemiddeldes uit te rekenen. Maar zeker en vast een hele leuke ervaring.”

Patrick en Ari Meeus (Ford Sierra), derde in de Gitter regularity

Ari Meeus: “Er was een duidelijk verschil tussen het eerste deel, met veel oude stijl rekenwerk, en het tweede deel. Het rekenwerk bleek voor vele mensen moeilijk. Het komt dan echt op seconden aan en dan is het soms lastig om op de juiste tijd binnen te rijden. Maar goed, dat geldt voor iedereen en het is uiteraard een deel van het spel. Na de annulering van de vierde proef wegens een algemene rekenfout van de organisatie, werden de opdrachten gemakkelijker. Het ging toen meer om de gemiddelden over de rijtijd en dat betekende dat iedereen een beetje op zijn punten bleef zitten. Voor ons is deze podiumplaats een mooi begin van het seizoen. We rijden het hele kampioenschap en we zien tot onze tevredenheid dat er heel wat nieuw bloed in de competitie zit. En dat is altijd goed!”

(vas press/foto’s: Jeff Moons)

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”3.19.9″]

DE TECHNISCHE FICHE

Overzicht:
1ste manche van het VAS Regionale kampioenschap Classic. De wedstrijd komt eveneens in aanmerking voor het PAK provinciaal kampioenschap van Brabant 2019.

Deelnemers:
deelnemers: 26, geklasseerd: 25

Meteo:
droog en helder, stralend lenteweer, warm voor de tijd van het jaar (13°C)

Parcours:
240 kilometer aan met 8 klassementsproeven, verdeeld over twee lussen van vier proeven

De koplopers

KP1: Luc en Tasha Van den Bogerd; KP2 tot KP 8 (finish): Sander en Paul Vanden Wyngaert

EINDUITSLAG (Algemeen):
1) Van den Wyngaert Sander-Van den Wyngaert Paul (VW Corrado 16V) 1,940 punten; 2) Van Den Bogerd Luc-Van Den Bogerd Tasha ( Daihatsu Rocky)  2,550 punten;  3) Meeus Patrick Meeus Ari (Ford Sierra) 2,740 punten;  4) Leys Kenny-Dotremont Bjorn (Opel Corsa A GSI) 5,720 punten; 5) Dierckx Filip-Stessens Bas (BMW E30 325i) 12,770 punten;  6) Lemmens Dirk-Luyckx Steven (Opel Corsa) 12, punten; 7) Moorthaemer-Lormans Lilia (Rover 114 GTI) 14,860 punten;  8) Stevens Willy -Cooremans Marc (Peugeot 205 Rallye) 16,960 punten;  9) De Bie Willy-Van Heyste (Opel Kadett) 18,290 punten;  10) De Wolf Sam-Cole Julie (Porsche 924) 18,760 punten;…enz. [geklasseerd: 25]

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”3.19.9″][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”3.19.9″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_image src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2019/02/155110368445218500_resized.jpg” _builder_version=”3.19.9″][/et_pb_image][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”3.19.9″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_image src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2019/02/155110367634719900_resized.jpg” _builder_version=”3.19.9″][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]
You may also like
VAS: Sanicentrum E-Rally, zonder benzinepomp maar met laadpalen
VAS: Regularity van Kasterlee
VAS: Sezoens Regularity opnieuw voor vader en zoon De Bruyne
VAS: Sezoens Regularity op rallypad