Er woog druk op zijn schouders bij aanvang van de Rally Islas Canarias. Maar Grégoire Munster bleef Olympisch kalm en gaf zijn visitekaartje af, en dat was uiteindelijk de bedoeling.
Grégoire Munster en zijn corijder Louis Louka zijn in de rally van de Canarische Eilanden op de 24e plaats algemeen geëindigd. In het klassement van de junioren eindigde Grégoire Munster op een knappe vierde plaats. Een sterke prestatie van de Opel Motorsport rijder en ambassadeur van Opel België.
Van het podium in de rally van Wallonië ging het zondagavond richting Eindhoven waar Grégoire Munster en Louis Louka incheckten met als eindbestemming de Canarische Eilanden. De verkenningen waren een ervaring op zich omdat noch Grégoire noch Louka ervaring hadden met de typische klassementsritten in de bergen.
Banden sparen
Donderdag stond in het teken van de shakedown en qualifying stage. “Tijdens de shakedown mochten we twee keer rijden maar het team besloot om het op één doortocht te houden. De 7e tijd op 17 deelnemers was bemoedigend. Minder goed verliep het tijdens de qualifying stage. Tijdens de doortocht van Simon Wagner was er een steen midden op het wegdek terecht gekomen. Toeh ik op die plaats passeerde kon ik die steen niet meer ontwijken en reed ik lek. Als Junior beschik je over 14 Pirelli banden. Die lekke band was brute pech maar het reglement kent géén genade. En dus moest Opel Motorsport anticiperen en een alternatieve bandenstrategie bedenken” zegt Grégoire Munster.
Ondanks die band minder én het gebrek aan kennis aan de typische Spaanse klassementsritten die heel veel grip bieden kweet de ambassadeur van Opel België zich tijdens de openingsdag prima van zijn taak. Grégoire Munster besloot de dag als vijfde junior.
De behouden aanpak van de eerste dag zorgde ervoor dat Grégoire Munster tijdens de tweede dag voluit kon gaan. Dat bleek meteen uit de tijden. Munster begon met een 6de tijd waarna hij een 2de, 4de en 3de tijd liet optekenen. Bij de tweede doortocht verbeterde hij zijn tijden en reed hij twee 2e en twee 3e tijden om uiteindelijk als vierde Junior en eerste Opel te eindigen. Het duo Munster-Louka komt 15.7 seconden tekort voor hun eerste podium.
Teamwork
“In samenspraak met het team hebben we zaterdagochtend de afstelling van de Opel Adam gewijzigd” zegt Grégoire Munster. “We hebben de Opel harder gezet waardoor de wagen meer bij mijn rijstijl paste. Door die aanpassing kon ik de snelheid in de bochten behouden. Dat was het grote verschil met vrijdag. De tijden waren opmerkelijk beter en we eindigen uiteindelijk als vierde. Ik ben heel tevreden met mijn prestatie van zaterdag. We hebben toen écht kunnen pushen en hebben onszelf een beetje overtroffen. Het is alleen jammer dat ik dit niet op vrijdag heb kunnen brengen. Anderzijds wil ik geen stappen overslaan en moet ik mezelf tijd geven om te groeien. De professionaliteit, het advies en het werk van Opel Motorsport helpt me in dat groeiproces. Het team heeft uitstekend werk geleverd. Ik ben hen daar dankbaar voor, net als ik mijn corijder Louis Louka dankbaar ben. Hij heeft in aanloop van en tijdens de rally heel hard gewerkt. Vrijdagavond kropen we na middernacht pas onder de wol nadat we samen de onboardbeelden nog eens bekeken hadden en onze nota’s aanpasten op het tempo van de rally. Dat ligt toch vele malen hoger dan in België.”
Over twee weken start Grégoire Munster in de Sezoensrally. Eén week later volgt de volgende opdracht van Opel Motorsport: de rally van Litouwen.
(foto: fiaerc)