De 47ste editie van de Station Le Seau Monteberg Rally wordt een topper, niet alleen omdat de wedstrijd dit jaar voor de eerste keer uitgroeit naar een volwaardige rally met 3 verschillende klassementsproeven, maar vooral omdat de affiche bijzonder sterk is, met zes R5’s, drie Porsches en vooral een reeks snelle Nederlanders. Hans Weijs is de attractie en de topfavoriet met zijn fonkelnieuwe Volkswagen Polo R5.
Wat het parcours betreft, heeft Superstage dit jaar gekozen voor Loker als rallycentrum van de 47ste Station Le Seau Monteberg Rally. De wedstrijd start om 8h10 en rond 17h is de winnaar gekend. Daartussen werken de deelnemers 80 km tegen de klok af, verdeeld over drie lussen van drie proeven: Monteberg, een proef in lijn van 7,35 km, Busseboom (6,30 km) en de nieuwe proef in Dikkebus, de langste van de wedstrijd met 7,53 km. Zoals het hoort, volgt als finale nog een vierde doortocht op de Monteberg.
Sportief ligt het niveau erg hoog, met een sterke Nederlandse armada aan de start. Hans Weijs is, samen met navigator Arne Bruneel, de topfavoriet met zijn nieuwe VW Polo R5. Twee jaar geleden bewees Hans Weijs al dat hij de Monteberg kan winnen. Hij heeft zelf voor concurrentie gezorgd, want zijn makker, voormalig Nederlands kampioen Jeroen Swaanen, zal zijn comeback maken met een Skoda Fabia R5. Benieuwd of Swaanen het stof van zijn spieren kan rijden.
Kevin Van Deijne start met een gelijkaardige Skoda Fabia R5, net als de Duitser Heinz-Walter Schewe, zoals gewoonlijk genavigeerd door Frank Blondeel. Filip Pyck, in 2016 de snelste op de Monteberg, wil ook eens proeven van een R5. Hij kiest voor een Ford Fiesta R5, de wagen die vorig jaar won, net als het jonge Nederlandse talent Jim Van den Heuvel. Erik Moree blijft dit jaar trouw aan zijn Citroën DS3 R5.
De grootste concurrentie voor de R5’s zal niet van de Subaru Impreza WRC S6 van Jeoffrey Lerminez komen, maar wel van de supersnelle Mitsubishi’s “made by Van Hoof”, ingezet door Piet van Hoof en zijn neefje Sander, vorig jaar nipt geklopt door Davy Vanneste. Nog snel Mitsubishi-geweld wordt ingezet door Steve Becaert, Bert Coene, Philip Barbier en Hein Jonkers, stuk voor stuk ervaren kleppers die een gooi doen naar een dichte ereplaats.
Dat geldt ook voor de Porschisten, aangevoerd door Fredericq Delplace, vorig jaar op het podium in zijn thuisrally, Claudie Tanghe en Jean-Louis De Roeck. Gilles Pyck, die naam maakt in het Junior BRC, zal op de Monteberg de gekende Renault Clio V6 besturen. Pieter-Jan Maeyaert wil zich graag met hen meten in zijn Escort Mk2 Millington.
In Historic is “Mister Monteberg” Paul Lietaer de favoriet met zijn Ford Escort Cosworth, al zal Dirk Vermeirsch hem geen cadeaus geven met zijn Ford Sierra Cosworth. Zij nemen het op tegen de BMW’s van Christophe Merlevede, Danny Kerckhof en Bjorn Syx, maar ook tegen Opel Ascona van Stefaan Prinzie en de Porsches van Patrick Mylleville, Geert Lacour, Lode De Keyser en Piet Declercq.