De “Monteberg”. De wedstrijd heeft een lange traditie, was jarenlang nog de enige overblijvende nationale rallysprint en ambieerde vele jaren om te groeien. Met de 47ste editie is het dan eindelijk zover: de ‘Monteberg” wordt een volwaardige rally!
De wedstrijd wordt verreden op zondag 5 mei. Naast de Monteberg is er de bijgekomen proef van Busseboom en om er een rally van te maken komt er dit jaar de klassementsproef in Dikkebus bij. Een naam die vele adepten van de Rally van Ieper bekend in de oren zal klinken, al laat de organisatie weten dat de proef van de Monteberg er anders zal uitzien dan de bekende Ieperse passage. De “Monteberg” is nu een volwaardige rally, dat is leuk, maar dat betekent ook dat het ritme zal omhoog gaan en de uitdaging voor de deelnemende teams hoger zal liggen.
De deelnemers wacht 10 klassementsproeven met drie lussen van 3 klassementsproeven en een finale doortocht op de Monteberg. De wedstrijd gaat van start op de gekende proef van de Monteberg, goed voor 7,35 km, deze keer in lijn zonder rondkoers. Daarna volgt Busseboom, goed voor 6,30 km. En de lus wordt afgesloten met een nieuwe klassementsproef in Dikkebus, met 7,53 km meteen de langste van de wedstrijd. In totaal telt de wedstrijd een kleine 80 km tegen de chrono.
Nederlanders op oorlogsterkte
De lijst, die telt ondertussen al het maximaal aantal inschrijvingen van 150 wagens! Er is dus ondertussen een wachtlijst in voege. Een vol huis noemt men dat… De regionale rijders zullen moeten uitkijken voor een Nederlandse armada op volle oorlogssterkte. Jeroen Swaanen is terug van weggeweest en dient zich aan met een Skoda Fabia R5. Meteen een ernstige zegekandidaat. Daarnaast zijn er Piet en neefje Sander Van Hoof, beiden op Mitsubishi Lancer Evo, respectievelijk op de Evo X R4 en de Evo IV in groep A configuratie. En die kennen het klappen van de zweep in de VAS competitie. En dan zijn er nog Erik Moree met de Citroën DS3 R5 en stuurkunstenaar Hans Weijs, met Arne Bruneel op de VW Polo. Bij de Vlamingen kijken we dan vooral naar Claudie Tanghe op de Porsche 997 GT3 en naar Paul Lietaer, met zijn nieuwe Ford Escort Cosworth RS. Die laatste is misschien niet opgewassen tegen het moderne geweld maar blijft in handen van “The Best of the West” op eigen terrein een te duchten wapen.
Het rallycentrum verhuist dit jaar naar Loker. Om 8u22 zullen de eerste wagens zich lanceren op de Monteberg, de openingsproef en tegen 17u wordt de finish verwacht. Voor de liefhebbers van “Eigen kweek”, die het marktplein van Loker zeker zullen herkennen, kunnen we melden dat “den otto” ook aanwezig zal zijn.
(persbericht)