Dit weekend wordt de TCR Europe op gang geschoten. De eerste van zeven manches voor de Europese toerwagenelite wordt op de Hungaroring gehouden. Bij de acteurs van deze meeting ook Gilles Magnus, in deze zeer hoogstaande discipline de vertegenwoordiger van het RACB National Team.
Zoals ieder zichzelf respecterende racer kan Gilles Magnus haast niet wachten om na een lange winterpauze opnieuw van de adrenalinestoot van de autosport te proeven.
“Dat klopt”, glimlacht de laureaat van het TCR Stuurwiel 2019. “Ik sta te trappelen van ongeduld om me met de concurrentie te meten, hoewel de Hungaroring niet meteen het meest geschikte circuit voor de Audi RS 3 LMS is. Toch bleken de testen die we op de Hongaarse omloop hebben afgewerkt heel overtuigend. De tijden waren beter dan de pole van 2018 en dus ook beter dan de rondetijden in de race. Uiteraard moeten die gegevens met enig voorbehoud worden geïnterpreteerd. We reden tijdens de tests allicht niet in dezelfde omstandigheden als die van de TCR-meeting van 2018. Maar die testdag op de Hungaroring, samen met die in Hockenheim en op de Red Bull Ring hebben me vertrouwen gegeven. Ik heb de indruk dat ik nog wat progressie kan boeken in het volledig benutten van het potentieel van de Audi RS 3 LMS, maar ik voel me goed aan het stuur van de auto.”
Koestert onze landgenoot dan mooie ambities voor dit weekend?
“Je moet ook realistisch blijven”, stelt Magnus. “Ik weet dat de concurrentie terdege voorbereid is en sterk voor de dag zal komen. Voor het hele seizoen zijn er 34 wagens ingeschreven. Het niveau van dit kampioenschap ligt heel hoog. Ik zal het beste van mezelf geven en als ik mijn eerste punt of punten in TCR Europe kan scoren, dan zal ik heel tevreden zijn.”
Gilles Magnus is er zich ook terdege van bewust dat op de Hungaroring, nog meer dan elders, de kwalificaties een hele belangrijke rol spelen.
“Ook en vooral omdat er een bijzonder format wordt gebruikt. Om de grid van de eerste race te bepalen krijgen we een kwalificatiesessie van 20 minuten, en slechts enkele ogenblikken later start een tweede sessie van 10 minuten om de grid voor race 2 vast te leggen. Dat wordt niet makkelijk: de banden kunnen slechts één ronde lang het beste van zichzelf geven. In de wetenschap dat het op dit circuit heel lastig inhalen is, zal het er op aankomen om op het beste moment het maximum uit de Audi RS 3 LMS te halen.”
(persbericht)