Home > Historic > ING Ardenne Roads: het publiek evolueert

ING Ardenne Roads: het publiek evolueert

De ING Ardenne Roads (27 & 28 april) is al een paar jaar een ware ‘lenteklassieker’. Ook in 2019 kan het evenement voor zijn 18de editie rekenen op een goed gevulde deelnemerslijst, vol liefhebbers van oude bolides en levensgenieters die wel wat van de wereld willen zien.

Foto’s: © Julien Mahiels

“Hoe langer men bestaat, hoe moeilijker het wordt om bij iedere editie met iets nieuws op de proppen te komen. Maar de ING Ardenne Roads wil met zijn tijd meegaan en telkens weer nieuwe en pittoreske plekjes in het zuiden van het land laten ontdekken”, stelt Jean-François Devillers, dirigent van Trajectoire. “Het profiel van onze deelnemers verandert voortdurend. We tellen nu meer en meer Nederlandstalige teams, die ons evenement iets later dan de Walen en de Brusselaars hebben leren kennen. Misschien kregen ze de smaak te pakken tijdens de Zoute Grand Prix. Aan de andere kant stellen we vast dat er steeds minder vooroorlogse bolides aan de start verschijnen, omdat zo een auto’s nu eenmaal meer inspanningen vergen.”

 Een begrijpelijke keuze, vooral omdat de ING Ardenne Roads er een punt van maakt om zijn 150 teams langs de meest spectaculaire en afgelegen wegen van het land te leiden. Zo is het parcours bijna 560 kilometer lang, waarvan er op de eerste dag, zaterdag, 340 kilometer in de streek van Libramont worden afgelegd. ’s Anderendaags is het parcours, zoals de traditie het wil, heel wat compacter, om zich toe te leggen op de onuitgegeven wegen van de Oostkantons.

Het geheim van het succes

“Onze reputatie zorgt voor ons succes! Die van een uitstekend organisatieteam, dat de deelnemers als vrienden beschouwt en die ze een ‘sleutel-op-de-deur’ regularity weekend wil bezorgen, in een gezellige en sportieve sfeer, zonder enige toegeving te doen als het gaat om de ontvangst”, benadrukt Jean-François. Een subtiele harmonie, waarbij de liefhebbers van sportieve competitie aan hun trekken komen, maar ook zij die nieuwe en onbekende regio’s willen leren kennen, wat uiteraard onvoorwaardelijk samengaat met lekker tafelen, grand crus en champagnecoupes die het hele weekend lang beschikbaar zijn, met als orgelpunt de door ING Private Banking georganiseerde Gala-avond.

“Het geheel trekt van uit alle streken deelnemers aan. We hebben heel wat duo’s die als vader met zoon of dochter deelnemen, maar ook meer en meer dames, die het tegen hun vriendinnen willen opnemen. Dat konden we ook bij onze meest recente regularity-opleiding vaststellen. De aanwezige dames zijn gemotiveerd en tonen zich zeer vastberaden. Daar kunnen we alleen maar blij om zijn!”, glimlacht Jean-François.

Modern

Omdat de ING Ardenne Roads met zijn tijd meegaat, beschikt het evenement nu over modern technologisch hulpmiddel. Een app die speciaal voor de organisaties van Trajectoire werd ontwikkeld. Een communicatiemiddel voor de deelnemers aan de ene kant, maar ook voor het publiek. Dat geeft de organisatie de mogelijkheid om de deelnemers de hele wedstrijd lang praktische informatie door te geven, zoals de timing of de live tussenstanden. Maar door deze app kunnen de toeschouwers ook het hele parcours volgen, door bijvoorbeeld via Google Maps een route uit te stippelen. Sommige smartphones zullen het eind april zeer druk hebben!

REC Watches: horloges die oude auto’s recycleren

Tijd, precisie tot op de seconde: het zijn essentiële onderdelen van een evenement als de ING Ardenne Roads. Hetzelfde geldt voor mooie mechaniek, met zijn glanzende materialen, steeds mooier naarmate de kilometerteller verder schrijdt. Het houdt dan ook meer dan steek dat het evenement zich verbindt aan het horlogemerk REC Watches. De Deense uurwerkmaker is een specialist van unieke stukken. Sommige van de onderdelen van de horloges zijn immers gemaakt uit materialen van oude auto’s die tot de sloop gedoemd waren. Elementen van een Porsche 911, oude Mustangs en zelfs Spitfire vliegtuigen werden zo bewerkt en van een armbandje voorzien. Patrick Gelder, in België invoerder voor het Deense merk: “Ons product is meer dan gelijk welke ander ambachtelijk horlogemerk verbonden met de automobiel. Een deel van, of soms de volledige wijzerplaat is gemaakt uit gerecycleerde elementen van een 911 of een Mustang. We starten nu de commercialisatie van dit jonge merk in België en zijn er zeker van dat de getrouwen van de ING Ardenne Roads de filosofische link tussen onze uurwerken en het evenement zullen opmerken!” Alle info op https://eu.recwatches.com

 

You may also like
Trajectoire en MY Vintage samen naar ING Ardenne Roads en Luik-Rome-Luik