Home > #Hoofdnieuws > China 1000: GP Australië 1990 in een veranderende wereld

China 1000: GP Australië 1990 in een veranderende wereld

[et_pb_section fb_built=”1″ admin_label=”section” _builder_version=”3.0.47″][et_pb_row admin_label=”row” _builder_version=”3.0.48″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.0.47″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text _builder_version=”3.19.9″]

Tussen de eerste race van het WK F1 in Silverstone in mei 1950 en de 500ste race in Adelaide, Australië 1990, lagen afgerond 40 jaren. Australië was de laatste Grand Prix van 1990 en amper twee weken voordien was het kampioenschap op turbulente wijze naar Ayrton Senna gegaan.

Het seizoen 1990 was een van de drukst bezette van alle WK-jaren met aan de aftrap 19 teams en 35 auto’s. Het noodzaakte pre-kwalificaties. De rivaliteit tussen Senna (McLaren) en Prost (ondertussen naar Ferrari overgegaan) vierde hoogtij en culmineerde in een aanrijding bij de start van de Japanse Grand Prix tussen de twee kemphanen. Het betekende de wereldtitel voor Senna en dus was de laatste Grand Prix in Australië van weinig belang in het geheel der dingen.  Senna ging vanaf de pole aan de leiding maar liep laat in de wedstrijd tegen een versnellingsbakprobleem dat hem in de muur stuurde.  Uiteindelijk werd het een finale tussen Piquet op de Benetton en Mansell op de Ferrari. Piquet haalde de zege (zijn tweede in twee weken trouwens aangezien hij ook de GP van Japan had gewonnen), tot zijn groot jolijt want het verhaal ging dat de Braziliaan met Benetton een lucratief contract had waarbij hij per punt werd betaald.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”3.19.9″][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”3.19.9″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_text _builder_version=”3.19.9″]

DE WERELD IN 1990

De wereld was opnieuw volop in beweging. De decennialange tegenstelling Oost-West begon stilaan af te brokkelen. Na de val van de Roemeense dictator Ceaucescu in 1989 openden Hongarije en Oost-Duitsland hun grenzen. De Sovjet-Unie, onder hervormer Mikhael Gorbachov, liet begaan en daardoor werd zonder twijfel een enorm bloedbad onder de bevolking vermeden. De Russische leider ontving later op het jaar de Nobelprijs voor de vrede. In de loop van het jaar zouden alle communistische satellietlanden zich uit het Sovjetblok losweken. Duitsland werd herenigd, het Ijzeren gordijn opgelicht en de Muur afgebroken. Maar andere breukzones kwamen alweer in het zicht toen Irak buurland Koeweit binnenviel en de wereld de ogen op het Midden-Oosten richtte. Ondertussen werden in het voormalige Joegoslavië de kiemen gelegd voor een brutale burgeroorlog in het hart van Europa.

DE JUKEBOX

Een jukebox was ondertussen een ouderwets apparaat geworden. De walkman en de discman heersten. Madonna voerde een controversiële Blond Ambition toernee, haar nummer Vogue wordt van MTV gebannen. The Stone Roses, The Soup Dragons en de Happy Mondays effenden het pad voor een nieuwe golf aan Britpop, de hiphop en de grunge stonden op het punt de wereld te veroveren. In België zinderde Technotronic nog even na maar op het ogenblik van de GP van Australië luisterden we met z’n allen naar een zoetgevooisde Maria McKee, naar Dani Klein (Vaya Con Dios) en… naar een blonde Duitser!

Mathias Reim – “Verdammt ich lieb dich!”
Maria McKee – “Show me heaven”
London Beat – “I’ve Been Thinking About You”
Madonna – “Vogue”
Vaya Con Dios – “What’s a Woman?”

[/et_pb_text][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_2″ _builder_version=”3.19.9″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_image _builder_version=”3.19.9″ src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2019/04/Mclaren_mp4_5.jpg”][/et_pb_image][et_pb_text _builder_version=”3.19.9″]

De McLaren MP4/5B

Sedert de McLaren M23 waarmee Fittipaldi de wereldtitel haalde (zie: GP USA 1974) zijn er 16 jaren voorbijgegaan en de wagens zijn krachtiger, efficiënter envooral…veel veiliger geworden. Voor 1990 voorzag Gordon Murray een ontwikkeling van het McLaren model van het voorgaande jaar. In 1989 waren de turbomotoren definitief verbannen en de 3,5-liter zuigermotoren werden de nieuwe standaard. Misschien was het wel het seizoen met de indrukwekkendste en meest veelzijdige wagens ooit. De McLaren MP4/5B kreeg subtiele aerodynamische aanpassingen en de racy kliinkende V10 Honda RA109E V10 waaruit de Japanners naar verluidt tot 680 pk konden putten bij een goede 12800 t/min. Licht, wendbaar, veelzijdig en krachtig… Senna maakte van de combinatie meteen een titelkandidaat.

[/et_pb_text][et_pb_text _builder_version=”3.19.9″]

IN DE CINEMA

De film “Driving Miss Daisy” van Bruce Beresford, met Morgan Freeman en Jessica Tandy, ging met de Oscars aan de haal maar de meest besproken film van het jaar was misschien wel “Dances with Wolves”, een episch westerndrama van Kevin Costner dat door zijn late release in oktober 1990 pas het daaropvolgende jaar de Oscars zou binnenrijven. “Home Alone” legde de basis voor zijn reputatie als onvermijdelijke kerstfilm, maar de kaskraker van het jaar was “Ghost”, een zoetplakkerige romantische film met Patrick Swayze en Demi Moore, die iedereen tot pottenbakken aanzette…

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”3.19.9″][et_pb_column type=”1_5″ _builder_version=”3.19.9″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_image src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2019/04/Ghost_1990_movie_poster.jpg” _builder_version=”3.19.9″][/et_pb_image][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_5″ _builder_version=”3.19.9″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_image src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2019/04/p12019_v_v8_ab.jpg” _builder_version=”3.19.9″][/et_pb_image][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_5″ _builder_version=”3.19.9″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_image src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2019/04/Dances_with_Wolves_poster.jpg” _builder_version=”3.19.9″][/et_pb_image][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_5″ _builder_version=”3.19.9″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_image src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2019/04/Home_alone_poster.jpg” _builder_version=”3.19.9″][/et_pb_image][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_5″ _builder_version=”3.19.9″ parallax=”off” parallax_method=”on”][et_pb_image src=”http://www.autosportwereld.be/wp-content/uploads/2019/04/Total_recall.jpg” _builder_version=”3.19.9″][/et_pb_image][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

You may also like
De autosport dit weekend: startlicht voor de eenzitters
In een notendop: F1
F1 Bahrein: Drugovich vervanger voor Stroll
F1 Bahrein: wat leren de testdagen ons?