Home > Circuit > WEC: stemmen uit Toyota TS050 #7

WEC: stemmen uit Toyota TS050 #7

De hegemonie van Toyota lijkt momenteel ondoorbreekbaar. Dat wil echter niet zeggen dat er geen spanning is in het WEC. De twee zusterwagens strijden nog altijd om de eindzege en met enkel nog Spa en Le Mans op het programma zal het nog boeiend slot van het kampioenschap worden.

De TS050 #7 van José Maria Lopez, Kamui Kobayashi en Mike Conway heeft momenteel een minieme achterstand, maar opgeven doen ze allerminst. Tijdens de testdagen op het circuit van Paul Ricard laden de piloten zich nog een laatste keer op alvorens het slot van het kampioenschap in te duiken. “We proberen hier vooral de details nog te perfectioneren”, aldus Mike Conway. “Ik vind het best speciaal dat het kampioenschap in ons team beslist zal worden, in de laatste twee races dan nog. We weten wat we moeten doen, de resterende wedstrijden winnen en daar gaan we ook vol voor.”

Dat het team zich tot in de puntjes voorbereid is zeker te zien. Zo werd Kamui Kobayashi in een vorige test op drie wielen naar buiten gestuurd. “Dat was een gestoord rondje”, lacht de Japanner. “Uiteindelijk was het gewoon zaak om niet te snel te gaan en geconcentreerd te blijven. Dit zijn extreme situaties, maar ze kunnen wel voorkomen. Zeker in Le Mans kan je alles verwachten dus is het goed dat zo een zaken besproken worden.”

Tikkeltje geluk

De Ex-Formule 1 rijder wil na zijn teamgenoten in wagen #8 nu zelf de 24 Uur van Le Mans winnen, al was dat geen kinderdroom van de sympathieke Japanner. “Als kind was ik alleen bezig met de Formule 1, mijn grote droom. Nu ik het WEC ontdekt heb, is dat enigszins anders. Het is indrukwekkend dat na 24 uur racen er soms slechts enkele seconden verschil zijn tussen deze wagens, dat maakt dit kampioenschap heel intensief. Je verbruikt hier veel meer energie dan in een andere wedstrijd. Om de winst te halen zullen we als team sterk moeten presteren, maar er komt ook altijd wat geluk bij kijken.”

Het geluk dat in de laatste race in Sebring wat ontbrak, dat beseft ook José Maria Lopez. “Die race toonde aan welk effect het drukke verkeer kan hebben op je eigen race. Het is beter om daar niet te veel over na te denken. We moeten de laatste twee races met dezelfde motivatie aanpakken, want we weten dat we de snelheid hebben om beide races nog te winnen. Ik denk dat we na deze testen zeker genoeg voorbereid zijn om iets speciaals te verwezenlijken.”

 

You may also like
FIA WEC Sebring: terugblik op testen, focus op seizoenstart
WRC Zweden: winst voor Tänak, Neuville ondanks teamorders toch derde
WRC Zweden KP15: Neuville wint vier proeven en is derde, Tänak leidt
WRC Zweden KP11: Breen blijft leider, Neuville wint KP, maar blijft zesde