Technisch directeur Pascal Vasselon nam tijdens de Le Mans-testen van Toyota op Paul Ricard ook ruim de tijd om onze vragen te beantwoorden. De Fransman beleeft mooie tijden bij het Japanse merk. Tijdens deze testdagen wil hij het team weer in topvorm naar Le Mans brengen.
Om een drama’s zoals in het verleden te vermijden laat Toyota niets meer aan het toeval over. Vasselon legt de bedoeling van deze testdagen uit. “Tijdens deze endurance test proberen we om iedereen scherp te houden. We bereiden alle leden van het team, van piloten tot de technici, voor op onverwachte situaties. Hiervoor simuleren we allerlei mogelijke problemen. Vorig jaar lieten we zelfs Kobayashi op drie wielen rijden. Dat is natuurlijk extreem, maar het kan wel gebeuren en dan wil je dat iedereen hierop voorbereid is.”
“Het is cruciaal dat de wagen onder alle omstandigheden terug in de pits raakt, want dan maken we nog een kans om ons terug in de wedstrijd te vechten. Voor de piloten is het ook een ideaal moment om alle procedures nog eens te herhalen.”
Grote veranderingen onderging de TS050 Hybrid niet meer dit jaar. “We hebben vooral gewerkt aan de betrouwbaarheid van verschillende onderdelen. Na een risicoanalyse beslissen we welke onderdelen eerst aan vervanging toe zijn. Doorheen het jaar gaan we dat lijstje af. Zo proberen we ons constant te verbeteren.”
Nieuwe wereld
Dit jaar is er slechts één favoriet voor de 24 Uur van Le Mans en dat is Toyota. De twee wagens strijden ook om het kampioenschap. “Dat is inderdaad een speciale situatie. We doen er wel alles aan om één team te zijn met twee wagens en niet andersom”, aldus de Fransman. “We zijn zeker in het voordeel, maar Le Mans is een kampioenschap op zich. Het WEC verloopt relatief normaal, maar eens Le Mans eraan kom je in een andere wereld terecht. Iedereen is nerveuzer en tijdens de race loert er na iedere bocht iets onverwachts. Daarom blijft het een aartsmoeilijke wedstrijd om te winnen, dat heeft het verleden uitgewezen.”
Bij gebrek aan andere grote namen blijft Toyota wel het te kloppen team. “Natuurlijk zouden wij ook liever meer concurrentie hebben. Hevige strijd is wat dit kampioenschap zo speciaal maakt. Er liggen momenteel verschillende voorstellen op tafel, waaronder dat van de hypercars, om meer teams te lokken. Dat kan veel potentieel bieden voor de toekomst. Wij zijn alvast klaar voor nieuwe uitdagingen.”
Vasselon was ook vol lof voor de nieuwe superster van zijn team, Fernando Alonso. “Fernando veranderde het team niet, maar hij zorgt wel voor een nieuwe drive. Het is mooi om te zien hoe hij steeds naar die minieme verbetering blijft zoeken. Wij gaven hem de kans om opnieuw te winnen en zagen hem opnieuw openbloeien. Hij ontdekte een nieuwe wereld waar hij opnieuw het plezier terugvond. Ook in het team is er veel respect voor zijn passie. Hopelijk kunnen we op deze manier met hem blijven doorgaan.”